تذکر نماینده مجلس به ظریف

زهره الهیان نماینده مجلس در توییتی خطاب به وزیر خارجه نوشت: "‌آقای ظریف اجازه بدید ببینیم سرنوشت آمریکا چی میشه؟ بعد دنبال مذاکره با آمریکا باشید! "

تذکر نماینده مجلس به ظریف

 

سال‌ها تبعیض نژادی مردم آمریکا را رنج داده/ علت سکوت سازمان‌های بین‌المللی درباره سرکوب‌ها چیست

نماینده مردم تهران درمجلس با بیان اینکه سال‌ها نابرابری و تبعیض نژادی مردم آمریکا را رنج داده است، گفت: حرکت و اعتراض جدی از سوی سازمان ملل و حقوق بشر در خصوص سرکوب معترضین آمریکا از سوی پلیس آمریکا صورت نمی‌گیرد.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس عصر امروز (دوشنبه) 19 خرداد در نشست نژادپرستی ساختاری در آمریکا که با حضور فواد ایزد کارشناس مسائل آمریکا در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: ناآرامی‌هایی که در 140 شهر آمریکا ایجاد شده در اعتراض به تبعیض‌های آمریکا و ترامپ است که پیام‌های جدی برای مردم دنیا دارد.

وی افزود: تجمعات گسترده در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض به تبعیض نژادی در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا وضعیت قرمزی در بحث ویروس کرونا دارد و این تجمعات می‌تواند سبب شیوع بیشتر کرونا در ایالات آمریکا شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به نظر می‌رسد با افزایش تجمعات در آمریکا ما شاهد پیک و موج جدی از لحاظ ویروس کرونا نیز در آمریکا باشیم.

الهیان با بیان اینکه سال‌ها نابرابری و تبعیض نژاد مردم آمریکا را رنج داده است، عنوان کرد: تابلوی اعتراضات در آمریکا تبعیض نژادی است و مردم احساس ناراحتی عمیقی از تبعیض اجتماعی، اقتصادی و قومیتی دارند و قتل یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا یک نماد برای این اعتراضات است.

آمریکا کارنامه طولانی در تبعیض نژادی دارد 

وی افزود: آمریکا کارنامه طولانی در تبعیض نژادی علیه سرخپوستان، آسیا تبارها و لاتین ‌تبارها دارد و قطعاً به دنبال احساس عمیق تبعیض چنین اعتراضاتی به وجود آمده است و این شرایط حاصل سرکوب آنان است.

 نماینده مردم تهران در مجلس در همین زمینه به جنبش وال‌استریت در سال‌ها پیش در آمریکا اشاره و تصریح کرد: در جنبش وال‌استریت دیدیم که معترضین پلاکاردهای 99درصدی‌ها را در دست گرفته بودند و نسبت به آن یک درصد سرمایه‌دار آمریکا معترض بودند و الان آن جنبش به شکل دیگری بروز و نمود دارد.

الان زمان مناسبی برای هم‌صدایی با مردم آمریکا علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز است

الهیان تأکید کرد: الان زمان مناسبی است که هم‌صدا با مردم آمریکا به سیاست‌های تبعیض‌وار آمریکا در سطح رسانه و سازمان‌های مردم نهاد پرداخت.

وی افزود: مجامع حقوق بشری چرا در این شرایط که صحنه‌های فجیعی از برخورد پلیس آمریکا با معترضین دیده می‌شود سکوت اختیار کرده‌اند؟ علت سکوت کمیساریای عالی حقوق بشر چیست؟ اینها در مورد کوچکترین اعتراضی در ایران جاروجنجال راه می‌انداختند اما امروز می‌بینیم در خصوص آمریکا مجامع حقوق بشری سکوت کرده‌اند و حرکت و  اعتراضی از سوی سازمان ملل و حقوق بشر صورت نمی‌گیرد.

الهیان گفت: ظاهراً ویترین این اعتراضات بحث مسائل تبعیض نژادی باشد اما عمق و بطن اعتراضات نشان می‌دهد که تبعیض از مسئله نژاد هم فراتر رفته و اجتماع نیز عمق دارد.

وی افزود: این اعتراضات فقط مربوط به یک تبعیض نژادی نیست بلکه سفید پوستان به سیاست‌ها، تبعیض اقتصادی و اجتماعی نیز معترض هستند و در کف میدان حضور دارند. 

 نماینده مردم تهران در مجلس  با اشاره به نشست چند سال قبل شورای حقوق بشر در ژنو گفت: پرونده حقوق بشر  آمریکا در آن نشست  در کارگروه UPR حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفت و آمریکا رکوردار نقض حقوق بشر شناخته شد و 220 مورد تذکر و توصیه از دیگر کشورها در خصوص نقض حقوق بشر دریافت کرد.

الهیان خاطرنشان کرد: البته نخوت، غرور و تکبر سیاسی آمریکا اجازه نمی‌داد که نسبت به توصیه‌های حقوق بشری سایر کشورها اقدامی صورت دهد.

وی با بیان اینکه برخی ان‌جی‌اوهای آمریکا در حاشیه نشست حضور داشتند، گفت: نمایندگان برخی از این‌ ان‌جی‌او در گفت‌وگو با ما می‌گفتند که 15 هزار ان‌جی‌او در آمریکا هیچ تریبونی ندارند و هیچ رسانه‌ای هم دغدغه آنها را پوشش نمی‌دهد.

الهیان گفت: ظاهراً ویترین این اعتراضات بحث مسائل تبعیض نژادی است، اما عمق و بطن اعتراضات نشان می‌دهد که تبعیض از مسئله نژاد هم فراتر رفته و اجتماع نیز عمق دارد.

وی افزود: این اعتراضات فقط مربوط به یک تبعیض نژادی نیست بلکه سفید پوستان به سیاست‌ها، تبعیض اقتصادی و اجتماعی نیز معترض هستند و در کف میدان حضور دارند و اگر امروز شاهد غارت فروشگاه‌ها در آمریکا هستیم نشان می‌دهد که ملت آمریکا انتقام خود را از قشر سرمایه‌دار و همان یک درصدی‌ها به صورت نمادین غارت فروشگاه‌ها و ... می‌گیرد و جنبه اقتصادی، فقر و تبعیض نشان دیگر اعتراضات مردم آمریکا است.

 نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز در عرصه افکار عمومی جهان اتفاقات جدید در حال رخ دادن است. در خیلی از کشورهایی اروپایی همچون انگلیس و فرانسه با تجمعاتی مقابل سفارت آمریکا، ملت‌های اروپایی نیز به اعتراض پرداختند و این نشان از همدردی سایر ملت‌ها با مردم آمریکا است.

وی با تأکید براینکه امیدی به مجامع جهانی و بین‌المللی در خصوص اعتراضات مردم آمریکا نیست، گفت: حرکت‌های مردمی در این زمینه و در محکوم کردن نقض حقوق بشر از طریق افکار عمومی کمک شایانی کند به ویژه در حوزه سایبر و فضای ارتباطات و مجازی. 

الهیان اظهار امیدواری کرد: انتظار می‌رود حرکت‌های جدی‌تری در بین ملت‌ها نسبت به جنایات آمریکا صورت بگیرد. بی‌تعارف باید بگوییم آمریکا در بین سایر ملت‌های جهان آبروی نداشته است. برخی از مقامات غربی در دیدار با ما می‌گفتند که جرأت اظهار انتقادات نسبت به سیاست‌های آمریکا را در کشور خودشان ندارند و امروز جمهوری اسلامی ایران تمام قد مقابل جنایات آمریکا ایستاده است.

وی با بیان اینکه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در طول این 40 سال روشنگری زیادی داشته‌اند، گفت: حقانیت به سایر ملت‌های جهان گفته شده است و امروز ما در مقابل کاخ سفید شعارهایی را می‌شنویم که انتظار شنیدن از زبان محور مقاومت بود اما ما امروز آنها را از زبان مردم آمریکا و در مقابل کاخ سفید می‌شنویم.

 نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ان‌جی‌اوها و تشکل‌های مردمی ایران به طور جدی‌تری به دفاع از حقوق ملت آمریکا بپردازند و حرکت مستکبرانه در فضای مجازی صورت دهند.

الهیان در مورد هژمونی رسانه غرب اظهار داشت: متأسفانه فضای رسانه‌ای در عرصه بین‌الملل در اختیار شبکه‌های صهیونیستی است و آنها در قالب حرکت‌های هماهنگ‌ فضای افکار عمومی جهان را به دست می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در عرصه رسانه ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: متأسفانه رسانه‌های برون‌مرزی ما نیز از تیغ تحریم آمریکا مصون نمانده‌اند و آنها همین چند وقت پیش شبکه الکوثر و در برهه‌ای نیز پرس‌تی‌وی را تحریم کردند و مردم علاقه‌مند به ایران و سیاست‌های استکبارستیزانه ایران نتوانستند این شبکه‌ها را دنبال کنند. آنها با تحریم رسانه‌های برون‌مرزی به دنبال خاموش کردن صدای جمهوری اسلامی ایران در جهان هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: باید رسانه‌های برون‌مرزی تقویت و فعالان این عرصه در فضای مجازی حقایق را به گوش سایر ملت‌ها برسانند که البته سیاست خبرگزاری فارس نیز حضور فعال در فضای مجازی است و بخش بین‌الملل و برون‌مرزی این خبرگزاری نیز فعال است.

الهیان در پاسخ به سؤال خبرنگار المسیره یمن که درباره موج‌سواری رسانه‌های غربی در مورد اتفاقاتی که در مورد چند اتباع افغانستان در ایران افتاده است، گفت: در هر شرایطی دشمنان به دنبال تفرقه و شکاف بین ایران و افغانستان و سایر همسایگان هستند و برخلاف حمله رسانه‌ای روابط نزدیکی بین ملت و دولت ایران و افغانستان وجود دارد و ما باید این روابط را تقویت کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه چه شباهت و تفاوت‌هایی بین اعتراض مردم آمریکا و ایران وجود دارد، عنوان کرد:‌ در آمریکا بحث تبعیض نژادی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که در طول سالیان دراز از نظام برده‌داری در قرن 17 به مدل برده‌داری نوین در قرن 21 رسیده است که رفتار پلیس آمریکا در کشتن یک سیاهپوست حکایت از همین مسئله را دارد. بنابراین محورهای نقض حقوق بشر در آمریکا ابعاد گسترده‌ای دارد.

 نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در ایران یک مشکل معیشتی و اقتصادی ایجاد می‌شود و به تبع آن طبقه مستضعف و معترض جامعه می‌خواهند به صورت مسالمت‌آمیز اعتراضی صورت داده و به دنبال حق‌شان هستند اما می‌بینیم که در یک حرکت هماهنگ بین اپوزیسیون، سلطنت‌طلب‌ها و کنگره آمریکا این مسیر به حاشیه می‌رود.

الهیان گفت: ما می‌بینیم که مجوز هزینه‌کرد آمریکا در کنگره علیه ایران به جریان می‌افتد و برخی کشورهای منطقه همچون عربستان، امارات و انگلیس علیه نظام جمهوری اسلامی بسیج می‌شوند و حرکت‌ها حالتی خشن و مسلحانه پیدا می‌کند. 

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از مردم عادی به دنبال احقاق حقوق‌شان بودند، افزود: تعداد زیادی از معترضین آبان‌ماه به دلیل اسلحه‌هایی که توسط اپوزیسیون و منافقین و سایر افرادی که هدف‌شان فروپاشی نظام بود و وارد کشور کرده بودند کشته شدند.

 نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد:‌ شما می‌بینید که پس از حوادث آبان‌ماه در 13دی‌ماه که سردار بزرگ و رشید اسلام شهید سلیمانی ترور شدند میلیون‌ها مردم به خیابان‌ها آمدند و حرکت این سردار رشید اسلام را تکریم و تحسین کردند. مردم دلبسته به نظام هستند در حالی که مردم آمریکا و ... رنجور از تبعیض عمیق نژادی و تاریخی دولت‌های آمریکایی هستند.

الهیان خاطرنشان کرد: معترضان ایران به دنبال این بودند که از راه مسالمت‌آمیز صدایشان را به گوش مسئولان برسانند اما حرکتی از خارج با موج سواری اعتراضات مردم را به خشونت کشید. بنابراین اعتراض‌ها با هماهنگی صهیونیست بین‌الملل و دشمنان قسم‌خورده ایران ماهیت متفاوتی پیدا کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان