ماهان شبکه ایرانیان

چگونه با همکاری که انرژی منفی می‌دهد سر کنیم؟

هرچند بیشتر افراد می‌خواهند در محیطی «مثبت» کار کنند، همیشه این احتمال هست که یکی از همکارانشان «فردی منفی» باشد که «ویروس سرخوردگی» پخش می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند همکارانی که انرژی منفی می‌دهند مانعی واقعی در محیط کارند و می‌توانند سرخوردگی، استرس و بدبینی را به اطرافیانشان منتقل کنند.

چگونه با همکاری که انرژی منفی می‌دهد سر کنیم؟

وضعیت روحی کارکنان یکی از عوامل اثرگذار بر بهره‌وری آن‌ها است، و محیط کار نقش مهمی در حفظ سلامت روان بازی می‌کند.

هرچند بیشتر افراد می‌خواهند در محیطی «مثبت» کار کنند، همیشه این احتمال هست که یکی از همکارانشان «فردی منفی» باشد که «ویروس سرخوردگی» پخش می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند همکارانی که انرژی منفی می‌دهند مانعی واقعی در محیط کارند و می‌توانند سرخوردگی، استرس و بدبینی را به اطرافیانشان منتقل کنند.

راندا شالیطا، روانکاو و استاد دانشگاه، به اسکای نیوز عربی گفت «همکاران منفی» که باعث سرخوردگی دیگران می‌شوند چند دسته‌اند. برخی از آن‌ها به دلیل مشکلات زندگی به این وضعیت دچارند، برخی به‌عمد انرژی منفی می‌دهند تا دیگران را سرخورده کنند و مانع پیشرفتشان شوند، و یک گروه هم کسانی‌اند که از ترس حسادت انرژی منفی می‌دهند، زیرا معتقدند که بروز شادی‌شان ممکن است آن‌ها را در معرض حسادت دیگران قرار دهد.

به گفته شالیطا، «همکاران منفی» می‌توانند آسیب روانی و عاطفی به دیگران وارد کنند، به‌ویژه به جوانانی که تجربه کار در چنین شرایطی را ندارند، که این گروه را در برابر از دست دادن فرصت‌های شغلی آسیب‌پذیر می‌کند.

این روانکاو هشدار داد لازم است افراد در مقابل «همکاران منفی سمی» مراقب باشند که با پخش انرژی منفی و تمرکز روی ناکامی‌های دیگران، به‌عمد آن‌ها را سرخورده می‌کنند تا نفوذ و برتری خود را حفظ کنند. او در ادامه افزود «ویروس سرخوردگی» می‌تواند باعث خستگی و بی‌رمقی در محیط کار شود.

او از کارمندان، به‌ویژه نسل جوان‌تر، خواست که «خود را توانمند و اعصابشان را تقویت کنند» تا انرژی منفی را جذب نکنند.

شخصیت منفی، ملغمه‌ای از ویژگی‌های نامطلوب‌

دکتر جوسیان فهد سریح، مدیر موسسه شرکت‌های خانوادگی و طرح‌های ابتکاری فردی، به اسکای نیوز عربی گفت که «شخصیت منفی» ترکیبی از ویژگی‌های نامطلوب است که بدبینی، شکاکی، خودخواهی و ناخشنودی را شامل می‌شود و متاسفانه این‌گونه افراد در محل کار به‌وفور وجود دارند و اجتناب از آن‌ها دشوار و تعامل کاری ضروری است.

به گفته سریح، افراد منفی به مخاطبی نیاز دارند که گوش شنوای گله و شکایت‌های آن‌ها باشد، بنابراین اولین راهکار این است که مدت طولانی پای صحبتشان ننشینید و به آن‌ها مجال بیان مشکلات را ندهید. او در ادامه تاکید کرد باید مراقب باشید که نقاط ضعفتان را مقابل افراد منفی نشان ندهید تا از آن‌ علیه‌تان سوء‌استفاده نکنند.

سریح توصیه کرد در برخورد با همکاران منفی، از هوش عاطفی‌تان بهره بگیرید و با تغییر مسیر گفت‌و‌گو، از آن‌ها بخواهید پیشنهادهای مثبت و سازنده بدهند. او در ادامه افزود اگر چنین همکاری برای خروج از وضعیتش درخواست کمک کرد، باید کمک و راهنمایی‌اش کنید، به‌شرط آنکه ناخواسته درگیر مشکلاتش نشوید.

اگر وضعیت به مرحله‌ای «تحمل‌ناپذیر» رسید و انرژی منفی بر بهره‌وری کاری اثر گذاشت، کارمند باید مدیریت را «به شیوه‌ای مناسب» از وضعیت آگاه کند تا راهکاری‌ بیابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان