فواید شگفت‌انگیز گوشت کبوتر

گوشت کبوتر سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و یکی از مقوی‌ترین و سالم‌ترین گوشت‌ها بین پرندگان محسوب می‌شود که برای رشد کودکان و تقویت مادران باردار و بیمارانی که در دوره نقاهت به سر می‌برند بسیار مفید است.

فواید شگفت‌انگیز گوشت کبوتر

تحریریه زندگی آنلاین : گوشت کبوتر سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و یکی از مقوی‌ترین و سالم‌ترین گوشت‌ها بین پرندگان محسوب می‌شود که برای رشد کودکان و تقویت مادران باردار و بیمارانی که در دوره نقاهت به سر می‌برند بسیار مفید است. زمانی که صحبت از گوشت کبوتر می‌شود منظورمان کبوترهایی نیست که روی پشت‌بام خانه‌ها نگهداری می‌شوند و به‌اصطلاح کفتربازها آن‌ها را پرورش می‌دهند و از انواع زینتی و پروازی هستند، بلکه منظورمان کبوترهای گوشتی است.

 به‌طورکلی مصرف گوشت کبوتر حلال است ولی باید توجه داشته باشید که کبوترهایی که به‌منظور خوراکی پرورش داده می‌شود نژاد متفاوتی از کبوترهای زینتی و وحشی دارند. کبوترها معمولاً به 7 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: رنگی، زینتی، پروازی، نمایشگر، وحشی، نامه‌بر و گوشتی. کبوتران نامه‌بر قدرت بالایی در پروازهای طولانی دارند ولی کبوترهای گوشتی وزنشان بیشتر است و توانایی پرواز مطلوبی ندارند و گوشتشان تا 1 کیلوگرم هم می‌رسد. وزن‌گیری سریع از ویژگی‌های کبوترهای گوشتی است، پرورش کبوترهای گوشتی معمولاً از زمان تولد تا زمان ذبح حدود 1 ماه طول می‌کشد. کبوترهای گوشتی معمولاً از نژاد جانت رانت، مونداین و کینگ هستند که در اغلب کشورهای پیشرفته دنبا برای مصرف خوراکی پرورش داده می‌شوند.

 گوشت کبوتر سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و برخلاف گوشت اردک و مرغ، چربی بسیار کمی دارد. کیفیت پروتئین گوشت کبوتر بسیار بالا  است و بنابراین برای تأمین پروتئین و انرژی بدن به‌خصوص در دوران نقاهت پس از بیماری و جراحی بسیار مفید است.

بیشتربخوانید:

خواص گوشت بلدرچین

 

خواص گوشت کبوتر در بارداری

به دلیل وجود مقدار زیاد فسفر، کلسیم و آهن و روی در گوشت کبوتر، مصرف آن در بارداری توصیه می‌شود و به‌طورکلی قوای جسمی مادر باردار را افزایش می‌دهد. مصرف گوشت کبوتر در بارداری باعث افزایش هوش جنین و استحکام استخوان‌بندی جنین می‌شود. حدود 30 درصد گوشت کبوتر را آهن تشکیل می‌دهد بنابراین مصرف آن برای پیشگیری از کم‌خونی در بارداری و بیمارانی که فقر آهن دارند بسیار مفید است.

 

تقویت قوای جنسی

 مصرف مداوم گوشت کبوتر، هفته‌ای 1 تا 2 وعده، به‌خصوص برای مردانی که دچار غلبه بلغم و سودا شده‌اند باعث تقویت قوای جنسی و درمان زودانزالی می‌شود و منی را زیاد می‌کند.

 

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

 گوشت کبوتر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای مقابله با تخریب رادیکال‌های آزاد در بدن است بنابراین مصرف دوره‌ای آن برای افراد میانسال توصیه می‌شود.

 بیشتربخوانید:

در میزان مصرف گوشت تجدید نظر کنیم!

 خــواص گوشت کبــــــوتر بـــــرای مــــــیانسالان

تنظیم وزن و حفظ وزن سالم

از آنجا که گوشت کبوتر چربی کمی دارد بنابراین مصرف متعادل آن با در نظر گرفتن کالری موردنیاز مصرفی، نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه به دلیل طبع گرمی که دارد باعث افزایش متابولیسم و سوخت‌وساز بدن می‌شود و به تنظیم وزن کمک می‌کند. پروتئین باکیفیت موجود در گوشت کبوتر باعث می‌شود مدت‌زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و کمتر پرخوری کنید.

 

تقویت مو

وجود آهن و روی به‌صورت همزمان در گوشت کبوتر باعث تقویت ریشه مو شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

 

افزایش انرژی بدن

ویتامین‌های گروه ب و طبع گرم گوشت کبوتر و پروتئین باکیفیت آن باعث افزایش انرژی بدن و تقویت و شادابی پوست می‌شود.

 

پیشگیری از آلزایمر

مصرف گوشت کبوتر باعث بهبود قوای شناختی و عملکرد مغز می‌شود بنابراین مصرف آن برای پیشگیری از آلزایمر یا کاهش علائم آلزایمر بسیار مفید است.

 

درمان رعشه و لقوه

مصرف کبوتر گوشتی در وعده‌های غذایی می‌تواند تا حدود زیادی لقوه و رعشه را کاهش دهد.

 

درمان کم‌خونی

 از آنجایی که کم‌خونی در زنان و دختران به دلیل عادت ماهیانه، زیاد است، یکی از بهترین غذاها برای درمان کم‌خونی دختران و زنان باردار مصرف گوشت کبوتر است.

 

ارزش غذایی گوشت کبوتر

در هر 100 گرم گوشت کبوتر حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین و مواد معدنی است. گوشت کبوتر حاوی حدود 85/0 گرم مواد معدنی از جمله کلسیم و فسفر به مقدار زیاد و پتاسیم و منیزیم است.

 

کالری     213 کالری

چربی اشباع شده    3 گرم

پروتئین   24 گرم

آهن        32 درصد

منیزیم     6 درصد

ویتامین B 30 درصد

مواد آلبومینی        23 گرم

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان