وبلاگ مشرق

اعتراف ابطحی درباره آشوب‌های خیابانی بعد از ۱۰ سال/ شکوری‌راد: "ظریف" با جو بایدن دوست بوده و اخلاقا باید به او تبریک بگوید!

"اشرف بروجردی"، مشاور اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور روحانی در اظهاراتی گفته است: بنده احتمال می‌دهم دولت آقای بایدن دارای منطق و عقلانیت باشد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

"چند نفر افراطی آمریکایی در خیابان‌ها رای مردم را نپذیرفته و آشوب به پا می‌کنند"

اعتراف ابطحی درباره آشوب‌های خیابانی بعد از 10 سال

محمدعلی ابطحی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 در بخشی از یک مصاحبه پیرامون برد انتخاباتی "جو بایدن" در انتخابات آمریکا که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است:

«رفتن ترامپ را باید به فال نیک گرفت. البته که آمدن بایدن فرصت است اما این بدان معنا نیست که بایدن منجی ایران است بلکه بایدن نیز مانند سیاستمداران پیشین، به سیاست‌های امریکا وفادار خواهد ماند و این سیاست‌ها به معنای حل و فصل چالش های میان ایران و آمریکا به طور کامل نیست،  باید به داخل کشور و امور داخلی متکی بوده و مسائل و مشکلاتمان را خودمان حل کنیم اما در عین حال از این فرصت نیز، استفاده کنیم.»

او با بیان اینکه برخی افراطی ها در مجلس یازدهم با سنگ اندازی ها، رسیدن به یک ارتباط دوجانبه را سخت می کنند، گفت: افراطیون همیشه در داخل و خارج از کشور به صورت مشترک عمل کرده و هیچ‌ کدام منافع ملی ایران را در نظر نگرفته و منافع جریانی و حزبی خودشان را در نظر می‌گیرند.

ابطحی تصریح کرده است:

"افراطی‌ها عنوان نمی‌کنند اما آرزویشان آمدن ترامپ بود که فضای داخل کشور خشونت‌ آمیزتر شود و از رفتن او هم خوشحال نیستند. افراطی‌های آمریکا نیز در خیابان‌ها رای مردم را نپذیرفته و آشوب به پا می‌کنند. مشخصا این جریان‌ها، منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند."[1]

*ما قضاوت درباره این اظهارات آقای ابطحی و خاصّه تحلیل شتابزده ایشان مبنی بر اینکه مجلس یازدهم نمی‌گذارد ایران با بایدن مذاکره کند و به توافق برسد! را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

البته این نکته در اظهارات ابطحی نیز به شدت محل تأمل است که چرا به زعم ایشان و دوستانشان؛ تجمعات چند نفره و محدود پساانتخاباتی در آمریکا کار افراطی‌هاست اما کسانی که در سال 88 و با راهبری اصلاح‌طلبان به خیابان‌های ایران آمدند؛ همچنان "خداجو" و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان هستند!

به سخن دیگر اینکه شاید ما و مخاطبان، شاهد آثار بازجویی‌های تخصصی و محاکمه عادلانه هستیم که توانسته آقای ابطحی را بعنوان یکی از گردانندگان فتنه 88 را به چنین اعترافاتی ولو پس از 10 سال مجبور کند.

بیان این نکته هم ضروریست که بر خلاف تحلیل آقای ابطحی، هیچ تجمع انتخاباتی تأثیرگذاری از سوی افراطی‌های آمریکا در پساانتخابات رخ نداده است.

زیرا در آمریکا هیچیک از خواص این کشور به خود اجازه نمی‌دهند از تقلب با عنوان رمز شورش استفاده کنند و یا مردم را به مقاومت در خیابان‌ها دعوت کنند!

کما اینکه شاهدیم ترامپ نیز دائما از "نهادهای قانونی" صحبت می‌کند و اعلام کرده است که شکایت‌های خود را به آنها ارجاع می‌دهد نه به افراطیون کف خیابان...

***

مشاور روحانی ادعا کرد:

دولت بایدن، منطقی و عاقل است!

"اشرف بروجردی" رئیس سازمان اسناد و مشاور رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره پیروزی جو بایدنِ دموکرات در انتخابات آمریکا گفته است:‌

"انتخاب جو بایدن دولت آمریکا را به سمت منطقی درست حرکت می‌دهد. با انتخاب جو بایدن امیدوارم دوباره بحث مسأله تعامل ایران و آمریکا و رفع تحریم‌ها بین دو دولت باز شود. جو بایدن طوری نشان می‌دهد که اهل گفت‌وگو و تعامل است. بنده احتمال می‌دهم دولت آقای بایدن دارای منطق، عقلانیت و رعایت مقررات بین‌المللی باشد اما دولت دونالد ترامپ دارای این ویژگی‌ها برای اداره کشور نبود و ترامپ هم فردی مغرور بود."[2]

*قبل از این، محمدجواد ظریف هم طی اظهاراتی در استقبال از پیروزی جو بایدن گفته بود که معلوم است او با ترامپ فرق می‌کند! [3]

جالب آنکه اعضای ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان در زمان "باراک اوباما" هم از این می‌گفتند که "حساب اوباما با بقیه فرق دارد"...

منطق و عقلانیت پشت سر این دست‌افشانی چپ‌ها و اعتدالیون ستادی در قبال پیروزی آقای بایدن در آمریکا چندان روشن نیست!

خاصه اینکه تجربه ریاست جمهوری اوباما که او هم مورد تقدیس همین افراد بود، به هیچ وجه مثبت نیست و ایران در دولت اوباما نیز با موجی از دشمنی و تحریم همراه بود که البته به جای الفاظ تند با موزیک و "تماس تلفنی" اِعمال می‌شدند.

چپ‌های ستادی طی روزهای گذشته و غیر از تمجیدهایی که خانم بروجردی مطرح کرده است؛ اظهارات دیگری مثل "تأثیرگذاری بایدن بر انتخابات ایران" و "حامل فرصت بودن بایدن در قبال ایران" را هم مطرح کرده‌اند. [4]

***

شکوری‌راد: ظریف با جو بایدن دوست بوده و اخلاقا باید به او تبریک بگوید!

علی شکوری‌راد، فعال چپ و دبیر کل حزب اتحاد ملت به تازگی در یک توییت نوشت:

"اگر دکتر جواد ظریف همان‌طور که خود گفته در زمانی که نماینده ایران در سازمان ملل بوده است با جو بایدن که در آن زمان سناتور بوده ارتباط و دوستی داشته‌است اخلاقا باید اکنون به او تبریک بگوید و کسی هم نباید مانع او شود. او می‌تواند در پیام تبریک خود انتظارات جمهوری اسلامی را بیان کند. "

*ما قضاوت درباره این سراسیمگی اصلاح‌طلبان و برخی مقامات دولت از بابت انتخاب آقای جو بایدن در آمریکا را به مخاطبان محترم می‌سپاریم.

و البته این تجربه را هم یادآوری می‌کنیم که سراسیمگی این افراد در قبال "باراک اوباما" نیز همچنان در حافظه تاریخ و ذهن مردم هست که چگونه می‌گفتند اوباما مؤدب است و حساب او با بقیه فرق دارد!

اما همین اوباما در دشمنی با ایران و تحریم مردم ما گوی سبقت را از ترامپ نیز ربوده بود و اجازه نداد حتی یک گلابی برجام هم در دامن این آقایان قرار بگیرد.

در اشاره به اظهارات شکوری‌راد بیان این نکته هم ضروریست که هیچکس جلوی آقای ظریف را نگرفته و او همانطور که در مذاکرات هسته‌ای از خطوط قرمز کشور عبور کرد و هنوز هم در سمت خود حضور دارد! همچنان می‌تواند نگرش و عقلانیت خود را در منصه‌های دیگری هم به مردم و حاکمیت ایران نشان دهد.

برخی در یک تحلیل بدبینانه معتقدند که این سراسیمگی اصلاح‌طلبان و اشتیاق آنها به جو بایدن لزوما از سر تحلیل غلط یا محاسبه اشتباه نیست بلکه می‌تواند دلایل امنیتی داشته باشد.

***
 

1_ https://etemadonline.com/content/444008

2_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/300912

3_ mshrgh.ir/1140333

4_ mshrgh.ir/1140939

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان