امنیت یکی از اولویتهای اصلی در تمام صنعت حملونقل است و دولتها و شرکتها بهطور مداوم به دنبال راهی برای افزایش آن هستند. این موضوع علاوه بر صنایع هوایی، در مورد صنایع خودرویی نیز صادق است. به همین منظور دو سازمان دولتی در حال برگزاری یک همایش مشترک و دعوت از خودروسازان و خطوط هوایی برای ارتقاء امنیت اتومبیلها هستند.
ایدهی اصلی این طرح بر اساس موفقیتهای بهدستآمده در بهبود ضریب ایمنی در بخش خطوط هوایی مسافربری است. طبق گزارش ادارهی هوانوردی فدرال آمریکا، اشتراک اطلاعات میان خطوط هوایی و مقامات دولتی منجر به کاهش 83 درصدی تلفات هوایی بین سالهای 1998 تا 2008 شده است. مایکل هورتا، مدیر ادارهی هوانوردی فدرال و مارک رُزکیند، رئیس امنیت هوایی ملی آمریکا که از ارائهدهندگان این گزارش بودهاند، حالا امیدوارند صنعت خودروسازی نیز از این همکاری بهرهمند شود. خودروسازان و نمایندگانی از چند خط هوایی مهم آمریکا نظیر دلتا و یونایتد در این همایش شرکت میکنند.
اگر قرار باشد خودروسازان از درسهای صنعت هواپیمایی بهره ببرند، در ابتدا نیاز است شماری از اختلافات اصلی از میان برداشته شود. تنها در یک نمونه باید گفت که خطوط هوایی مجری و ارائهدهندهی خدمات هستند؛ اما خودروسازان تولیدکننده به شمار میآیند. یا اینکه، خلبانان بسیار ماهر هواپیماها را در مسیرهای هوایی تعیینشده هدایت میشوند، درحالیکه هر فردی میتواند با گرفتن گواهینامه در خیابانها رانندگی کند؛ اما این تفاوتها به معنی این نیستند که خودروسازان نمیتوانند درسهای خطوط هوایی را بیاموزند.
این اولین بار نیست که ما شاهد همکاری میان صنایع حملونقل زمینی و هوایی بودهایم. برای مثال، شرکتهای رولز رویس، ساب و هوندا در ساخت هواپیما همکاری داشتند. امید آن میرود که این همکاری جدید نیز به ثمر بنشیند.