تغذیه مناسب افراد بالای ۶۰ سال چیست؟

کته اساسی در برنامه غذایی، استفاده از گروه‌های مختلف غذایی با تاکید بر کاهش مصرف چربی و نمک و افزایش مصرف غذاهای پر فیبر است. نیاز است در این سن روزانه حداقل ۶ لیوان مایعات ترجیحاً آب برای پیشگیری از یبوست و کم‌آبی بدن مصرف شود.

تغذیه مناسب افراد بالای 60 سال چیست؟

تحریریه زندگی آنلاین : به گزارش ایسنا، نسرین علیزاده؛ مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: نکته اساسی در برنامه غذایی، استفاده از گروه‌های مختلف غذایی با تاکید بر کاهش مصرف چربی و نمک و افزایش مصرف غذاهای پر فیبر است. نیاز است در این سن روزانه حداقل 6 لیوان مایعات ترجیحاً آب برای پیشگیری از یبوست و کم‌آبی بدن مصرف شود، زیرا با وجود نیاز به مایعات ممکن است سالمندان، کمتر احساس تشنگی کنند و به همین دلیل احتمال ایجاد کم‌آبی در بدن و یبوست افزایش پیدا می‌کند.

در این سنین فعالیت بدنی کمتر شده و در نتیجه بدن نیازمند غذای کمتری برای ثابت نگه داشتن وزن است؛ برای محدود کردن دریافت انرژی، لازم است غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی (پروتئین، ویتامین و املاح معدنی) بیشتر و مواد شیرین و چربی‌ها کمتر مصرف شود. پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت‌های کم‌چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم‌چربی تأمین شود. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند، تمامی نیاز بدن به پروتئین را تأمین می‌کنند. به طور کلی مصرف روزانه دو سهم گوشت، ماهی یا تخم‌مرغ توصیه می‌شود که هر سهم معادل 60 گرم گوشت لخم پخته (دو قطعه خورشتی) یا دو عدد تخم‌مرغ و یا یک لیوان حبوبات پخته (معادل نصف لیوان حبوبات خام) یا یک لیوان انواع مغزها (گردو، فندق، بادام، پسته و تخمه) می‌باشد (منظور یک لیوان مغزهای خام همراه با پوست است که پس از حذف پوست آنها، حدود نیم لیوان مغزیجات خالص باقی می‌ماند). مواد این گروه قابل جایگزینی با یکدیگر هستند و در افراد سالم مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ، مطلوب است.

بیشتربخوانید:

راه های فاصله گرفتن سالمندان از افسردگی

نکته های باریک‌تر از مو در مورد فشار خون

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان