تب زرد چیست؟ احتمال بازگشت تب زرد به جنوب شرقی ایالات متحده

این بیماری ویروسی توسط پشه‌ها منتقل می‌شود و از سال ۱۸۲۰ تا ۱۹۰۵ به مدت تقریباً ۱۰۰ سال در جنوب و دره می سی سی پی شیوع داشت. در سال ۱۸۵۳، یک اپیدمی تب زرد ۱۱۰۰۰ نفر را در نیواورلئان کشت که در آن زمان حدود ۱۰ درصد جمعیت شهر را تشکیل می‌داد.

تب زرد چیست؟ احتمال بازگشت تب زرد به جنوب شرقی ایالات متحده

کارشناسان پزشکی نگرانند که تب زرد و “استفراغ سیاه” وحشتناک ممکن است به زودی به جنوب آمریکا بازگردد.

این بیماری ویروسی توسط پشه‌ها منتقل می‌شود و از سال 1820 تا 1905 به مدت تقریباً 100 سال در جنوب و دره می سی سی پی شیوع داشت. در سال 1853، یک اپیدمی تب زرد 11000 نفر را در نیواورلئان کشت که در آن زمان حدود 10 درصد جمعیت شهر را تشکیل می‌داد.

پیتر جی هوتز، دکترای پزشکی، PhD، رئیس دانشکده ملی پزشکی گرمسیری در کالج پزشکی Baylor، در بیانیه‌ای گفت: «ما شاهد افزایش بیماری‌های منتقله از پشه در تگزاس و فلوریدا، از جمله مالاریا، تب دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا بوده‌ایم، اما اکنون ما نیز نگران تب زرد هستیم، زیرا به نظر می‌رسد در مناطق گرمسیری آمریکای لاتین مانند برزیل و ونزوئلا در حال افزایش است.» “عواقب بازگشت یک عفونت مرگبار مانند تب زرد در جنوب ایالات متحده به شدت بی‌ثبات کننده خواهد بود.”

هوتز و همکار پژوهشگرش آنجل دزیره لابود، دکترای پزشکی، از دانشگاه استنفورد، پیش بینی بازگشت تب زرد را در شماره روز پنجشنبه مجله پزشکی نیوانگلند گزارش کردند.

هوتز و لابود نوشتند که ترکیبی از گرمایش جهانی، شهرنشینی و “الگوهای در حال تغییر مهاجرت انسان” پیش‌بینی‌هایی را نشان می‌دهد که عفونت‌ها و ویروس‌های منتقله از پشه در سال‌های آینده به طور چشمگیری افزایش خواهند یافت. این تهدید در قسمت‌های جنوب شرقی ایالات متحده بیشتر است. این مناطق ناشی از “فقر شدید در سراسر تگزاس و ایالت‌های ساحل خلیج آن، جایی که مسکن ناکافی یا کم کیفیت، نبود یا شکسته شدن پنجره‌ها و تخلیه فراگیر لاستیک در محله‌های فقیرنشین” هستند که شرایط تهدید را برای زمین‌های پرورش پشه ایجاد می‌کند.

پس از انتقال ویروس از طریق نیش پشه، ممکن است علائم 3 تا 6 روز بعد ظاهر شوند، اگرچه همه افراد علائم ندارند. علائم شایع تب، درد عضلانی، سردرد، از دست دادن اشتها و استفراغ است که همه آنها معمولاً در 3 تا 4 روز برطرف می‌شوند، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی. اما “درصد کمی” از افراد پس از یک روز بهبودی ظاهری به فاز دوم سمیت منتقل می‌شوند و ممکن است تب بالا و حمله به کبد و سیستم کلیه داشته باشند. استفراغ سیاه می‌تواند در مراحل پایانی به دلیل خونریزی در روده رخ دهد.

سازمان بهداشت جهانی توضیح می دهد: “در این مرحله، افراد به احتمال زیاد به یرقان (زردی پوست و چشم، از این رو نام تب زرد)، ادرار تیره و درد شکم همراه با استفراغ مبتلا می‌شوند.” خونریزی ممکن است از دهان، بینی، چشم یا معده رخ دهد. نیمی از بیمارانی که وارد فاز سمی می‌شوند در عرض 7-10 روز می‌میرند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تب زرد را می‌توان با یک واکسن ایمن و مقرون به صرفه پیشگیری کرد. یک دوز برای تمام عمر محافظت می‌کند. تب زرد در حال حاضر در 13 کشور آمریکای مرکزی و جنوبی و در 34 کشور آفریقایی که این بیماری بومی محسوب می‌شود، در حال گسترش است.

آنجل لابود، استاد بیماری‌های عفونی کودکان در استنفورد مدیسین، در بیانیه‌ای گفت: «پشه‌هایی که تب زرد را گسترش می‌دهند در ایالات متحده هستند و شرایط با گرم شدن جهان برای آنها روز به روز مطلوب‌تر می‌شود.» “ما به یک برنامه جامع نیاز داریم تا جوامع در معرض خطر در جنوب ایالات متحده را از بیماری‌های منتقله از پشه بهتر محافظت کنیم.”

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان