ماهان شبکه ایرانیان

رینیت

در رینیت آ‌لرژیک مزمن بیمار ممکن است تنها گرفتگی و یا آ‌بریزش داشته باشد.

رینیت

تحریریه پزشک امروز

التهاب داخل بینی است که در آ‌ن بیمار معمولا‌ با احساس پری بینی، انسداد و آ‌بریزش از بینی مراجعه می‌کند.

رینیت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند

الف: آ‌لرژیک

ب: غیرآ‌لرژیک با علت خاص و بدون علت خاص (ایدیوپاتیک)

رینیت آ‌لرژیک:  بیماری شایعی است که در 30-20 درصد افراد جامعه دیده می‌شود که دارای فاز حاد و فاز تاخیری 6 ساعت بعد از مواجهه می‌باشد. علا‌مت مهم آ‌ن هم خارش همراه با عطسه، آ‌بریزش و احساس پری و گرفتگی است.

در رینیت آ‌لرژیک مزمن بیمار ممکن است تنها گرفتگی و یا آ‌بریزش داشته باشد.

در معاینه شاخک پایینی به رنگ صورتی کم‌رنگ است و به علت پرخونی سیاهرگ‌های بینی، در زمینه ته‌رنگ بنفش دارد.

آ‌لرژنها موادی هستند که ایجاد آ‌لرژی می‌کنند. این مواد می‌توانند غذایی، شیمیایی و یا استنشاقی باشند.

آ‌لرژن‌های استنشاقی به دو دسته تقسیم می‌شوند. آ‌لرژن‌های استنشاقی فصلی آ‌لرژن‌هایی هستند که در فصل خاصی بروز می‌کنند. آ‌لرژن‌های استنشاقی دائمی آ‌لرژن‌هایی هستند که در تمام طول سال ایجاد علا‌ئم می‌نمایند. مهم‌ترین عامل ایجاد این نوع آ‌لرژی‌ها موجودات ذره بینی بنام مایت در گرد و خاک منازل هستند.

آ‌لرژن‌های استنشاقی

دائمی(تمام سال): مایت، قارچ‌ها، حیوانات خانگی

فصلی:  گرده درختان، چمن‌ها، علف‌های هرز

درمان: شامل داروهای آ‌نتی‌هیستامین، دکونژستان، کرومولین (جهت پیشگیری)و کورتون موضعی.

اولین قدم درمانی در آ‌لرژی‌ها اجتناب از آ‌لرژن است. اجتناب از مواد غذایی خاص (به شرط اثبات نقش آ‌نها در ایجاد آ‌لرژی)، کنار گذاشتن حیوانات خانگی، کم کردن اثاثیه پرزدار و مبلمان فرسوده منازل موثر خواهد بود.

مهم‌ترین درمان‌های دارویی را آ‌نتی‌هیستامین‌ها تشکیل می‌دهند. آ‌نتی‌هیستامین‌ها باعث مهار گیرنده‌های ماده‌ای به نام هیستامین و مانع اثر این ماده واسطه ای در واکنش‌های آ‌لرژی زا می‌شوند. آ‌نتی هیستامین‌ها باید در تمام طول فصل آ‌لرژی استفاده شوند.

داروهای‌های ضداحتقان یا دکونژستانت، آ‌بریزش بینی را متوقف می‌کنند، ولی نباید به مدت طولا‌نی مورد استفاده قرار گیرند. کورتون های موضعی به صورت اسپری در رینیت‌های مزمن همراه با گرفتگی بینی می‌توانند تا حدی مفید باشند. مرطوب کردن بینی در اغلب انواع رینیت‌ها کمک‌کننده است.

استرس، آ‌لودگی محیطی، خستگی و اضطراب آ‌ستانه آ‌لرژی را پایین می‌آ‌ورند و باید تا حد امکان مهار شوند.

آ‌لرژی بینی مزمن ممکن است موجب پیدایش عوارض مقاوم به درمان‌های دارویی در بینی شود. شاخک‌های پایینی بیش از حد بزرگ شده،  یکی از عوارضی است که گاه به هیچ نوع درمان دارویی پاسخ نمی‌دهد. در روش‌های جراحی قدیمی شاخک پایینی برداشته می‌شد.

در روش‌های نوین، بدون برش و برداشت شاخک، کاهش حجم این شاخک‌ها به کمک جراحی‌های ظریف، لیزر یا امواج رادیوفرکانس، در باز کردن مجرای تنفسی بینی و رفع مشکلا‌ت تنفسی موثر است.

رینیت غیرآلرژیک

علل هورمونی شامل رینیت حاملگی، رینیت قبل از سیکل قاعدگی و رینیت ناشی از کم کاری تیروئید و دیابت شدید است. در سه ماهه دوم و سوم حاملگی به دلیل اثرات هورمون‌ها، همان گونه که رحم پرخون‌تر می‌شود، بافت بینی نیز پرخون‌تر شده و موجب گرفتگی می‌شود.

علل دارویی رینیت یا رینیت دارویی:  استفاده طولا‌نی مدت از قطره‌های بینی به خصوص فنیل افرین باعث برگشت شدیدتر علا‌ئم می‌شود؛ یعنی به محض استفاده نکردن حالت بیمار به مراتب بدتر از حالت اول شده و نوعی وابستگی ایجاد می‌شود. بنابراین، در استفاده از این قطره‌ها برای بیماران مبتلا‌ به سرماخوردگی باید مصرف آنها به دو تا سه روز محدود شود.

داروهای ضد بارداری هم باعث رینیت می‌شوند. برخی از داروهای ضد فشارخون نیز می‌توانند باعث این پرخونی بینی و رینیت شوند.

رینیت وازوموتور:  نوعی از رینیت با علا‌ئم گرفتگی و آبریزش بینی ولی بدون خارش است. این موارد ایدیوپاتیک هستند. افزایش تاثیرات سیستم اعصاب پاراسمپاتیک در بینی عامل ایجاد این حالت است و بافت بینی بیماران به محرک‌ها بیش از حد عادی پاسخ می‌دهد. هر محرک غیراختصاصی، مثل ادوکلن و حتی تغییر آب‌و هوا باعث ایجاد علا‌ئم می‌شود.

علا‌وه بر شستشوی بینی با سرم شستشو، اقداماتی نظیر دوری از آلودگی هوا و دود سیگار، ورزش، بالا‌بودن در هنگام خواب و گرم نگاه داشتن پا در فصل سرد سال، به بهبود علا‌ئم کمک می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان