پاسخ به ابهامات ایجاد شده از سوی وزارت اقتصاد/ بانک مرکزی نرخ سود در بازار بین بانکی را به ۱۲.۵درصد رسانده است

به گزارش اقتصادآنلاین، عباس معمار نژاد معاون وزیر اقتصاد گفت: نرخ سود در بازار بین بانکی در واقع یک متغیر سیگنال و متغیر علامت دهنده است، وقتی نرخ سود در بازار بین بانکی کاهش پیدا می‌کند به این معنا است که امکان کاهش نرخ سود در نظام بانکی وجود دارد. از آنجایی که  نرخ سود در بازار بین بانکی کاهش یافته، نرخ سود سپرده‌ها هم به سمت پایین میل کرده است.

وی ادامه داد: زمانی نرخ سود در بازار بین بانکی حدود 28 درصد بود، اما اخیرا به 8.5 درصد هم رسید و امروز بر روی 10 درصد ثابت شده چرا که بانک مرکزی کف نرخ را در عملیات بازار باز 10 درصد اعلام کرده بود.

همچنین معمارنژار در ادعایی عجیب عنوان کرده کاهش نرخ تامین مالی به نفع همه است. این درحالیست که اقتصاددانان ماه هاست نسبت به منفی شدن بیش از حد نرخ بهره واقعی(نرخ سود اسمی منهای تورم) هشدار میدهند و آن را دلیل حبابی شدن بازارهای مالی و ضربه به اقتصاد کشور و افزایش شدید تورم می‌دانند.

این اظهارات معمارنژاد در حالیست که رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرده بود کف سیاستی نرخ بهره بین بانکی 12 درصد تعیین شده است.

رییس کل بانک مرکزی بلافاصه به این اظهارات معاون وزیر اقتصاد واکنش نشان داد.

یادداشت اینستاگرامی همتی در خصوص مدیریت نقدینگی و نرخ سود

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در یادداشت جدیدی در پاسخ به ابهامات ایجاد شده از سوی وزارت اقتصاد نوشت:

دو نکته مهم درخصوص مدیریت نقدینگی:

1. در راستای چارچوب فعلی سیاستگذاری پولی و اجرای عملیات بازار باز و به منظور مدیریت نقدینگی و هدایت تورم به سمت هدف 22 درصدی بانک مرکزی در قالب گواهی یورویی با سود مشخص، و با فروش به نرخ بازار، نسبت به جمع آوری ریال اقدام نمیاد. در این طرح بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر کافی اسکناس یورویی خود متعهد میشود، عین مبلغ را در زمان سررسید به یورو پرداخت نماید.

2. اقدام پیشین بانک مرکزی برای کمک به ثبات بیشتر در بازارهای دارایی، یعنی افزایش نرخ سود سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی از 10 به 12 درصد، که از روز گذشته اجرایی شد، موجب تعدیل سریع نرخ سود بین بانکی شده و از 10.5 درصد به 12.5 درصد افزایش یافت. بانک مرکزی اقدامات ثبات بخش خود در بازارهای مالی را تداوم خواهد داد. ضمن اینکه چهارچوب فعلی سیاست پولی این اجازه را میدهد که در زمان مقتضی و تا جایی که نیاز باشد، سیاستگذار از ابزار پولی خود به منظور ثبات مالی و رسیدن به هدف تورمی استفاده نماید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان