وبلاگ مشرق

رفراندوم برای بازگشت روحانی! / جریمه‌ی شیرین برای گرانی تلخ خودرو

کسی نمی داند که مسئولان امر دقیقا چه زمانی قرار است به کرختی و سکوت خود در قبال "حملات سگ های صاحبدار به مردم و کودکان" پایان بدهند و این معضل را حل کنند!؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی است روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

رفراندوم برای بازگشت روحانی!

رفراندوم برای بازگشت روحانی! / جریمه‌ی شیرین برای گرانی تلخ خودرو

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران و چهره نزدیک به اصلاح طلبان اخیرا در اظهاراتی ویدئویی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، خواستار برگزاری رفراندوم شد.

روحانی در این اظهارات گفته است:

"تحولی که مردم میخواهند باید ملموس باشد. اساس جمهوری اسلامی این است که مردم راضی باشند و خدا هم راضی باشد. به نظر من در این مقطع بالاترین تحول اینست که ما به قانون اساسی عمل کنیم... اصل 59 را اجرا کنیم و این قانون اساسی به ما میگوید در مسائل فوق العاده مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میشود به آرای عمومی مردم مراجعه کرد. به نظر من در یک همه‌پرسی 3 سوال در زمینه اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی بپرسیم. -اگر این کار را بکنیم- گام بسیار مهمی در تحول برداشتیم که می تواند مردم را امیدوار کند. [1]

*آقای روحانی و دوستان حلقه نزدیکش همواره طی دوران 8 ساله دولت اعتدال؛ بیش از آنکه بر کارآمدی و ظرفیت های داخلی توجه داشته باشند اما به برجام (در بعد سیاست خارجی) و رفراندوم (در بعد سیاست داخلی) تأکید داشتند.

تأکیدی بیمارگونه که البته اثرات خود را هم بر معیشت مردم و اقتصاد ایران گذاشت، رشد اقتصادی را کاهش داد و فجایعی مثل بی آبرویی آقایان در ماجرای بیدستاوردی برجام را پدید آورد.

دقت شود که در مدیریت های کلان اجرایی؛ هنگامی که یک مدیر ارشد از اصول اولیه ای که باید به آنها ملتزم باشد دست بردارد و مشغول اباطیل و حواشی و کارهای غیر ضرور شود؛ اهداف اصولی سازمان بلافاصله دچار خلل شده و سرعت پیشرفت، کاهش چشمگیری پیدا می کند. اتفاقی که دقیقا در دوران دولت اعتدال شاهد آن بودیم و آقایان به جای اینکه هم و غم خود را صرف نظارت بر بازار، پاسخ اصولی به تحریم ها، ارتقای تولید و کاهش تورم کنند اما ذهنشان بین کشورهای اروپایی و آمریکا در هروله بود تا شاید اتفاقی رخ دهد! و نتیجه هم شد همانچه که دیدیم. تقریبا هیچ...

مسئله رفراندوم نیز اگرچه از اصول قانون اساسی است اما اجرای آن نیازمند دلایل عقلانی است.

چه حاجت به رفراندوم هنگامی که همه می دانیم مطالبه عقلانی مردم در اقتصاد کاهش تورم است، در سیاست داخلی ایجاد اتحاد برای کارآمدی و در سیاست خارجی هم تعامل سازنده و عزتمندی ملی برای ایران.

آقای روحانی یا این 3 مطالبه معقول مردم را نمی داند که خواستار برگزاری رفراندوم میشود و یا می داند و قصد دارد با این حرفها زمینه بازگشت خود و دوستانش به عرصه اجرائی کشور را هموار کند.

حرفهایی که البته در دوران ریاست او بر قوه مجریه شنوای آنها بودیم و در نتیجه آنها هم چیزی جز گرانی، سیاست بازی بیقاعده‌ی چپ‌روانه و تعامل خارجی کدخدامحور و بیگانه با عزت ملی نصیب مردم و نظام اسلامی نشد.

اگر هم آقای روحانی انتقادی به وضع موجود و عملکرد دولت فعلی دارند؛ راه حل مشکل را بایستی در گزینه عقلانی "رأی خوب" جستجو کنند نه در مسیرهای غلطی که قرار است در پیامد آنها هیچ چیزی عاید سفره های مردم نشود!

***

جریمه‌ی شیرین برای گرانی تلخ خودرو

رفراندوم برای بازگشت روحانی! / جریمه‌ی شیرین برای گرانی تلخ خودرو

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در یک نشست خبری گفته است:

" تخلف خودروسازان عمدتاً گران‌فروشی، کم فروشی و گاهاً تقلب است که رسیدگی و منتهی به صدور حکم می‌شود. "

به گزارش ایسنا، او می افزاید: در یک فقره پرونده، حدود 14 هزار میلیارد تومان در شعبه بدوی برای یک خودروساز به اتهام گران‌فروشی رأی صادر شد.

اسفنانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به تخلفات خودروسازان در سازمان تعزیرات حکومتی تصریح می کند: تا قبل از سال 98، تعزیرات صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مربوط به عدم ایفای تعهد داشت که در این زمینه حدود 30 هزار فقره پرونده در کل کشور و به طور عمده در تهران تشکیل و رسیدگی شد اما در اسفند سال 1398 دیوان عدالت اداری رأی وحدت رویه‌ای را صادر کرد که براساس این رأی، صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های عدم انجام تعهد خودروسازان به قوه قضاییه واگذار شد و از آن زمان پرونده‌ای با این عنوان در تعزیرات مطرح نیست البته پرونده‌هایی مربوط به گران‌فروشی، کم‌فروشی یا گاهی تقلب مطرح است. [2]

*سوال مهمی که با خوانش توضیحات سخنگوی سازمان تعزیرات به هر ذهن عاقلی متبادر می شود این است که اگر تخلفات برخی خودروسازان در ابواب گران فروشی، کم فروشی و گاهی تقلب در این سازمان پیگیری می شود و جریمه هایی حتی سنگین هم برای این تخلفات در نظر گرفته می شود اما چرا قیمت گران خودرو کاهش نمی یابد!؟

آگاهان مباحث قضایی و جرم شناسی به روشنی می دانند که تناسب مجازات با جرم یک اصل است و هنگامی که مجازات متناسب برای یک جرم در نظر گرفته نشود؛ طبعا آن جرم هم متوقف نمی شود و بسا که بزهکاران بیشتری هم راغب به ارتکاب آن جرم شوند.

بماند که در فقره گرانی با انتفاعات کلان اقتصادی هم مواجهیم که اگر نهادهای نظارتی و قضایی مجازات های بازدارنده لازم را برای این تخلف در نظر نگیرند؛ طعمه های بهتر و بیشتری در اختیار افراد طماع و سودپرستان قرار خواهد گرفت که معلوم نیست در فرجام این بستر؛ چه بلایایی دامن مردم و نظام اسلامی را بگیرد!

لذاست که به نظر می رسد مردم باید از سازمان تعزیرات و قوه قضائیه این مطالبه را مطرح کنند که در فرجام پیگیری پرونده های مرتبط با گرانفروشی و جریمه گرانفروشان دقیقا چه اتفاقات مطلوبی رخ داده و چرا شاهد توقف روند گرانفروشی و رشد بیقاعده برخی قیمتها در کشور نیستیم!؟

***

مسئولانی که حمله سگ‌های صاحبدار به مردم را نمی‌بینند!

رفراندوم برای بازگشت روحانی! / جریمه‌ی شیرین برای گرانی تلخ خودرو

رییس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: 315 مورد حیوان گزیدگی در تعطیلات نوروزی 1402 در استان رخ داد که بیشترین این موارد به دلیل حمله سگ رخ داده است.

فیض‌الله برزگر در مصاحبه با ایرنا همچنین تصریح کرد: عموم این حیوان گزیدگی ها در استان توسط سگهایی صورت می گیرد که صاحب دارند.

او می افزاید: خدمات درمانی حیوان گزیدگی و بیماری هاری به صورت رایگان ارایه می شود و افرادی که دچار حیوان گزیدگی می شود باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند. [3]

*این سطح وسیع حمله سگ های صاحبدار به مردم و کودکان شایسته جامعه متمدن ایران و نیز شایسته یک حکمرانی پیشرفته نیست و بایستی حتما برای آن فکری بشود.

در این زمینه اعمال مجازات های بازدارنده، تعیین دیه‌ی سنگین و برخورد با کسانی که در بحث نگهداری سگ مرتکب تخلف می شوند یک ضرورت فوری و جدی است.

گزارش های موجود نشان می دهد که عمده استان های کشور با معضل سگ ها مواجه شده اند.

پیش از این خبری منتشر شد که تنها در طول یکسال در شهر اهواز نزدیک به یک هزار و 900 مورد حیوان گزیدگی که عمده آنها به دلیل حمله سگ ها بوده رخ داده است. [4]

اخباری هم از کشته شدن کودکان توسط سگ ها به گوش می رسد که سبب جریحه دار شدن افکار عمومی شده است.

این قضیه به حدی بغرنج شده است که چندی قبل آیت‌ا... اراکی، عضو مجلس خبرگان در سخنانی با تأکید بر اینکه سگ گردانی یعنی مبارزه با هویت ملی ایرانیان؛ تصریح کرد: اگر مسئولان در برابر معضل و پدیده سگ گردانی اقدام نکنند؛ گروه‌های مردمی باید اقدام کرده و مقابل این جنگ هویتی و فرهنگی ایستادگی کنند. [5]

کرختی مسئولان امر پیرامون این معضل که امنیت و جان مردم را هدف گرفته و زیبنده جامعه اسلامی هم نیست به شدت قابل تأمل است!

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-606027

2_isna.ir/xdNFhd

3_https://irna.ir/xjM8W8

4_mshrgh.ir/1394706

5_mshrgh.ir/1383635

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر