روش های جلوگیری از سرطان مری و آشنایی بیشتر با این بیماری

سرطان مری به عنوان ششمین سرطان خطرناک در جهان شناخته می شود. آمارها نشان می دهد افراد بسیاری در اثر ابتلا به این سرطان جان خود را از دست داده اند

روش های جلوگیری از سرطان مری و آشنایی بیشتر با این بیماری

در حال حاضر عوامل مختلف محیطی، جسمی و حتی سبک زندگی می تواند برخی افراد را بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان مری قرار دهد. اگرچه راه مطمئنی برای مقابله با سرطان مری وجود ندارد؛ اما راه هایی هستند که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. جالب است بدانید آگاهی از علائم سرطان مری می تواند مؤثرترین و بهترین راه جلوگیری از سرطان مری باشد. در حقیقت تشخیص علائم توده های سرطانی در بسیاری موارد می تواند برای افراد نجات بخش باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی راه های جلوگیری از سرطان مری بپردازیم.

سرطان مری چیست؟

همان طور که از نام سرطان مری مشخص است، این سرطان موجب درگیر شدن مری بیمار می شود. از سوی دیگر محل شکل گیری سرطان مری داخل مری می باشد. مری لوله ای عضلانی و توخالی به طول 10 اینچ بوده که موجب رساندن نوشیدنی و غذا از دهان به معده می شود. این سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول های پوشاننده مری به طور غیر طبیعی رشد کرده و تقسیم می شوند و در نهایت موجب تشکیل تومور می شوند. این تومورها از داخلی ترین قسمت مری شروع و به سایر اندام ها گسترش می یابند.

به طور معمول سرطان مری در مقایسه با بسیاری از سرطان ها به طور نادر اتفاق می افتد. با این حال طی سال های گذشته شمار مبتلایان به این بیماری به طرز چشمگیری افزایش یافته است. امروزه متخصصان راه های مختلفی را برای تشخیص و تعیین مراحل این بیماری در نظر گرفته اند. این موارد علاوه بر معاینه فیزیکی، مجموعه ای از آزمایش ها و تصویربرداری هایی نظیر سی تی اسکن و آندوسکوپی را شامل می شود. خوب است بدانید درمان این بیماری بسته به مرحله آن تعیین می گردد. این احتمال وجود دارد که با توجه به مرحله بیماری، شیمی درمانی، جراحی یا پرتو درمانی را انجام دهید. در حال حاضر روش آندوسکوپی به منظور درمان سرطان در مراحل اولیه بیماری در نظر گرفته می شود. به طور کلی درمان بیمار با توجه به شدن بیماری و میزان موضعی بودن آن متفاوت خواهد بود.

روش های جلوگیری از سرطان مری

عوامل خطرساز سرطان مری کدامند؟

جالب است بدانید سرطان مری در بسیاری از افراد بدون هیچ دلیل خاصی ایجاد می شود. با این حال عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. برخی از مهم ترین عوامل عبارتند از:

جنسیت

سرطان مری در میان مردان بسیار شایع تر از زنان می باشد.

سن

به طور معمول سرطان مری در افراد مسن بیشتر دیده می شود. به بیان دیگر احتمال ابتلا به این سرطان در افراد بالای 50 سال بیشتر است.

تغذیه

رژیم غذایی یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان مری می باشد. رژیم غذایی پر چرب می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به این بیماری شود. مصرف میوه ها و سبزیجات به میزان زیادی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد. از سوی دیگر اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل خطرساز برای سرطان مری می باشد.

کمبود ویتامین

مطالعات مختلف نشان می دهد کمبود ویتامین E، آهن، بتاکاروتن و سلنیوم می تواند به سرطان مری منجر شود.

مری بارت

رفلاکس طولانی مدت اسید معده به مری که در اثر مری بارت ایجاد می شود، می تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

آیا می توان از سرطان مری پیشگیری کرد؟

آشالازی

آشالازی وضعیتی است که در اثر آن دریچه مری و معده به خوبی باز نشده و موجب از کار افتادن پمپ مری می شود.

نژاد

بیشترین آمار مبتلایان به سرطان مری مربوط به مردان سفید پوست می باشد. این در حالی است که سرطان سلول سنگفرشی مری در میان سیاه پوستان متداول تر از سفید پوستان است.

تایلوزیس

تایلوزیس نوعی بیماری ارثی بسیار نادر است که موجب رشد بیش از حد پوست در کف پا و کف دست می شود. جالب است بدانید احتمال ابتلا به سرطان مری در این افراد تقریبا 100 درصد می باشد.

مصرف الکل و تنباکو

مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. از طرفی استفاده از تنباکو به هر صورتی می تواند خطر ابتلا به سرطان مری و سرطان سلول سنگفرشی مری را افزایش دهد.

مهم ترین علائم و نشانه های سرطان مری چیست؟

به طور معمول سرطان مری در مراحل ابتدایی خود هیچ علامت مشخصی ندارد. با این حال نخستین علامت آن می تواند به ایجاد مشکل در بلع مربوط شود. در واقع با رشد تومور، دهانه مری باریک شده و همین مسئله موجب دشواری در بلع می شود. از مهم ترین علائم سرطان مری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش سر معده
  • سرفه خونی یا استفراغ
  • کاهش وزن ناگهانی
  • سرفه مزمن یا گرفتگی صدا
  • درد در پشت استخوان سینه، گلو یا بین تیغه های شانه

آشنایی با راه های جلوگیری از سرطان مری

اگرچه امکان جلوگیری از سرطان مری در انواع مختلف آن وجود ندارد، اما با دوری از برخی عوامل خطرساز، می توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

آیا سرطان مری قابل پیشگیری است؟

مراقب فعالیت بدنی، رژیم غذایی و وزن بدن خود باشید

همان طور که می دانید داشتن الگوی غذایی سالم و حفظ تناسب اندام بسیار حائز اهمیت می باشد. در بسیاری موارد استفاده از رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان مری کمک کند. اضافه وزن ارتباط مستقیمی با سرطان مری دارد. به همین خاطر تناسب اندام و داشتن فعالیت بدنی تأثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به این بیماری دارد.

سعی کنید آشالازی را مدیریت کنید

آشالازی نوعی اختلال نادر است که موجب انقباض تدریجی ماهیچه های تحتانی مری که مسئول انتقال غذا به مری بوده، می شود. در این اختلال دریچه پایین مری به درستی باز نشده و مانع عبور آزادانه غذا به معده می شود. از همین رو انتقال غذا در معده به طرز عجیبی کاهش می یابد. ابتلا به آشالازی در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. به طور معمول این بیماری از طریق تزریق، دارو و جراحی قابل درمان می باشد.

از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری کنید

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی نوعی بیماری شایع مقاربتی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. شایع ترین راه انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی دهانی می باشد. با انجام رابطه جنسی ایمن و استفاده از روش های بازدارنده می توان خطر ابتلا به HPV را کاهش داد. استفاده از واکسن HPV در افرادی که قبلا به این ویروس آلوده نشده اند، می تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر باشد. به طور کلی استفاده از این واکسن به افراد بین 9 تا 25 سال توصیه می شود. از سوی دیگر این واکسن می تواند از سرطان هایی نظیر سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد پیشگیری کند. با این حال در خصوص استفاده از واکسیناسیون به منظور جلوگیری از سرطان مری اطلاعات مشخصی در دست نیست.

از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی اجتناب کنید

به جرأت می توان گفت مهم ترین عامل خطرساز سرطان مری، مصرف مشروبات الکلی و تنباکو می باشد. هرکدام از این موارد به تنهایی می توانند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهند. خودداری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی بهترین راه جلوگیری از سرطان مری و کاهش خطر ابتلا به آن می باشد.

مری بارت یا رفلاکس معده را درمان کنید

درمان افراد مبتلا به رفلاکس معده می تواند به جلوگیری از سرطان مری و مری بارت کمک کند. در بسیاری موارد رفلاکس معده با اصلاح سبک زندگی، مصرف مهارکننده های پمپ پروتون و تغییر رژیم غذایی قابل درمان می باشد. چنانچه رفلاکس از طریق تغییر رژِیم غذایی، مصرف دارو و اصلاح سبک زندگی کنترل نشود، جراحی بهترین راه درمان آن خواهد بود. از طرفی افرادی که مبتلا به مری بارت می باشند، با استفاده از روش درمانی PPI می توانند خطر دیسپلازی یا تغییرات سلولی را که منجر به سرطان می شود، کاهش دهند.

چگونه از ابتلا به سرطان مری جلوگیری کنیم؟

درمان سرطان مری از چه راه هایی امکان پذیر است؟

درمان سرطان مری با توجه به مرحله بیماری تعیین می شود. به طور کلی به منطور درمان این سرطان 5 مرحله یا گرید در نظر گرفته می شود. مرحله اول با مشاهده سلول های غیر طبیعی همراه است که هنوز درگیر سرطان نشده اند. این سلول ها فقط لایه ای از سلول های مری را تحت تأثیر قرار داده و بیماری وارد مراحل پیشرفته نشده است. در آخرین مرحله که با پیشرفت بیماری همراه است، سلول های سرطانی به تمامی اندام ها نفوذ پیدا کرده اند. در این شرایط درمان سرطان بسیار پیچیده و دشوار می باشد.

جراحی

جراحی متداول ترین شیوه درمان سرطان مری می باشد. در این تکنیک پزشک نسبت به خارج کردن قسمت آلوده مری از بدن اقدام می کند و قسمت سالم آن را به معده اتصال می دهد.

شیمی درمانی

این شیوه با تزریق دارو به درمان سرطان مری کمک می کند. داروها موجب از بین بردن سلول های سرطانی شده و رشد آن ها را متوقف می کنند. جالب است بدانید این داروها توانایی تشخیص سلول های سرطانی از سلول های سالم را نداشته و همه آن ها را تحت تأثیر قرار می دهند. به همین خاطر تمامی سلول های بدن از جمله مو را تحت تأثیر قرار داده و باعث ریزش آن ها می شود.

ایمونوتراپی

در این روش با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان سرطان کمک می کنند. داروهای مورد استفاده در روش ایمونوتراپی به شکل خوراکی، موضعی و تزریق وریدی تجویز می شود.

جلوگیری از سرطان مری و درمان آن

هدف درمانی؛ تارگت درمانی

در روش تارگت درمانی پروتئین هایی که باعث ایجاد، تقسیم و گسترش سلول های سرطانی شده اند، مورد هدف قرار می گیرند. متخصصان با تقویت سیستم ایمنی بدن و انتقال مواد کشنده به کنترل و درمان این سرطان کمک می کنند.

پرتو درمانی

در این روش از اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آن ها استفاده می شود. به طور معمول پرتو درمانی به دو شیوه قابل انجام می باشد:

  1. پرتو درمانی خارجی: پرتوها در این شیوه توسط دستگاهی خارج از بدن به سلول های سرطانی تابانده می شوند.
  2. پرتو درمانی داخلی یا براکی تراپی: در این روش نوعی ایمپلنت رادیواکتیو داخل بدن کاشته می شود. محل قرارگیری این ایمپلنت نزدیک یا درون تومور بوده که دوز بالاتری از اشعه ایکس را به سلول های سرطانی می تاباند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان