قلیان برای همه خطرناک است (۴)

بررسی پزشکان نشان می دهد که استعمال دخانیات توسط زنان علاوه بر تاثیرات ذکر شده باعث ناباروری زنان جوان می شود.

قلیان برای همه خطرناک است (4)

9- خطرات کشیدن قلیان برای زنان باردار

بررسی پزشکان نشان می دهد که استعمال دخانیات توسط زنان علاوه بر تاثیرات ذکر شده باعث ناباروری زنان جوان می شود. به گفته دکتر محمد ابراهیم پارسانژا رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران با وجود آنکه آمار مشخصی درباره تاثیر استعمال دخانیات بر باروری وجود ندارد اما به طور قطع می‌توان گفت میزان قابل توجهی از ناباروری‌ها از استعمال دخانیات ناشی می‌شود.

این پزشک در ادامه نسبت به افزایش سقط زودرس جنین به دنبال استعمال دخانیات هشدار می‌دهد و می‌گوید: برخی از زوج‌ها تصور می‌کنند قدرت باروری ندارند. در حالی که جنین به علت استعمال دخانیات، پیش از هفته دوازدهم بارداری سقط می‌شود.پارسانژاد معتقد است : استعمال مواد دخانی حتی اگر منجر به سقط جنین هم نشود، امکان تولید فرزندانی نارس، کم وزن و دارای نقایص جسمانی را افزایش می‌دهد. او به خانواده‌هایی که قصد فرزند دار شدن دارند، توصیه می‌کند تا مصرف سیگار را ترک کنند.

10- خبر راه‌اندازی قهوه‌خانه‌ ویژه بانوان بدسلیقگی بود

به دنبال اعتراض های صورت گرفته از سوی کارشناسان، مسولان بهداشت و جامعه شناسان  در خصوص تاسیس قهوه خانه ویژه زنان، معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری  اعلام کرد استفاده از لفظ تاسیس قهوه‌خانه ویژه بانوان بدسلیقگی بوده و قرار است رستوران‌های ویژه بانوان ایجاد شود.

"پروین هدایتی" ،‌ در مورد تاسیس قهوه‌خانه ویژه بانوان، اعلام می کند: استفاده ازاین لفظ درست نبوده و ایجاد رستورانی ویژه بانوان ایده‌ای است که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران مطرح شد و هنوز ابعاد مختلف و تفاهم‌نامه آن‌ بررسی نشده است.به گفته وی طرح این ایده در راستای ایجاد فضایی مناسب برای بانوان همچون پارک بانوان است تا زنان هم بتوانند به راحتی با فراغ بال از این فضا استفاده کنند و چنانچه مهمانی‌های خانوادگی و جمع‌های دوستانه‌ای دارند به‌این رستوران‌ها بروند.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تصریح می کند : در این رستوران‌ها که مخصوص خانم‌هاست قرار نیست از قلیان و اینگونه موارد استفاده شود؛ چرا که حتی در قهوه‌خانه‌ها نیز مجوز استفاده از قلیان تایید نشده است. وی با بیان اینکه اعلام زودهنگام خبرتاسیس چنین رستوران‌هایی پیش از آنکه همه جوانب آن در نظر گرفته‌ شود درست نیست، ادامه می دهد: اعلام این نوع خبرها پیش از آنکه ابعاد مختلف آن بررسی شود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که باید این نوع خبرها پیش از بررسی کامل آن اعلام نشود.

به گفته هدایتی ایده ‌ایجاد رستوران‌های سنتی و غیرسنتی در فضای مناسب برای بانوان و به کارگیری پرسنل زن در این رستوران‌ها مورد استقبال قرار گرفته و در حال کارشناسی است و قرار است تا در تهران به صورت پایلوت ایجاد شود و پس از موفقیت به استان‌ها و شهرهای دیگر تسری یابد.

   11- قلیان نه؛ مردم سنت خود را دوست دارند

این در حالی است که چندی پیش رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران گفته بود:ما پیگیر راه‌اندازی قهوه‌خانه‌ ویژه بانوان هستیم و در نظر داریم با همکاری و اجازه نیروی انتظامی‌و اداره‌اماکن، مکانی مختص بانوان ایجاد کنیم و صحبت‌هایی نیز در این رابطه صورت گرفته است."عباس علائی" اظهار کرده بود:دررابطه با تشکیل قهوه‌خانه ویژه بانوان باید به درستی شرایط و جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته و نظرات را از مراکز مربوطه دریافت کرده و بعد از بررسی و سنجیدن شرایط به نتیجه مشخصی در این رابطه برسیم.

وی در ادامه گفته بود: مدتی است که گرایش مردم به قهوه‌خانه‌ها زیاد شده و این نشان می‌دهد که مردم سنت خود را دوست دارند و گذشتگان خود را همیشه به خوبی یاد می‌کنند.رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران درباره گرفتن مجوز برای تاسیس قهوه‌خانه ویژه بانوان تاکید کرده بود: برای این موضوع متقاضیان زیادی داریم وضوابطی نیز نیروی انتظامی‌دارد که البته به حق است و نباید قهوه خانه‌ها در نزدیکی مراکز آموزشگاهی، مدارس به ویژه مدارس دخترانه، مساجد یا بانک‌ها و موارد دیگر باشند و بیشتر در مکان‌هایی باشند که حالت تجاری دارد و کمتر مسکونی است.

حال با توجه به اثرات زیانبار جسمانی و اجتماعی مصرف قلیان بر سلامت افراد به ویژه زنان، آیا وقت آن فرا نرسیده است که مسئولان برای کاهش مصرف دخانیات اقدام و چاره اندیشی کنند؟ مسئولان موافق و منتقد با مصرف قلیان توسط زنان، باید با  یک برنامه ریزی صحیح به فکر حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی کشور باشند. در این میان ضرورت برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت زنان و ایجاد فضاهای امن برای حضور اجتماعی آنها حس می شود؛ خلایی که سبب شده دختران جوان برای به خطر انداختن سلامت خود بهای سنگینی بپردازند. در واقع باید گفت غنی‌سازی اوقات فراغت مطالبه زنان با فرهنگ ایرانی است نه احداث قهوه‌خانه و قلیان‌سرا  !!

برای خواندن بخش اول- قلیان برای همه خطرناک است- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم-قلیان برای همه خطرناک است- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- قلیان برای همه خطرناک است- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان