وزارت بهداشت واکنش نشان داد

کمبود دز دوم واکسن؟

دنیای‌اقتصاد : هرچند روند واکسیناسیون کرونا در ایران سریع‌تر شده است، اما خبرها از عدم توزیع دز دوم واکسن‌ها بین مراکز بهداشت و سردرگمی مردم برای تزریق دز دوم واکسن کرونا حکایت می‌کند.

براساس گزارش‌ها طی روزهای گذشته بسیاری از کسانی که برای دریافت دز دوم واکسن پیام دریافت کرده یا مطابق تاریخ دریافت دز دوم مندرج در کارت واکسنی که بعد از تزریق دز اول به آنها داده شده به مراکز اعلام شده مراجعه کرده‌اند با این جمله که واکسنی برای  تزریق دز دوم موجود نیست روبه‌رو شده‌اند. این کمبود ظاهرا بیشتر شامل افرادی بوده است که واکسن سینوفارم  یا بهارات هند را در دز اول دریافت کرده بودند. در همین راستا روز گذشته دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از تلاش وزارت بهداشت برای تزریق به موقع دُز دوم واکسن کرونا خبر داد و گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عاطفه عابدینی در جمع خبرنگاران درباره کمبود برخی واکسن‌های وارداتی برای تزریق دز دوم آنها گفت: وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دز اول را دریافت کردند، دز دوم واکسن را تهیه کند و در دسترس قرار دهد. وی افزود: در زمینه واکسن اسپوتنیک وی می‌توان بر اساس دستورالعمل‌های علمی که حتی در خود سایت واکسن هم هست، فاصله دز اول و دوم را از 21 روز تا 90 روز گذاشت. درباره واکسن آسترازنکا هم که 12 هفته (سه ماه) را پیشنهاد کرده است که ان‌شاءالله به موقع خواهد رسید. همچنین درباره واکسن سینوفارم هم ان‌شاءالله به زودی دز دوم تهیه خواهد شد.

عابدینی درباره امکان استفاده از واکسن‌های ایرانی در دز دوم تزریق گفت: یکسری مطالعات در دنیا هست که دارند ترکیب واکسن‌ها را استفاده می‌کنند، زیرا فکر می‌کنند که شاید ایمنی در این صورت بیشتر ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال فایزر و آسترازنکا در مطالعات به‌صورت ترکیبی (میکس) داده شده است و حتی مطالعات دیگری هم در جریان است، اما از نظر علمی شاید بتوانیم از پلت‌فرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم. وی افزود: به‌عنوان مثال واکسن سینوفارم که از یک ویروس کشته شده و غیرفعال است، شاید بتوان واکسن دز دوم را با واکسنی که از همین پلت‌فرم استفاده کرده، جایگزین کرد. البته خیلی نگران این موضوعات نباشید و ان‌شاءالله واکسن دز دوم به موقع ارائه می‌شود.

عذرخواهی

ازسوی دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: از کسانی که پس از دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند، ولی واکسن موجود نبوده و واکسیناسیون انجام نشده است، عذرخواهی می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  جهانپور افزود: افرادی که در برخی استان‌ها برای دز دوم مراجعه کرده، اما موفق نشده‌اند باید بدانند به‌ این اینکه اولویت ما تزریق دز اول برای اکثریت است، نباید نگران باشند؛ چراکه این فاصله زمانی تعیین‌شده در واقع بهترین فاصله نیست و حداقل فاصله است؛ به‌طوری‌که بعضی واکسن‌ها را می‌توان تا 3 ماه هم بین دو دز فاصله گذاشت.   پیش از این کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو از واردات حدود هفت میلیون دُز واکسن از منابع مختلف در ماه جاری خبر داده بود که با توجه به کمبود دز دوم برخی از واکسن‌های خارجی  کرونا شاید با ورود این محموله بخشی از مشکلات دریافت دز دوم واکسن کرونا مرتفع شود . به رغم این نگرانی‌ها از نبود دز دوم برخی واکسن‌های کرونا در کشور، مطابق گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون سه میلیون و 912 هزار و 879 نفر دز اول واکسن کرونا و 530 هزار و 117 نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 4 میلیون و 442 هزار و 996 دز رسید. البته وزارت بهداشت تاکنون گزارشی ازاینکه تاکنون چه میزان از انواع واکسن‌ها را به مردم تزریق کرده ارائه نکرده است. در همین حال ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت و درمان روز گذشته بابیان اینکه در حال حاضر بیش از 43 میلیون دز واکسن به هموطنان تزریق شده است گفت: از این بین 3 میلیون و 786 هزار و 268 نفر دٌز اول و 5 میلیون و 263 هزار و 26 نفر نیز به‌صورت کامل واکسینه شده‌اند. به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد: تا زمانی که واکسیناسیون جمعیت ما به 70 درصد برسد باید دستورالعمل‌ها را به دقت رعایت کنیم و مهم‌ترین راه مقابله با بیماری کرونا تا یک‌سال آینده تنها با واکسیناسیون عملی خواهد بود.

جلسه نهایی برای تایید تزریق دو واکسن

ازسوی دیگر به‌دنبال سخنان اخیر سعید نمکی، وزیر بهداشت مبنی‌بر آغاز واکسیناسیون کرونا با واکسن ایرانی از هفته آتی روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم اخذ مجوز اضطراری برای تمام واکسن‌های کرونا گفت: بحث ایمنی‌زایی دو واکسن کووبرکت و واکسن انستیتو پاستور در فاز یک و دو تایید شده است اما همچنان به اطلاعات کامل‌تری نیاز است و به همین دلیل اوایل هفته آینده یعنی دوشنبه جلسه نهایی مجددا برگزار خواهد شد.

پیک پنجم با کرونای هندی

اما در شرایطی که همه تلاش‌ها بر واکسیناسیون مردم برای مقابله با کرونا معطوف شده است، خطر شیوع جهش‌های جدید کرونا مثل ویروس هندی و آفریقایی کرونا در کشور منتفی نشده است. موضوعی که روز گذشته هشدار عاطفه عابدینی را به همراه داشت و اعلام کرد که پیش‌بینی ما این است که در صورت وقوع پیک پنجم کرونا این پیک با نوع هندی خواهد بود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: اینکه بگوییم چون واکسن زدم پس ماسک را کنار بگذارم امکان‌پذیر نیست؛ چون هم ایمنی‌زایی جمعی با واکسن به درصد مورد نظر نرسیده است و هم از تاثیر واکسن در برابر ویروس‌های جهش‌یافته اطلاع دقیق نداریم. توصیه فعلی ما همچنان استفاده از ماسک است. به گزارش «ایلنا» عابدینی گفت: در برخی استان‌های جنوبی بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده است که اگر مراقب نباشیم در اواخر خرداد پیک پنجم را خواهیم داشت، بنابراین واکسن‌هراسی برای ما نگران‌کننده است .

مرگ 161 بیمار کرونایی دیگر

در همین حال بنابر اعلام روابط‌عمومی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته در کشور 161 تن به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین در این مدت براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 11 هزار و 620 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی شد که هزار و 527 نفر از آنها بستری شدند.

ماجرای خاصیت آهنربایی در ناحیه تزریق

در کنار این خبرها عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-19 روز گذشته در واکنش به کلیپ‌هایی در فضای مجازی که نشان می‌دهد در محل تزریق واکسن خاصیت آهنربایی ایجاد شده است، گفت: این شایعه در فضای مجازی رویت می‌شود و توضیحات و توجیهات غیرعلمی هم شنیده می‌شود. واقعیت این است خود ما هم در حال کار بر این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد؛ حتی گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. وی افزود: فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد. برخی هم گفتند اصلا شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد. این موضوع خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به‌دنبال نداشته است. تئوری‌هایی داریم، اما باید صبر کنیم بررسی کامل شود. عابدینی گفت: اگر بدانیم بروز خاصیت ذکر شده به خاطر واکسن است شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد، اما این احتیاج به تحقیق و مستندات دارد. مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این خصوص گفت: تصاویر و اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی‌بر عوارض تخریب‌کننده تزریق واکسن کرونا بر سلامت بدن و ایجاد حالت آهن‌ربایی در قفسه سینه و بازو کذب است و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.‎

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان