نخستین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

در اولین روز نمایشگاه کتاب تهران مانند همه اولین روزهای نمایشگاه‌های قبل، بخش‌هایی از نمایشگاه هنوز آماده نبود. همچنین نمایشگاه روز خلوتی را آغاز کرد اما رفته رفته از عصر، بازدیدکنندگان بیشتری به نمایشگاه سر زدند.

نخستین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

به گزارش ایسنا، امروز (چهارشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) اولین روز سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی در مصلای تهران سپری شد که بازدیدکنندگان قبل از باز شدن درهای شبستان در نمایشگاه حاضر شده بودند؛ هرچند استقبال از نمایشگاه نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

کتیبه نام بسیاری از ناشران هنوز نصب نشده و برخی از ناشران نیز هنوز غرفه‌های خود را  تحویل نگرفته‌اند. همچنین در ساعت‌های اولیه دستگاه‌های کارت‌خوان (پز) ناشران کار نمی‌کرد که یکی از گله‌های آن‌ها همین موضوع بود.

غرفه پایتخت کتاب ایران، یزد هنوز آماده نیست و کسی در آن‌جا برای معرفی فعالیت‌های‌شان حضور ندارد؛ می‌توان گفت غرفه پایتخت کتاب ایران، یزد در اولین روز نمایشگاه کتاب فعالیتی نداشت. جانمایی غرفه روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز جانمایی مناسبی نیست و کمتر در معرض دید بادیدکنندگان است. همچنین غرفه پویش اهدای کمک‌های فرهنگی به سیل‌زدگان در جای مناسبی قرار ندارد. 

حتی بسیاری از  غرفه‌های اغذیه‌فروشی هم هنوز آماده نیستند. یکی از کمبودهای هرساله نمایشگاه کتاب نبود مبلمان شهری برای استراحت بازدیدکنندگان است. در عین حال امسال کاهش دمای هوا و سرد بودن بخش کودک و نوجوان و بخش دانشگاهی  قابل توجه است که به نظر می‌رسد کمیته رفاهی باید فکری برای این موضوع بکند. البته موضوعی که امسال در روز اول نمایشگاه به چشم آمد نبود تبلیغات پرسروصدای ناشران کمک‌آموزشی بود که می‌توان گفت از اتفاق‌های خوب بود. هرساله صدای بلند تبلیغات ناشران کمک‌آموزشی آزاردهنده است. 

افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه کتاب بر فروش ناشران تأثیر گذاشته است. بسیاری از بازدیدکنندگان نیز نسبت به افزایش قیمت کتاب‌ها اعتراض دارند و نمی‌توانند با سهمی که در سبد خانواده برای کتاب درنظر گرفته‌اند، کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند.

هرساله از نکات قابل توجه نمایشگاه صف بستن برای امضای کتاب است که این موضوع برای کتاب‌هایی‌هایی که نویسنده‌شان سلبریتی است عجیب به نظر نمی‌رسد، اما امسال این صف بلندبالا برای یک کتاب اولی بسته شد، کسی که ظاهرا با اینستاگرام شناخته شده و بسیاری از رهگذران نامش را می‌پرسیدند و سری تکان می‌دادند.

بخش کشورهای خارجی و بازار جهانی کتاب (ایران) از بخش‌های خلوت نمایشگاه کتاب در روز نخست بود. امروز همچنین غرفه کشور چین به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران با حضور سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، محسن جوادی - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - و پانگ  سن - سفیر جمهوری خلق چین در ایران - افتتاح شد که نسبت به غرفه سایر کشورها خیلی شلوغ‌تر بود. 

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 14 اردیبهشت‌ماه هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای تهران پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان