چند دستور ساده غذایی با ماهی و تخم قزل‎آلای رنگین‎کمان

ماهی قزل‎آلای رنگین‎کمان یکی از مهم‎ترین ماهیانی است که در کشور به طور تجاری پرورش داده می‎شود. غذاهایی که با گوشت و تخم ماهی تهیه می‎شوند، دارای بو و طعم و ارزش غذایی مطلوب هستند و می‎توانند نقش اساسی در پیشگیری و درمان بیماری‎های قلبی

چند دستور ساده غذایی با ماهی و تخم قزل‎آلای رنگین‎کمان

دکتر مسعود صیدگر : مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

دکتر سپیده رنجبر : دامپزشک

 

تحریریه زندگی آنلاین : ماهی قزل‎آلای رنگین‎کمان یکی از مهم‎ترین ماهیانی است که در کشور به طور تجاری پرورش داده می‎شود. غذاهایی که با گوشت و تخم ماهی تهیه می‎شوند، دارای بو و طعم و ارزش غذایی مطلوب هستند و می‎توانند نقش اساسی در پیشگیری و درمان بیماری‎های قلبی عروقی و افزایش توانایی یادگیری و کاهش چربی‎های پلاسما داشته باشند. این درحالی است که علی‎رغم ارزان بودن (و در نتیجه دور ریز شدن) و ارزش بالای غذایی تخم ماهی قزل‎آلا و وجود نیاز کشور به تأمین پروتئین مصرفی، تاکنون تخم فرآوری شده قزل‎آلا وارد سبد مصرف خانوار ایرانی نشده است. در صنعت تولید ماهی قزل‎آلا سرمایه‎گذاری به طور عمده از طریق گوشت ماهی برای مصرف در اشکال مختلف (زنده، یخچالی، دودی و فیله) انجام می‎شود، اما تخم ماهی قزل‎آلا نیز به نام خاویار قرمز با موفقیت به فروش می‎رسد. ارزش زیستی و آشپزی آن در این است که جزو گروه تخم‎های با اندازه درشت (6-4 میلی‎متر) طبقه‎بندی می‎شود و می‎تواند همین‎طور بدون فرایند تغییر شکل مصرف شود. برخورداری از مقدار پروتئین بالا، ویژگی‎های ارگانولپتیک و اندازه تخم‎ها همگی بر جنبه تجاری و بهره‎برداری بالقوه از این محصول تاکید دارند، البته باید توجه داشت که تخم برخی ماهیان مانند سس ماهی، سمی است و نباید خورده شوند.

 بیشتربخوانید:

فوت و فن درست کردن ماهی کبابی

ماهی قزل‎آلای رنگین‎کمان با گوجه‎فرنگی و ریحان

مـواد‌ لازم

ماهی قزل‎آلای رنگین‎کمان کامل.................1 قطعه

روغن زیتون................200 میلی‎لیتر

سیر خرد کرده ................ 1 حبه

فلفل قرمز تند خشک، خرد کرده و تخم بیرون آورده.............. 1 عدد

تخم رازیانه...............به مقدار کم

نمک ............ به مقدار کم

گوجه فرنگی گیلاسی، به صورت کامل............... 10 عدد

برگ ریحان..............یک‎دوم فنجان

 

روش تهیه

برای تهیه سس، روغن، سیر، فلفل قرمز تند، تخم رازیانه و نمک را در تابه‎ای ریخته و با شعله ملایم حرارت دهید تا گرم شوند. گرمای آن طوری باشد که هنوز هم بتوانید انگشت خود را در روغن قرار دهید. این گرما طعم مواد طعم‎دهنده آروماتیک را آزاد می‎کند. گوجه‎فرنگی‎ها را در داخل روغن طعم داده شده قرار دهید و تا زمانی که گوجه‎فرنگی‎ها شروع به له شدن کنند، گرمادهی را با حرارت بسیار ملایم ادامه دهید. برگ‎های ریحان را اضافه کنید و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.

برای تهیه قزل‎آلای کامل، به دقت فلس ماهی را بگیرید و آن را با یک حوله کاغذی خشک کنید. در یک بشقاب باربیکیوی تخت یا یک ماهی تابه بزرگ کمی روغن زیتون گرم کنید. هنگامی که کاملاً گرم شد، کل ماهی قزل‎آلا را اضافه کنید و تقریباً به مدت 8 دقیقه یا تا زمانی که پوست کاملاً ترد شود، یک روی آن را بپزید. ماهی را با دقت برگردانید. به قسمت پخته شده کمی نمک بپاشید و طرف دیگر ماهی را هم به همان مقدار بپزید. ماهی پخته شده را روی دیس مناسبی بگذارید و سپس آن را به دلخواه با گوجه‎فرنگی گیلاسی‎های نرم شده و برگ ریحان تزئین کنید.

بیشتربخوانید:

ماهی ؛ معجزه‌ای برای سلامتی

سالاد والدورف با تخم قزل‎آلا

مـواد‌ لازم

کاسنی شسته شده، برگ‎ها جدا شده.................1 عدد

کرفس.............2 ساقه بدون برگ

سیب سبز.........    1 عدد

گردو..............1 قاشق سوپخوری

لیموترش تازه برای فشار دادن............. مقداری

سس مایونز...................2 قاشق چایخوری

تخم قزل‎آلا................40 گرم

 

روش تهیه

کرفس و سیب را به قطعات ریز (2 میلی‎متری یا هر قدر ریز که می‎توانید) ببرید. آب لیموترش را روی سیب و کرفس فشار دهید. حالا سس مایونز را افزوده و خوب مخلوط کنید. گردو را به کرفس و سیب اضافه کنید. کمی به آرامی مخلوط کنید. مقدار کمی از این سالاد کرفس و سیب را روی برگ‎های کاسنی بریزید و سپس بالای آن را با تخم قزل‎آلا تزئین کنید.

 

 قزل‎آلای دودی با کدو تنبل و فلفل قرمز تند

مـواد‌ لازم

گوشت ماهی قزل‎آلای دودی، پوست کنده و ورقه‎ای...............1 قطعه

کدو تنبل بریده شده به قطعات کوچک...............400 گرم

زیره سبز...........  به مقدار کم

روغن زیتون ............... 1 قاشق سوپخوری

ماکارونی..........   400 گرم

روغن زیتون برای سرخ کردن ............... 200 میلی‎لیتر

سیر پوست کنده شده و نازک برش داده .............. 2 حبه

لیموترش............  1 عدد برای خوش مزه کردن

ورقه‎های فلفل قرمز تند چیلی    یا فلفل قرمز تند چیلی خرد شده...............1 عدد

نمک..............به مقدار کم

برگ ریحان کاملاً خرد کرده برای تزئین....... 12 برگ

 

بیشتربخوانید:

خواص ماهی برای سلامت بدن؛ از کاهش افسردگی تا بهبود خواب

روش تهیه

کدو تنبل، زیره سبز، فلفل قرمز تند چیلی و نمک را اضافه کرده و با مقداری روغن زیتون آغشته کنید. محتویات را در یک سینی پخت قرار دهید و در فر 180 درجه سانتی‎گراد بپزید تا نرم شود. ماکارونی (پاستا) را بر اساس دستورالعمل بسته پخت بپزید و آب بکشید. فیله قزل‎آلای استخوان‎گیری شده را بپزید. در یک تابه مناسب، باقیمانده روغن زیتون و سیر را بریزید. با استفاده از حرارت متوسط، سیر را تا زمانی که لبه‎های آن شروع به قهوه‎ای شدن کنند، سرخ کنید. سپس فلفل قرمز تند چیلی خشک، چاشنی لیموترش و کدو را اضافه کنید و کمی گرما دهید. سپس ماکارونی‎های پخته شده را اضافه کنید و به آرامی به گرما دادن ادامه دهید. کمی نمک بر روی آن بریزید و در کاسه‎هایی که از قبل گرم شده‎اند قرار دهید. می‎توانید در یک دیس بریزید و در وسط میز قرار دهید. در نهایت ورقه‎هایی از فیله ماهی قزل‎آلای دودی و برگ‎های ریحان را روی آن پخش کنید و میل نمایید. لذت ببرید.

 

کوکوی خاویار قزل‎آلا

مـواد‌ لازم

تخم قزل‎آلا................250 گرم

سبزی کوکو................500 گرم

 تخم‎مرغ....... 5 عدد

آرد گندم  ...............2 قاشق سوپخوری

سیر خرد کرده...........3 حبه

نمک و فلفل.............به میزان لازم

روغن مایع............به میزان لازم

 

روش تهیه

تخم قزل‎آلا را داخل ظرف مناسبی قرار دهید. تخم‎مرغ‎ها را در ظرفی شکسته به همراه نمک و فلفل خوب هم بزنید تا حجم آن دو برابر شود. سیر و سبزی کوکو را به تخم‎مرغ‎ها افزوده و آرد گندم را به تخم ماهی اضافه کنید و به هم بزنید. سپس مخلوط تخم‎مرغ و سبزی را افزوده و خوب مخلوط کنید. در یک تابه حدود نصف پیمانه روغن ریخته و با حرارت ملایم گرم کنید.

 بعد مایه کوکو را داخل روغن داغ شده ریخته، حرارت را کم کنید تا یک طرف آن سرخ شود. اگر بخواهید که کوکوی شما گرد بماند، هنگام برگرداندن در یک تابه دیگر حدود یک قاشق روغن ریخته و کوکو را داخل تابه دوم برگردانید و حرارت را کم کنید و فرصت دهید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان