برترینها: بازار خودروی ایران سوت و کور بوده و فعلا هیچ خبری از خودروهای جدید و بهروز در کشور ما نیست. حالا فرض کنید که در این شرایطِ اقتصادی و... یک نفر به دنبال خرید خودرویی در بازه قیمتی 200 تا 300 میلیون تومان باشد! شخص مورد نظر قطعا انسانی فرهیخته و گرامی بوده و حتما میداند که با خرید یک خودروی گران قیمت (البته برای ما فقیر و فقرا) چه خدمتی به صنعتِ همیشه در صحنه خودروسازی ایران و زیرساختهای اقتصاد پیشرو و نوین ایران کرده و بر طبل شادانه میکوبد!
حالا ما برای کمک به آن یک نفر یا افرادِ مشابه دیگری که از ارزانی در بازار خودروی کشور و عرضه خودروهایی با قیمت مناسب و معقول ناامید شدهاند، دست به کار شده و با مرور سایتهای فعال در زمینه قیمتگذاری خودرو و پرسوجوهای متعدد، بهترین خودروهای موجود در بازه 200 تا 300 میلیون تومان را به شما معرفی کرده و مختصر اطلاعاتی در مورد این خودروهای حیرتانگیز که به ریش محصولات کمپانیهایی مانند تویوتا و... خندیده و برای خود برو و بیایی دارند، به شما میدهیم و از شما خوانندگان گرامی خواهشمندیم که به همین فلزات نچسب و وامانده راضی بوده و کمتر از کمپانیهای بلاد لیبرال و غربزده سخن بگوئید!
حالا اتفاقی افتاده و برای خرید خودرو به جای پرداخت 150 میلیون تومانِ دیروز؛ امروز باید 300 تا 500 میلیون تومان بپردازید! این یعنی صنعت خودروسازی ما از نظر قیمتگذاری بروز بوده و این ما مردم هستیم که باید خود را برای قیمتگذاریهای عجیب و غریب خودروسازان آماده کرده و مطابق با میل آنها، جیب و بودجه خرید خود را مدیریت کنیم!
هایما اس 7 توربو
این شاسیبلند چینی که در سال 2010 و برای اولین بار روانه بازار شد و در سالهای 2013 و 2017 توسط کمپانی هایما به روزرسانی شده است. در کشور ما این خودروی چینی توسط شرکت ایرانخودرو مونتاژ میشود. البته در شرایط کنونی، ابهاماتی درباره مونتاژ این محصول در سایت خراسانِ شرکت معظم ایرانخودرو وجود دارد! هایما اس 7 توربو زمانی قیمتی معادل با 97 میلیون تومان داشت و در اوایل سال 97، قیمت آن حدود 210 میلیون تومان بود.
اما امروز برای خرید آن باید بین 275 تا 290 میلیون تومان پرداخت کنید. هایما اس 7 توربو به موتوری 1.8 لیتری و با توان 170 اسب بخار مجهز شده و 230 نیوتونمتر گشتاور دارد. شتاب صفر تا 100 آن 9.6 ثانیه اندازهگیری شده (این عدد تقریبی بوده و ممکن است در تستها و بررسیهای گوناگون و با توجه به شرایط مختلف، اعداد و کمیتهای متفاوتی به دست بیاید) و بیشینه سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است.
نکات مثبت این شاسی بلند چینی، تجهیزات رفاهی و ایمنی نسبتا کامل، موتور توربو شارژ کم مصرف (با مصرف ترکیبی 9.6 لیتر)، سیستم تعلیق مناسب و افزایش سطح کیفیت ساخت آن است و اگر بخواهیم به نکات منفی هایما اس 7 توربو بپردازیم، باید به ناشناخته بودن برند هایما در بازار ایران، ناهماهنگی موتور و گیربکس، وزن بالای ماشین (با وزن خالص 1545 کیلوگرم) و افت زیاد قیمت در هنگام فروشِ مدل صفرکیلومتر آن اشاره کرد. از نظر ظاهر باید گفت هرچند هایما اس 7 ماشین زیبایی به حساب نمیآید؛ اما نسبت به سایر خودروهای چینی موجود در بازار ایران، ظاهر قابل قبولی دارد.
کیا سراتو 2000 مونتاژ- آپشنال
در سال 93 شرکت سایپا دست به مونتاژ نسل دوم کیا سراتو زد (با افت کیفیت و حذف برخی آپشنها) و موفق شد به فروش مناسبی دست پیدا کند. مدل آپشنال کیا سراتو که امروزه در بازار با قیمتی در حدود 290 تا 300 میلیون تومان معامله میشود؛ از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی در شرایط مناسبی قرار دارد.
این خودرو از پیشرانهای 2 لیتری و با توان 156 اسببخار استفاده کرده و 194 نیوتونمتر گشتاور دارد. سراتو آپشنال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز شده و شما میتوانید از پدال شیفتر هم استفاده کنید. شتاب صفر تا 100 سراتو آپشنال 9.6 ثانیه اندازه گیری شده (تقریبی) و مصرف ترکیبی آن 7.9 لیتر است.
از مزیتهای کیا سراتو آپشنال نسبت به خودروهای هم رده؛ میتوان به ظاهر نسبتا خوب، توانایی حرکتی و مانور قابل قبول و امکانات متنوع اشاره کرد. همچنین کیفیت ساختِ متوسط و سواری نسبتا خشک را میتوان از جمله نقاط ضعف کیا سراتو 2000 آپشنال دانست.
جک اس 5 اتوماتیک
پس عرضه موفقیت آمیز لوبیای سحرآمیز (جک جی 5)؛ کرمانموتور دست به کار شده و تصمیم گرفت که یک کراساوور را از کمپانی JAC در بازار ایران عرضه کند. کرمانموتور ابتدا به سراغ نسخه دنده دستی اس 5 رفت و این خودرو بلافاصله با استقبال مشتریانِ ایرانی مواجه شد. همین اتفاق کافی بود که کرمانموتور به سراغ نسخه اتوماتیک جک اس 5 رفته و تا به اینجا از مونتاژ و فروش اس 5 پول خوبی به جیبزده است.
جک اس 5 اتوماتیک از همان پیشرانه 2 لیتری نسخه دستی خود استفاده کرده و 174 اسببخار قدرت دارد. گشتاور پیشرانه اس 5 اتوماتیک 265 نیوتنمتر بوده و قدرت پیشرانه را توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور جلو منتقل میکند. حداکثر سرعت اس 5 اتوماتیک 180 کیلومتر در ساعت بوده و شتاب صفر تا 100 آن هم به درستی اندازهگیری نشده است؛ اما به طور تقریبی میتوان اعدادِ 10 تا 12 ثانیه را اعلام کرد.
اس 5 اتوماتیک امکانات متنوعی مانند؛ سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سنسور باران، استارت دکمهای، چهار ایربگ و... دارد. اما باید توجه داشت که شرایط نگهداری این محصول نسبت به مدل دنده دستی آن کمی سختتر و پر هزینهتر بوده و مصرف سوخت بالای آن حیرتانگیز است! کرمانموتور قیمتی بیش از 300 میلیون تومان را برای اس 5 اتوماتیک در نظر گرفته؛ اما میتوان این محصول را با قیمتی کمتر از 300 میلیون تومان و از بازار تهیه کرد.
هیوندای اکسنت مونتاژ
آن زمان که تحریمها رفع شده بود و خودروسازان ما خبر از فتح بازارهای جهانی میدادند (!)؛ شرکت کرمانموتور هم فکرهایی کرده و تصمیم گرفت که دوباره با شریک و یار قدیمی خود هم داستان شود! بنابراین دوباره پای هیوندای برای تولید و مونتاژ خودرو به ایران باز شد و کرمانموتور از این بابت بسیار خوشحال بوده و مدیران آن در پوست خود نمیگنجیدند!
هیوندای آمد و در ابتدا تصمیم به مونتاژ و تولید هیوندای i20، i10 و اکسنت گرفت. اکسنتِ کرمانموتور مانند سایر خودروهای مونتاژی تازه وارد، با استقبال زیادی مواجه شد؛ اما با تحریمهای مجدد صنعت خودروسازی ایران، هیوندای رفت و مشکلات زیادی برای ثبتنام کنندگانِ محصولات این کمپانی کرهای ایجاد شد.
اما تعدادی از اکسنتهای کرمانموتور با آب و تاب فراوان تحویل مشتریان و برخی از دلالان گرامی شده بود و اکنون میتوان این خودروها را با پرداخت مبلغی بین 280 تا 300 میلیون تومان هم خریداری کرد! اکسنت کرمانموتور به پیشرانه 1.6 لیتری با توان 122 اسببخار و گشتاور 156 نیوتنمتر مجهز شده است. قدرت موتور در اکسنت مونتاژی، توسط گیربکسی 4 سرعته و اتوماتیک به محور جلو منتقل شده و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت است.
شتاب صفر تا 100 اکسنت حدود 11 ثانیه بوده و به امکاناتی نظیرِ؛ سیستم کنترل کیفیت هوا، کلید هوشمند، استارت دکمهای و شش ایربگ مجهز شده است. از جمله مزیتهای هیوندای اکسنت کرمانموتور که باید به آنها اشاره کرد؛ مصرف سوخت کم، کیفیت معقول و سواری نرم است.
هاوال اچ 2
هاوال به عنوان یکی از بهترین و با کیفیتترین برندهای خودروسازی کشور چین شناخته شده و اکنون با کمک شرکت بهمنموتور، شاهد تردد یکی از محصولاتِ نسبتا مناسب و با کیفیت هاوال در ایران هستیم! هاوال اچ 2 به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با توان 140 اسب بخار و گشتاور 202 نیوتنمتر مجهز شده است. توان پیشرانه مذکور به وسیله گیربکس 6 سرعته تیپترونیک به محور جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا 100 هاوال اچ 2 هم حدود 11 تا 12 ثانیه اندازهگیری شده و از نظر امکانات در سطح بسیار معقولی قرار دارد.
اچ 2 به شش ایربگ، سیستم RMI (جلوگیری از واژگونی خودرو)، تهویه مطبوع اتوماتیک و دوگانه، صندلی برقی، گرمکن صندلی جلو، شش بلندگو، نمایشگر 8 اینچی لمسی و... مجهز است. هاوال اچ 2 پس از اعمال مجدد تحریمهای صنعت خودروسازی، از ایران رفت؛ اما هنوز هم میتوان آن را با پرداخت مبلغی بین 270 تا 290 میلیون تومان خریداری کرد. اچ 2 رقیب جدی جک اس 5 بوده و به لطف کیفیت و امکانات متنوع خود، جایگاه متمایزی به دست آورده است.
پژو 2008 اتوماتیک
پژو 2008 یکیدیگر از محصولات برجامی خودروسازان ایرانی بوده و شرکت ایکاپ مسئول مونتاژ و عرضه آن در بازار ایران است. اکنون از وضعیت دقیق مونتاژ پژو 2008 اطلاعی در دست نیست؛ اما قطعا مانند بسیاری از خودروهای مونتاژی، تولید آن هم متوقف شده و مدت هاست که دیگر 2008 را برروی خطوط تولید ایکاپ نمیبینیم! البته ایرانخودرو هر از چندگاهی شایعات مرتبط با توقف تولید 2008 را تکذیب کرده و منکر مشکلاتِ ایکاپ و خط تولید گران قیمت آن میشود. به هر حال چه 2008 تولید شده و چه با آن (فعلا) خداحافظی کرده باشیم؛ تعدادی از 2008ها در خیابانهای شهرهای مختلف کشور ما تردد کرده و تعدادی مدل صفر کیلومتر هم از پشت شیشه نمایشگاههای خودرو به ریش ما میخندند!
2008 به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با توان 163 اسببخار و گشتاور 240 نیتونمتر مجهز شده است. توان پیشرانه 2008 توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپترونیک به محور جلو منتقل میشود. از نظر امکانات و... هم باید گفت که پژو 2008 نسبت به رقبای چینی خود؛ نکته مثبت و خیرهکنندهای نداشته و تقریبا مانند آنهاست. اما کیفیت و تکنولوژی نسبتا جدید پیشرانه؛ برگ برنده پژو 2008 بوده و به همین خاطر به تمام رقبای موجود در لیست ما چشمک میزند. برای خرید پژو 2008 باید بیش از 300 میلیون تومان پرداخت کرد؛ اما ماجرا تمام نشده و اگر کمی زرنگ باشید؛ قطعا توان خرید پژو 2008 را (به مدلهای دسته دوم فکر کنید!) در بازه قیمتی 280 تا 300 میلیون تومان خواهید داشت.
میتسوبیشی میراژ
ژاپنیها هم در لیست ما نماینده دارند! اما نماینده آنها ضعیف، کوچک و خیلی دلچسب نیست؛ ولی کیفیتی مثالزدنی داشته و شرکت آرینموتور آن را وارد ایران کرده است. اکنون تعداد کمی از نسخههای صفر کیلومتر مدلهای 2018 میراژ در بازار ایران یافت شده و اگر به دنبال خرید میراژ هستید؛ باید کمی سختکوش بوده و یا به سراغ مدلهای قدیمیتر آن بروید. میراژ پیشرانهای 1.2 لیتری داشته و توان آن تنها 79 اسببخار است.
توان میراژ توسط گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل شده و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا 100 میراژ حدود 13 تا 14 ثانیه اندازهگیری شده و قطعا شما از پیشرانه 3 سیلندر میراژ انتظار معجزه ندارید! میراژ به شش ایربگ، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت و... (در مدل 2018) مجهز شده و میتوان آن را با پرداخت 280 تا 290 میلیون تومان (نسخه 2018 و صفر کیلومتر) خریداری کرد. از مزایا میراژ مصرف سوخت خارقالعاده آن؛ یعنی 4.6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایشِ ترکیبی است!