کاربرد آنتی‌بیوتیک‌‌ها در درمان عفونت‌های دهان (۲)

اریترومایسین یک نوع آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک ماکرولید می‌باشد.از ساخت پروتئین میکروارگانیسم جلوگیری می‌کند.

کاربرد آنتی‌بیوتیک‌‌ها در درمان عفونت‌های دهان (2)

 

اریترومایسین

یک نوع آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک ماکرولید می‌باشد.از ساخت پروتئین میکروارگانیسم جلوگیری می‌کند.  بر روی میکروارگانیسم‌های کوکسی گرام مثبت موثر است.  برای بیمارانی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند این دارو توصیه می‌شود.

میزان مصرف: بزرگسالان قرص 500 میلی‌گرم تا یک گرم هر 6 ساعت، شربت در اطفال 30 تا 50 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 6 ساعت در 24 ساعت.

وانکومایسین

عملکرد: از ساخته شدن دیواره سلولی و سنتز آن جلوگیری می‌کند. روی بسیاری از میکروارگانیسم‌های گرام مثبت شامل استافیلوکوک‌های مقاوم به متی سیلین استافیلوکوک و آنتروکوکسی‌ها موثر است.

میزان مصرف:بزرگسالان: 500 میلی‌گرم وریدی طی مدت زمان 30 دقیقه به صورت قطره قطره هر 6 ساعت با یک گرم وریدی در عرض یک ساعت هر 12 ساعت.احتمال به وجود آمدن سرخی و Red man syndrome و پایین آمدن فشار خون زمانی که سریعا تزریق شود وجود دارد.

کاهش شنوایی- سمیت کلیوی، اشکال در روند عروقی یا فلبیت از عوارض دیگر است.شانس کاهش شنوایی و سمیت گوش وجود ندارد اگر میزان دارو از 50 میکروگرم در میلی‌لیتر در عرض یک ساعت پس از تزریق تجاوز نکند.

میزان مصرف: 500 میلی‌گرم وریدی به صورت قطره قطره در 30دقیقه هر 6 ساعت یا یک گرم وریدی در عرض یک ساعت (Drip) در هر 12 ساعت.

آمینوگلیکوزیدها

عملکرد: از گروه باکتریوسیدال می‌باشد که از سنتز پروتئین میکروارگانیسم جلوگیری می‌کند و روی باسیل‌های گرام منفی هوازی موثر است.

با آنتی بیوتیک‌هایی که علیه بتالاکتاماز موثرند می‌تواند ترکیب شود و برای درمان عفونت‌های شدید قبل از بروز و یا عملکرد میکروارگانیسم مورد استفاده قرار گیرد.از این گروه جنتامایسین‌ بسیار معروف است در عفونت‌های دهان و سر و صورت مصرف دارد.شکل دارویی: آمپول 80 و 40 میلی‌گرمی.

میزان مصرف:3 تا 5 میلی‌گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن هر 8 ساعت در 24 ساعت. زمانی که میزان سرمی آن به 2 میلی‌گرم در هر کیلو وزن می‌رسد اصطلاحا Load می‌شود.

تتراسیکلین‌ها

از گروه آنتی بیوتیک‌های باکتریواستاتیک می‌باشد و از سنتز پروتئین جلوگیری می‌کند.

تاثیر زیادی بر روی میکروارگانیسم‌های گرام مثبت و گرام منفی دارد، مخصوصاً ریکتزیا، اسپیروکت‌ها، مایکوپلاسما در آکنه صورت، برونشیت مزمن و عفونت‌های ادراری، از این گروه Minocycline به عنوان پروفیلاکسی بر ضد مننگوکوکسی‌ها داده می‌شود.در بیمارانی که در مسافرت دچار اسهال می‌شوند، داکسی سیکلین تجویز می‌گردد.

میزان مصرف و شکل دارو: تتراسیکلین در بزرگسالان 250 میلی‌گرم به صورت کپسول هر 6 ساعت در شبانه‌روز و 500 میلی‌گرم هر 12 ساعت در شبانه‌روز تجویز می‌گردد.اطفال بزرگتر از 9 سال 25 تا 50 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 12 ساعت در شبانه‌روز تجویز می‌گردد.

Micocycline

میزان مصرف و شکل دارو:بزرگسالان: روز اول 200 میلی‌گرم سپس 100 میلی‌گرم هر 12 ساعت که به صورت کپسول در 24 ساعت تجویز می‌گردد یا 50 میلی‌گرم هر 6 ساعت نیز توصیه می‌گردد.

Doxycycline

میزان مصرف  داکسی سیکلین و شکل دارو

بزرگسالان: روز اول 200 میلی‌گرم سپس 100 میلی‌گرم هر 12 ساعت به صورت کپسول می‌باشد.

کینولون‌ها

از گروه آنتی بیوتیک‌های باکتریوسیدال است و از ساخته شدن DNA جلوگیری می‌کند.سطح سرمی آن در خون به سرعت بالا می‌رود و طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها شامل بسیاری از باسیل‌های گرام منفی و گرام مثبت کوکسی‌ها را در برمی‌گیرد. در استئومیلیت‌ها بسیار مؤثر است.

در این گروه می‌توان از Ciproflaxacin یا Cipro نام برد که کپسول است و در بزرگسالان 250 میلی‌‌گرم یا 500 میلی‌گرم هر 12 ساعت تجویز می‌گردد.

سولفامیدها/ تری متوپریم

سولفانامیدها از گروه باکتریواستاتیک می‌باشند و تری متوپریم‌ها از گروه باکتریوسیدال می‌باشند.

هر دو بر روی سنتز  فولات تاثیر گذاشته و ترکیب این دو دارو به عنوان کوتریموکسازول بر روی عفونت‌های ادراری، اسهال‌های مسافرتی، برونشیت‌ مزمن، عفونت میانی گوش، و شیگلوز موثر است. به نام تجارتی Bactrim و به صورت قرص در بازار موجود است.

میزان مصرف

بزرگسالان: یک قرص هر 12 ساعت و اطفال 40 میلی‌گرم.

مترونیدازول

از آنتی بیوتیک‌های باکتریوسیدال می‌باشد و بر روی میکروارگانیسم غیرهوازی تریکوموناس- ژیاردیا موثر است.از طریق دهان به خوبی جذب می‌شود و به ناحیه CSF نفوذپذیری خوبی دارد.در درمان‌های عفونت‌های دهانی می‌توان ترکیبی از پنی‌سیلین و مترونیدازول را برای بی‌هوازی‌ها تجویز کرد.

میزان مصرف و شکل دارو: قرص‌های 250 میلی‌گرم می‌باشد.هر 8 ساعت در 24 ساعت در بزرگسالان تجویز می‌شود و آمپول آن به صورت انفزیون 5/7 میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن بدن هر 6 ساعت در 24 ساعت توصیه می‌گردد.

 

 

برای خواندن بخش اول- کاربرد آنتی‌بیوتیک‌‌ها در درمان عفونت‌های دهان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر