وبلاگ مشرق

دوقطبی "مردم خوب و مردم بد" در کلاس استادان کوکتل مولوتف‌سازی/ سوژه تازه برای فصل جدید گاندو!

اهمیت "ارائه کارنامه اجرایی" از سوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مهمتر و مقدم‌تر از ارائه برنامه است و باید دانست که "فریب برنامه‌ها برای ذبح کارنامه‌ها" استفاده می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دوقطبی "مردم خوب و مردم بد" در کلاس استادان کوکتل مولوتف‌سازی

هدایت‌ا... آقایی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی گفته است: سیستم اجتماعی، مدیریتی و در مجموع نظام تصمیم‌گیری ما مانند قطاری است که از ریل خارج شده و به پرتگاه نزدیک می‌شود. اما در داخل این قطار مسافرانی هستند که بیشتر بر سر کوپه و نشستن روی کدام صندلی دعوا می‌کنند و رقابت‌ها و اختلافات آنها بدون اینکه متوجه باشند سبب شده قطار از ریل خارج شود.

او سپس در اشاره به مردم و بحث انتخابات با بیان این حرف عجیب که مردم به 2 دسته تقسیم شده‌اند، می‌گوید:

"اول افرادی که با هوشمندی و به صورت هدفمند برای حفظ پایه‌های دموکراسی و آزادی‌ اجتماعی در انتخابات شرکت می‌کنند و بخشی هم افرادی هستند که با توجه به درگیری‌های روزانه، مسائل قومیتی و مشکلاتی که در کشور دارند، در انتخابات به هر وسیله‌ای پای صندوق‌های رای می‌روند. اما متاسفانه ما بخش اعظمی از مردم را که در انتخابات حضور پیدا می‌کردند، از دست داده‌ایم. آنان امید چندانی ندارند که نهادهای انتخاباتی در کشور ما رنگ‌وبوی شعارهای اول انقلاب را داشته باشند و بحث دموکراسی و مطالبات مردم را محقق کنند. اما در گروه دوم، افرادی وجود دارند که اقوام و فامیل‌های آنها در انتخابات شهر و روستا شرکت می‌کنند و تنها بنا به حضور اقوام خود در انتخابات شرکت می‌کنند. در این رابطه باید به این نکته توجه کرد که از نظر محتوایی گروه دومی که در انتخابات شرکت می‌کنند، بخش اعظم مردم نیستند و به صورت هدفمند برای دموکراسی و آزادی‌های اجتماعی رای نمی‌دهند."[1]

*جای تأسف است که یک الیت نخبگانی خاص در کشور برای کنایه‌ی "منقل" که خطاب به ناکارآمدی دولت گفته می‌شود گریبان چاک می‌زند اما هنگامی که عناصر همین الیت و سربازان صف آن به مردم توهین می‌کنند؛ صدایی از هیچ حلقومی برنمی‌خیزد!

البته آقای آقایی و دوستان چپ ایشان قبل از این هم مردم عزیز ایران را با صفات و القابی مثل لبوفروش‌ها و "لشکر قابلمه بدست‌ها" نواخته بودند و اینکه امروز می‌گویند شرکت‌کنندگان در انتخابات هوشمندی ندارند و اکثریت نیستند! هرگز چیز جدیدی نیست.

ذکر این نکته ضروریست که امثال آقایی مفهوم دموکراسی را با کوکتل‌مولوتف و شعار خیابانی علیه اصل نظام می‌فهمند و گویا نمی‌دانند که در مردمسالاری به مفهوم دینی و حتی غیر دینی آن؛ ایجاد دوقطبی یک گناه نابخشودنی است و مردم یک کشور مادام که قوانین موضوعه را رعایت می‌کنند و در ذیل قوانین کشور حضور دارند؛ یک ید واحد محسوب می‌شوند.

ید واحدی که البته حضور در انتخابات برای آن یک امتیاز بزرگ و یک هوشمندی ویژه تلقی می‌شود و کسانی از همین ید واحد که در انتخابات شرکت نمی‌کنند البته صرفا از سهم خود در ترسیم آینده مطلوب دریغ کرده‌اند.

در بحث مشارکت بیشتر یا کمتر از 50 درصد در انتخابات نیز باید یک نکته مهم را دانست و آن اینکه اگرچه مشارکت بالای انتخاباتی یک امتیاز بزرگ است اما رعایت قانون در انتخابات مقدم بر مشارکت است. به این معنی که مادام که قانون اجرا شود؛ هر انتخاباتی با هر میزان مشارکتی لازم‌الاتباع است و رأی اکثریت محسوب می‌شود.

اما همانطور که اشاره شد تجربه فتنه سال 88 نشان می‌دهد که امثال آقای آقایی به جای درک این مقولات صرفا طریقه ساخت کوکتل مولوتف و یا ریختن روغن سوخته روی کف آسفالت را آموخته‌اند!

و البته از هوشمندی مردم ایران همین بس که در یوم‌ا... 9 دی سال 88 پاسخ این افراد را دادند و فهم عمیق خود از مردمسالاری دینی را تعیّن بخشیدند.

ما همچنین قضاوت درباره اظهارات آقایی مبنی بر اینکه نظام تصمیم‌گیری ایران در حال سقوط است و ارتباط این اظهارات با فتنه ناتمام سال 88 را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

***

سوژه تازه برای فصل جدید گاندو!

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی و فعال اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد صحبت‌های عجیبی را اظهار کرده است که بخش‌هایی از آنرا در ادامه می‌خوانید:

_ یکی از کشورهای همسایه ما که در سوریه حضور دارد، در هرجا حتی در مناطقی که به عنوان «حافظ صلح» هم فعال است، پرچم خود را بر فراز ساختمان‌های دولتی نصب کرده است. ایران پرچم خود را نصب نمی‌کند. ایران برای حمایت و نه برای دستور دادن، در سوریه است.

_ ما به حزب‌الله نه دستور می‌دهیم و نه می‌توانیم این کار را بکنیم. اگر می‌خواستیم به این روش عمل کنیم قطعا موفق نمی‌شدیم بلکه ما هم تبدیل به نیرویی می‌شدیم که از مزدور استفاده می‌کند.

_ ما هم جزو کشورهای متعددی هستیم که کمک‌های توسعه‌ای می‌کنند. مثلا مجلس کومور یا جیبوتی را در دوره قبل ما ساختیم.

_ باز هم عرض می‌کنم کاری که ما می‌کنیم، خریدن مزدور نیست و این تفاوتی است که بین ما و سایرین وجود دارد. ممکن است دوستان ما در شرایطی که امکانات مالی جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر بود درخواست‌هایی می‌کردند و این درخواست‌ها مورد قبول واقع می‌شد. در دولت یازدهم و دوازدهم به خاطر محدودیت امکانات و اینکه اولویت با مردم ایران است و به قول معروف «چراغی که به خانه روا است، به مسجد حرام است»، همه امکانات موجود هزینه مردم ما شد. اما قبول کنید که با ایجاد برخی همراهی‌های بین‌المللی بسیاری از هزینه‌های شما کم می‌شود. هزینه جنگیدن از هزینه دیپلماسی بسیاربسیار بیشتر است. ما اکنون برای دیپلماسی هزینه بسیار کمی می‌کنیم. یک بار مقام معظم رهبری- علی‌رغم اینکه ایشان در موقعیتی هستند که می‌فرمایند «من انقلابی هستم و دیپلمات نیستم» - فرمودند: هزینه دیپلماسی از درگیری بسیار کمتر است و باید از مسیر دیپلماسی استفاده شود. برای استفاده از مسیر دیپلماسی، حتما باید هزینه هم بشود و گوشه‌ای از این هزینه‌ها کمک‌هایی است که انجام می‌شود.

_ سؤال: شما یک بار در مصاحبه‌ای در پاسخ به مصاحبه‌کننده که از زبان جوانان از شما پرسید چرا ایران همیشه باید با کشورهای دیگر دنیا مشکل داشته باشد، گفتید: «ما خودمان انتخاب کردیم که جور دیگری زندگی کنیم.» می‌دانید که این جمله به هشتگی تبدیل شد و اتفاقا بسیاری از جوانانی که در ایران زندگی می‌کنند ضمن مخالفت با شما تاکید کردند که آنچه رخ می‌دهد، انتخاب آنها نیست. آنها می‌گویند ما نخواستیم در تنش زندگی کنیم. دارو را 5 برابر خریداری کنیم. پاسخ شما به این انتقادها چیست؟ این نارضایتی مردم را خطری برای سیاست خارجی نمی‌دانید؟

 *پاسخ: من بارها گفته‌ام که جمهوری اسلامی ایران نه به سلاح و نه به خارج بلکه به مردم وابسته است؛ لذا این مردم هستند که این کشور را حفظ می‌کنند. من برای پاسخ به سوال شما مثال‌های بسیار روشنی دارم که معذور هستم از گفتن آن.[2]

*ما قضاوت درباره آنچه که ظریف گفته است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

آقای ظریف پیش از این در اظهارات دیگری تأکید کرده بود که سازمان اطلاعات سپاه سریال گاندو را علیه او ساخته است.

تهیه‌کننده این سریال نیز در پاسخ ظریف و طی یک توییت نوشت:

" گاندو علیه آمریکا بود و جاسوسی که علیه ملت ایران کار می کرد، حالا اینکه وزیر محترم امورخارجه احساس کردند علیه ایشان بوده جای سوال دارد!؟ "[3]

گفته می‌شود فصل جدید این سریال نیز تولید خواهد شد. [4]

***

چرا از اهمیت "کارنامه" در انتخابات چیزی نمی‌گویند؟ !

فریب برنامه‌ها برای ذبح کارنامه‌ها

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به تازگی طی اظهاراتی در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها گفته است: سیاهه مسائل مهم است و ما در سیاست خارجی و سیاست داخلی باید سیاهه مسائل‌مان را فراهم کنیم. اگر سیاهه مسائل وجود داشته باشند، آن وقت رقابت‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و در جاهایی که مردم حق انتخاب دارند رقابت بر سر پیشنهادهای واقعی برای حل مسائل واقعی می‌شود.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: آنوقت است که وجود احزاب معنا دارد و سخنرانی و مناظره صرفا کافی نیست بلکه داشتن برنامه مشخص برای حل مسائل مشخص که زمان‌بندی و هزینه‌فایده و اولویت داشته باشد ضروری است و آنجاست که تکلیف بودجه کشور معلوم می‌شود. اگر ما تصمیم گرفتیم در این 10 مورد هزینه کنیم یعنی در آن 20 مورد هزینه نمی‌کنیم.

آشنا تصریح می‌کند: شناخت اولویت‌های سیاستی و اولویت‌های هزینه‌ای کشور وقتی اتفاق می‌افتد که ما بر سر مسائل ملی و سیاهه آن توافق داشته باشیم و رقابت برسر راه‌حل‌ها باشد.[5]

*اظهارات آقای آشنا به لحاظ منطق سیاست صحیح نیست و اولویت اول مردم در هر انتخاباتی باید "کارنامه" باشد نه برنامه!

چه اینکه اولا حتی بهترین برنامه نیز هنگامی که بر کارنامه‌ی هیچ یا کارنامه ضعیف و یا بد استوار باشد؛ آنگاه می‌تواند موجب خطرات بسیاری مثل انحراف و یا مسئولیت‌ناپذیری فرد یا افراد منتخب باشد. (مثل تجربه‌ای که از دولت اعتدال و مسئولیت‌ناپذیری آن داریم)

و ثانیا می‌دانیم که بیان حرف‌های دهان پر کن و جملات زیبا در هر زمینه‌ای کار شاقّی نیست و حتی از عهده نوجوانان هم برمی‌آید.

فلذا چیزی که مهم است و ایجاد آن و مطلوبیت‌بخشی به آن کار هرکسی نیست "کارنامه" است.

شاخصی که می‌تواند مرد میدان و مدیریت جهادی را به رأی‌العین به مردم نشان دهد و اصلی‌ترین شاخص "نامزد اصلح" در هر انتخاباتی است.

بیان این نکته ضروریست که سیاست و انتخابات عرصه "معصوم‌گزینی" و رأی به انسان‌های بری از هرگونه خطا و اشتباه نیست.

چه اینکه معصومیت فقط شامل 14 نفس مقدس ائمه شیعه(س) است.

به این معنی که سیاست و انتخابات عرصه تنازل است. یعنی باید ضمن در نظر گرفتن کارنامه و خط قرمز گذاشتن در مقابل اشتباهات بزرگی مثل انحراف یا فتنه‌گری؛ از اشتباهات کوچک و قابل گذشت افراد عبور کرد و به نامزدی رأی داد که دارای بهترین کارنامه است و البته برنامه جامعی هم برای رفع مشکلات مردم دارد.

بدیهیست که عنصر تعیین‌کننده اصلی در این میدان خود مردم هستند و آنها هستند که با "رأی خوب" یا رأی بد؛ وضعیت کشور طی 4 سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌سازند.

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/306698

2_ https://etemadonline.com/content/460318

3_ mshrgh.ir/1170168

4_ mshrgh.ir/1025741

5_ www.irna.ir/news/84190503/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان