مصرف دانه تف چه خواص و فوایدی برای بدن دارد؟

تا به کنون بسیاری از افراد نام دانه تف را به مراتب بسیاری شنیده اند، اما از خواص و تاثیراتی که به روی سیستم های بدن می گذارد، نا آگاه هستند. برای آشنایی با خواص دانه تف در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا تاثیرات آن را به روی عملکرد های بدن برای شما بیان کنیم.

مصرف دانه تف چه خواص و فوایدی برای بدن دارد؟

تا به کنون حتما نام چایی تف را به مراتب بسیار بالا شنیده اید، اما امکان دارد که به خوبی از خواص و تاثیرات مثبتی که بر روی عملکرد های بدن می گذارد، آشنایی نداشته باشید. این گیاه دارویی برای لاغری و تناسب اندام بسیار موثر معرفی شده است که در برخی موارد از محدودیت های منع مصرف بسیار کمی برخوردار است. این دمنوش نیز به صورت طبیعی ممکن است برای برخی از فراد ضرر هایی داشته باشد که با آگاهی از تمامی جوانب این گیاه می توان به صورت مثبت و دارویی از آن استفاده کرد.

اگر مایل به آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر راجع به خواص دانه تف هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

آشنایی با چایی دانه تف

آشنایی با دانه تف

دانه تف را می توان از دیگر سوپر فود های بسیار مقوی و مغذی معرفی کرد که فاقد گلوتن می باشد. همچنین این دانه گیاهی از طعم ملایم و خوشی برخوردار است که به کشور اتیوپی و اریتره در قاره آفریقا تعلق دارد. امروزه بسیاری از کشوره ها از جمله آمریکا و اروپا به کشت دانه تف مشغول هستند که موارد مصرفی آن به پخت نان و غذاهای بدون گلوتن مرتبط می  باشد.

همچنین از خواص دانه تف می توان به وجود کلسیم سرشار اشاره کرد؛ به طوری که با مصرف 1 فنجان دانه تف پخته شده، گویی 123 میلی گرم کلسیم را به عضلات و استخوان های خود تزریق کرده اید. همچنین بسیاری از محققین بر این باور رسیده اند، که فیبر از دیگر خواص دانه تف به شمار می آید که برای ایجاد تعادل در سطح قند خون بدن، کاهش وزن و تناسب اندام، بهبود عملکرد های دستگاه گوارش به خصوص روده بزرگ، تاثیر به سزایی را ایفا می کند.

قابل به ذکر است که از دانه تف می توان به عنوان وعده غذایی بسیار مقوی به صورت نان و یا غذای اصلی بخار پز و پخته شده استفاده کرد. همچنین در طبخ دیگر انواع کیک، کلوچه و خوراکی های پخته شده می توان از دانه تف استفاده کرد.

  • مشخصات ظاهری

در رابطه با مشخصات این گیاه می توان به مواردی که در ادامه ذکر شده است، اشاره کرد.

آشنایی با خواص دانه تف

  1.  از عمر 1 ساله برخوردار می باشد.
  2. بلند قد بودن آن که گاها رشد دانه تف به 30 سانتی متر الی 1 متر می رسد.
  3. در خاک و زمین های حاصلخیز به خوبی رشد می کند.
  4. با روش های معمولی و رایج در کشاورزی نمی توان به کشت و برداشت دانه تف بپردازید.
  5. همچنین این گیاه به قدری کوچک و ریز می باشد که به راحتی پخته می شود.
  6. در اکثر مواقع دانه تف به رنگ های قرمز، سفید و قهوه ای تیره مشاهده می شود.
  7. تعلق این گیاه را می توان به قاره آفریقا و کشور اتیوپی دانست.
  8. قابل به ذکر است که در عصر امروز، بسیاری از کشور ها به خصوص آمریکا در کشت و برداشت دانه تف نقش موثری را ایفا کرده اند.

معرفی خواص دانه تف

تف از دانه های گیاهی فاقد گلوتن و تاثیر گذار بر سلامتی است که می تواند تاثیرات بسیار موثری را برای فرد مصرف کننده در پی داشته باشد. ایجاد تعادل در سطح هورمون ها و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن سبب شده تا منبع غنی فیبر و پروتئین شناخته شود. در ادامه مطلب دیگر خواص این دانه گیاهی را مطالعه می نمایید.

  • تناسب اندام

این دانه با دارا بودن مواد معدنی، ترکیبات طبیعی و فیبر برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی موثر برای لاغری و تناسب اندام هستند، بسیار موثر شمرده می شود.

  • پروتئین

همان طور که می دانید اتیوپی به برخورداری از دوندگان بسیبار قوی و چابک معروف است که در این رابطه دانه تف نیز به این کشور و قاره آفریقا تعلق دارد. از این رو جالب است بدانید که سلامت دوندگان این کشور به مصرف دانه های تف وابسته می باشد، چرا که این ورزشکاران حدود 2 سوم از پروتئین های مورد نیاز بدن خود را از دانه های تف دریافت می کنند.

همچنین در آرد های تهیه شده از دانه تف حدود 150 گرم از این ماده مغذی به کار گرفته می شود که حدود 25 درصد از پروتئین مورد نیاز بدن ما را در طی روز تامین می کند.

آشنایی با دانه تف

  • فیبر

همچنین تف از فیبر و نشاسته مقاوم سرشار است که در نهایت به عملکرد های کنترل سطح قند خون بدن، وزن و سلامتی روده بزرگ منجر می شود.

  • فاقد گلوتن

همان طور که مطالعه کردید، فقدان گلوتن در این دانه ها سبب شده تا سیستم گوارش بدن بسیاری از افراد که به قند های اضافی خوراکی ها عادت کرده بود، بهبود بخشیده شود.

  • منیزیوم

از دیگر خواص دانه تف می توان به بهبود و افزایش قدرت سیستم عضلانی، عصبی و عروقی بدن اشاره کرد. چرا که با تامین حدود 69 درصد از نیاز روزانه افراد به منیزیوم می توان بسیاری از فرآیند و عملکرد های بدن را التیام بخشید. همچنین این دانه در پیشگیری از ابتلا به عارضه هایی همچون میگرن، حمله های قلبی و دیابت بسیار تاثیر گذار است.

  • ویتامین B6

همچنین بدن هر فرد در طی روز به 10 درصد از ویتامین های گروه B6 نیاز دارد که با گنجاندن این دانه در یکی از وعده های غذایی طی روز، می توان آن را به خوبی تامین کرد. قابل به ذکر می باشد که ویتامین B6 در بسیاری از عملکرد های بدن تاثیر مثبتی ایجاد می کند که قلب و عروق، سیستم ایمنی و عضلانی و عصبی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند.

  • روی

جالب است بدانید که روی در سیستم ایمنی و پشتیبانی از کد های ژنتیکی افراد تاثیر به سزایی ایفا می کند. با دارا بودن این ویتامین در بدن می توان به تولید پروتئین و مبارزه با بسیاری از بیماری و عارضه ها پرداخت. همچنین برای تامین این ویتامین در بدن می توان در یکی از وعده های غذایی خود این دانه پر خواص را جای دهید.

تاثیر مصرف دمنوش دانه تف

  • کلسیم

دانه تف در تامین کلسیم بدن نقش موثری را ایفا می کند، و چیزی که بسیار قابل توجه است؛ وجود کلسیم در ساختار استخوان ها است. از این رو با مصرف نان های تهیه شده از دانه تف می توان 5 برابر بیشتر از دیگر مواقع به بدن خود کلسیم ببخشید.

  • ویتامین C

همان طور که مطالعه کردید این دانه گیاهی در تقویت سیستم ایمنی بدن، التیام بافت های بدن و بهبود سیستم اسکلتی بدن نقش موثری را ایفا می کند که تمامی این جوانب  وابسته به وجود ویتامین C است.

از دانه تف به چه صورت می توان استفاده کرد؟

دانه تف را می توان به شکل هایی که در ادامه مطالعه می کنید، استفاده کرد.

  1. دانه تف را می توان طبق دستور العمل های مختلف همچون؛ خام، آبپز، بخارپز و پخته شده مصرف کرد.
  2. در طبخ نان و شیرینی نیز می توان از دانه های تف استفاده کرد.
  3. همچنین در صنعت پخت نان با استفاده از آرد تف می توان خواص متعددی به عملکرد های بدن بخشید.
  4. از دیگر استفاده های دانه تف می توان به تهیه آن به صورت چایی و دمنوش اشاره کرد.

دانه تف چه تاثیراتی در سیستم های بدن دارد؟

مکانیسم دانه تف در بدن به چه صورت است؟

  1. تف با دارا بودن سلنیوم به عملکرد های متابولیسم تیروئید کمک به سزایی می کند.
  2. این دانه گیاهی از ویتامین C، آهن و کلسیم سرشار است که تاثیر به سزایی در عملکرد های بدن قائل است.
  3. از تغییر سطح قند خون در بدن جلوگیری می کند و همواره به رفع و درمان مشکلاتی از جمله سوء هاضمه می پردازد.
  4. در صورت مصرف دوران کودکی به تراکم استخوان ها و در نهایت پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در بزرگسالی می شود.
  5. از بروز عارضه های مربوط به سیستم گوارش در سنین کودکی و بزرگسالی جلوگیری می کند.
  6. همچنین با کنترل قند خون در بدن، از ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 نیز پیشگیری می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان