به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در حال حاضر خرید و فروش در بازار خودرو کم بوده و نزدیک به صفر است و در این شرایط درج قیمت خودروها در سایتهای خرید و فروش اینترنتی سبب خواهد شد که قیمت ها مجددا روند افزایشی به خود بگیرند.
به نقل از ایسنا، سعید مؤتمنی در این خصوص توضیح داد که درج قیمت در سایت های خرید و فروش اینترنتی به سودجویان و دلالانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند این فرصت را می دهد که قیمت سازی کرده و از فضای مجازی سوءاستفاده کنند. در حال حاضر برای خودروهای داخلی تفاوت قیمت حدود چهار میلیون تومانی بین قیمت بازار و قیمتهای درج شده در سایتهای اینترنتی وجود دارد و این تفاوت قیمت برای خودروهای وارداتی بیشتر از این رقم است.
به گفته وی در هفته های گذشته که تصمیم بر حذف قیمت خودروها و نظارت بر خرید و فروش کالا در فضای مجازی بود شاهد بودیم که خودرویی مثل سراتو با یک کاهش قیمت 60 میلیون تومانی مواجه شد.
موتمنی با تاکید بر اینکه لزومی برای درج قیمتهای خودرو در سایتهای خرید و فروش اینترنتی وجود ندارد، گفت: قیمتها میتواند در بازار تعیین شود و مجاز بودن درج قیمت در سایتها باعث شده که افرادی به صورت هماهنگ عمل کنند و قیمتها را ثابت نگه دارند یا بالا ببرند که این اتفاق تأثیر منفی بر بازار دارد. در حال حاضر و با توجه به اینکه عرضه خودرو به بازار متناسب با تقاضا صورت نمی گیرد بسیاری از افراد با هدف دریافت سود بیشتر به سایت های اینترنتی مراجعه کرده و سعی می کنند با قیمت سازی کاذب سود بیشتری را از آن خود کنند. بنابراین افزایش عرضه به اندازه تأمین نیاز بازار نیز میتواند قیمتها را به ماههای آخر سال گذشته بازگرداند.
پس از آن که در اوایل اردیبهشت ماه گزارشی در خصوص قیمت سازی کاذب در بازار خودرو به وسیله فضای مجازی منتشر شد مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا تصمیم گرفت که
قیمت خودرو از سایت های اینترنتی و سایر پلتفرم های مجازی حذف شود. از آن زمان تاکنون تصمیم در خصوص درج یا عدم درج قیمت خودروها در فضای مجازی بارها تغییر کرده و حتی به تازگی در برخی موارد قیمت خودروها در قسمت توضیحات آگهی ها منتشر می شود. با توجه به اینکه این تصمیمگیریهای متفاوت و متناقض میتواند بازار خودرو را متأثر کند به نظر میرسد که باید یک بار تصمیم نهایی اتخاذ و مبنی بر آن عمل شود.