قانون شوراها زیر تیغ مجلس/ پلاسکو؛ زنگ هشداری برای نظارت نمایندگان/ اصلاح قانون شبهه‌ناک است؟

نمایندگان مجلس با اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران موافقت کردند.

قانون شوراها زیر تیغ مجلس/ پلاسکو؛ زنگ هشداری برای نظارت نمایندگان/ اصلاح قانون شبهه‌ناک است؟

به گزارش خبرآنلاین، در ساعت‌ پایانی جلسه علنی امروز-یکشنبه، 10 بهمن- گزارش کمیسیون شوراها در مورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدای کار حسین مقصودی سخنگوی کمیسیون شوراها به بیان دلایلی که نمایندگان باید با این طرح موافقت کنند، پرداخت و گفت: انتخابات شوراها را در پیش داریم و یک سری پیشنهادها مطرح شده است مانند مدرک تحصیلی، هیئت اجرایی که با انتخابات ریاست جمهوری ادغام شود.از نمایندگان محترم درخواست دارم برای آنکه هر چه سریعتر بررسی شود و انتخابات آتی برسد. به کلیات آن رای دهند.

در این حین براساس روال قانونی نمایندگان موافق و مخالف باید اعلام نظر می‌کردند اما بنابر گفته علی مطهری که ریاست مجلس را برعهده داشت: به خاطر تخلف آقای کاتب که در جای خود حضور ندارند، به اسامی مخالف و موافق دسترسی نداریم، تذکرات را گوش دهیم تا آقای کاتب در جای خود حاضر شوند.

در نهایت زمانی که غلامرضا کاتب دبیر هیئت رئیسه در جایگاه خود حاضر شد، این فرصت فراهم شد تا مخالف و موافق این طرح به بیان نظرات بپردازند.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در قامت مخالف این طرح گفت: انتخابات شوراها یک مقدار با انتخابات دیگر متفاوت است و نظارتش برعهده مجلس است. ما هیئت مرکزی را انتخاب کردیم و الان هیئت مرکزی در حال انتخاب هیئت نظارت بر شهرستان ها هست. در این موقعیت چه الزامی دارد که بخواهیم شرایط شوراها و انتخاب شوندگان را به این وسیله تغییر دهیم.

وی افزود: من از نظر زمانی به صلاح کشور نمی دانم که این کار را انجام دهیم. وزارت کشور و خود دوستان هیئت نظارت سرگردان می‌شوند.  ما تمام شرایط ها را به هم می ریزیم. ما خواهش میکنم دوستان رای منفی بدهید و اجازه بدهید در یک فرصت مناسب این را بررسی کنیم .خود وزارت کشور طرح جامع انتخابات تهیه کرده است. اجازه بدهید این کار در فرصت مناسب مطرح شود.

*موافق اصلاحیه قانون انتخابات شوراها: بحث مدرک تحصیلی در این قانون برای همیشه بریده شد

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه نیز در موافقت با این طرح بر رفع ایرادات قانون انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت: کمیسیون مربوطه ایرادات را رفع کرده است. بحث مدرک تحصیلی در این قانون برای همیشه بریده شده است،بحث معتمدان در این اصلاحیه دیده شده است. انصافا وقتش همین وقت است چون ما انتخابات شوراها را در آینده نزدیک یعنی اواخر اردیبهشت ماه داریم با قانونی که پر از ابهام است. چون ثبت نام در اسفند است من میخواهم اجازه بدهید که در همین مجلس بند به بند را بررسی کنیم و آنها اگر موردی بود حذف کنیم و اگر بخواهیم کل اصلاحیه را حذف کنیم جفا به زحمات دوستان است.

*قاضی‌پور: اصلاح قانون انتخابات شورای شهر نزدیک انتخابات شبهه ایجاد می‌کند

نادر قاضی پور در مخالفت با این طرح گفت: چون نزدیک انتخابات است یک شبهه جدید ایجاد می شود که می خواهند به نفع خودشان کاری کنند. اگر ما صبر کنیم که انتخابات اردیبهشت ماه انجام شود و بعد اشکلات را رفع کنیم به نفع نظام است. در بحث تحصیلات اما شما میدانید که خیلی ها هیئت علمی هستند اما درکی از مشکلات مردم ندارند.

وی افزود: گفته اند که کسانی که رد صلاحیت شدند به هیئت نظارت تهران بیایند.هزاران نفر به دلایل مختلف از سوی هیئت نظارت شهرستانی رد خواهند شد آیا در کمیسیون شوراها اینقدر نیرو هست که به همه رسیدگی شود.

پس از قاضی پور، تریبون حاجی دلیگانی به عنوان موافقت باز شد و او در حسن‌های این اصلاحیه گفت: قبلا شاغلین در شهرداری را ممنوع کرده بودیم که در انتخابات همان شهر برای شورای شهر یا روستا شرکت کنند و بعدا حذف شده بود اما در این اصلاحیه جز افراد ممنوع الورود از آنها یاد شده است. مگر اینکه استعفا دهند یا در غیر شهری که کارمندش هستند،‌کاندید شوند.

این نماینده مجلس دهم تأکید کرد: الان در سال 96 در حالی که کار شوراها در اردیبهشت ماه به پایان می رسد،‌ اما انتخابات 20 روز بعدش انجام می شود اما در این اصلاحیه آن مشکل رفع شده است. اینجا در مورد هیئت های اجرایی برگزار کننده انتخابات، گفته است که هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها یک جا قرار بگیرند که این صرفه جویی در هزینه است.

*رابطه حادثه پلاسکو و قانون انتخابات شوراها

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم اصفهان ابتدای صحبت هایش به حادثه پلاسکو اشاره کرد و در مخالفت  گفت: ما شاهد حادثه تلخی بودیم که نبود نظارت کافی موجب وقوع آن شد. این حادثه تلخ که رخ داده بی ارتباط به قانون شوراها نیست. می‌تواند به اصلاح مواد کمک کند. در قانون فعلی و حتی در اصلاحاتی که آمده است ما برخی از روستاها و حتی شهرهای کوچک را نسخه واحدی در قانون برایشان پیچیده ایم که محدودیت ایجاد می کند.

وی تأکید کرد: بحث سلامت جسمانی را آورده ایم، خب قطعا کسانی که مشکلی داشته باشند، وارد نمی شوند. این گونه حضور جانبازان را محدود می‌کنیم. چون فاصله زیادی تا ثبت نام نیست، این اصلاحیه به صلاح نیست و درخواستم این است که نمایندگان مخالفت کنند  تا به کمیسیون بازگردد و با توجه به حادثه پلاسکو این موضوع با دقت بیشتری بررسی شود.

*بدری:شوراهای شهر و روستا پارلمان محلی هستند

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و سرعین آخرین نماینده ای بود که فرصت یافت با این طرح موافقت کند. او گفت:  شوراهای شهر و روستا به عنوان پارلمان محلی مطرح هستند. متاسفانه در تمام قوانین محدودیت عمل شوراها تصویب شده است لذا نیاز است که در قوانین بازنگری شود. شوراها نباید به خاطر مسائل سیاسی از قدرت عمل کمی برخوردار باشند. چرا ما در حرف می گوییم شوراهای شهر و روستاها خوب هستند اما در عمل علاقه ای به دادن اختیارات به آنها نداریم.باید شرایط برای انتخاب اعضای شورای شهر سخت تر شود.

در نهایت بعد از موافقت دولت، نمایندگان به رأی گیری پرداختند و این طرح یک فوریتی توانست نظر موافق نمایندگان را کسب کند.


29217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر