اگر بخواهیم مقایسهای بین سریعترین خودروهای دیفرانسیل جلو، با سریعترین مدلهای دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل داشته باشیم، با نکتهی جالب و غیر منتظرهای مواجه میشویم. خودروهای گروه اول، نهتنها قابل خرید برای افراد با درآمد متوسط در جامعهی جهانی هستند، که با طرح بدنهی هاچیک ارائه میشوند.
برای بسیاری از مردم، اهمیت رکوردگیری در پیست نوربرگرینگ و تلاش خودروسازان برای ثبت رکورد در آن، نامشخص است و صرفا یک حرکت تبلیغاتی به نظر میرسد، اما در واقع، این زمانگیریها به شاخصی برای تعیین سطح تواناییهای فنی یک خودرو تبدیل شده است. در مقایسه با روشهای سنتی، مثل تست شتاب 400 متر و زمانگیری سرعت از صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت، پیست نوربرگرینگ به طول 4.5 کیلومتر، همراه با پیچهای متنوع و شیبهای متفاوت، به خوبی میتواند عملکرد فنی یک خودروی اسپرت، در سرعتگیری و مانور در مسیر را نشان دهد.
در ادامهی این مطلب، به بررسی 4 مورد از سریعترین خودروهای پیست نوربرگرینگ خواهیم پرداخت، که سیستم انتقال نیروی آنها، به صورت دیفرانسیل جلو است.
4- سئات لئون کوپرا مدل 2014
حضور خودرویی از یک برند اسپانیایی؛ در جمع سریعترینهای دنیا جالب توجه است، هرچند که برند سئات، زیرمجموعهی فولکسواگن آلمان محسوب میشود و براساس پلتفرم مدل گلف، تولید میشود.
مدلی از لئون کوپرا که در سال 2014 توانست، رکورد 7 دیقیقه و 58.4 ثانیه را ثبت کند، با پیشرانهی 280 اسب بخار همراه بود. مهندسان سئات، برای این مدل، از رینگهای سبکوزن 19 اینچ و کالیپرهای ترمز اختصاصی استفاده کردند که نسبت به مدل استاندارد، حدود 3 سانتیمتر بزرگتر بود. علاوه بر این، لاستیکهای سری پایلوت از برند میشلن، در ثبت این رکورد تاثیرگزار بودهاند.
امروزه نمونهی مدرن این خودرو، با پیشرانهی 2 لیتری توربوشارژ به قدرت 300 اسب بخار، حدود 38 هزار دلار قیمت دارد و ظرف 5.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد.
3- رنو مگان RS 275 مدل 2014
وقتی صحبت از خودروهای پرقدرت با قیمت کمتر از 50 هزار دلار میشود، برند رنو و سری خودروهای بهینهسازی شدهی RS اهمیت زیادی پیدا میکند. از حدود سال 2011، مگان هاچبک با تیونیگ رنواسپرت، به عنوان یک خودروی سریع با فرمانپذیری کمنظیر؛ در سطح جهانی مطرح شد و در نهایت، با یک نسخهی خاص به نام RS 275 Trophy-R توانست، رکوددار نوربرگرینگ در کلاس خود باشد.
در مقایسه با دیگر خودروهای سواری که، در پیست نوربرگرینگ رکوردزنی کردهاند، میتوان رنو مگان RS 275 را، نسخهای غیر جادهای و مخصوص پیست دانست، چراکه بدون صندلیهای عقب و سیستم تهویه مطبوع، بیش از 100 کیلوگرم وزن از دست داده بود. این خودرو با پیشرانهی 2 لیتری توربوشارژ، 275 اسب بخار قدرت و 360 نیوتنمتر گشتاور داشت. مدل RS 275 Trophy-R ، برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، 5.8 ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت آن، 255 کیلومتر بر ساعت بود.
مدل 2017 از این خودرو، آستانهی قیمت 41 هزار دلار را به همراه دارد و با میانگین مصرف سوخت 7.5 لیتر در 100 کیلومتر، زمان سرعتگیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 6 ثانیه و میانگین مصرف سوخت 7.5 لیتر در 100 کیلومتر را ارائه میکند.
2- فولکس گلف GTI کلاب اسپرت مدل 2016
نادیده گرفتن گلف، هنگامی که از هاچبکهای پرقدرت، صحبت میکنیم، غیر ممکن به نظر میرسد. باتوجه به اینکه، نسخهی GTI از فولکس گلف، سالها است با عنوان محبوبترین و پرفروشترین خودروی هاچبک و اسپرت دنیا شناخته میشود، نیازی به حضور در نوربرگرینگ و اثبات قابلیتهای خود ندارد. تعادل و فرمانپذیری این خودرو، به هنگام حرکت سریع در پیچهای تند؛ شهرت جهانی دارد، ضمن اینکه رانندگی نرم و بسیار دلپذیری را در سرعتهای پایین ارائه میکند.
نسخهی کلاب اسپرت در مقایسه با مدل استاندارد، وزن کمتری دارد و به نوعی، برای موفقیت در پیست طراحی شده است. خودرویی که در سال 2016، رکوددار نوربرگرینگ شد، علاوه بر رژیم لاغری که شامل حذف صندلیهای عقب و آپشنهای رفاهی میشد، به جای قدرت 272 اسب بخار در نمونهی اصلی، با 306 اسب بخار همراه بود و توانست زمان 7 دقیقه و 49.21 ثانیه را برجای بگذارد.
مدل 2017 از گلف GTI ، امروزه 26 هزار دلار قیمت دارد. این خودرو با پیشرانهی 2 لیتری توربوشارژ و مجهز به اینترکولر رائه میشود که 220 اسب بخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور دارد. زمان صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این مدل 5.9 ثانیه است.
1- هوندا سیویک تایپ R
سلطان جدید نوربرگرینگ که همین چند روز پیش، بهترین زمان تاریخ خودروهای دیفرانسیل جلو در این پیست را برجای گذاشت، هزاران کیلومتر دورتر و خارج از اروپا تولید میشود. در عین ناباوری، هوندا سیویک به زمان 7 دقیقه و 43.8 ثانیه دست یافته و بیش از 5 ثانیه سریعتر از فولکس گلف بوده است.
این نسخه از هوندا سیویک، از همان پیشرانهی استاندارد تایپ R استفاده میکرد و فقط 35 کیلوگرم سبکتر شده بود، ضمن اینکه در بخش سیستم تعلیق و فنربندی هم، بهینهسازیهایی به همراه داشت.
مدل 2017 از هوندا سیویک تایپ R، با پیشرانهی 2 لیتری توربوشارژ به قدرت 306 اسب بخار، میتواند ظرف 5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو با آستانهی قیمت 30 هزار دلار، رقیب سرسختی برای گلف GTI خواهد بود.