بحران ویروس زیکا؛ توصیه عدم بارداری تا سال ۲۰۱۸ در السالوادور

بحران ویروس زیکا؛ توصیه عدم بارداری تا سال 2018 در السالوادور
البته کل  این منطقه را نگرانی از ویروس زیکا فرا گرفته است. و هر کشور اقداماتی برای مبارزه با گسترش آن اتخاذ می‌کند. در دیگر کشورهای آمریکای لاتین، از جمله کلمبیا و اکوادور و همچنین جامائیکا در منطقه دریای کارائیب، توصیه به تأخیر بارداری شده که البته مدت زمان این توصیه به اندازه السالوادور طولانی نیست.
 
 در بقیه کشورهای امریکای لاتین تاکتیکهای مختلفی، اعم از تلاشهای گسترده شهروندان برای جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه آدیس  در جریان است. این پشه به عنوان ناقل تب زرد، تب چیکونگونیا و تب دنگی شناخته می‌شود. تاکنون مردم برزیل سختترین ضربات را در کل منطقه متحمل شده‌اند. تا به اینجا در این کشور بیش از یک میلیون مورد تایید شده بیماری مشاهده گردیده است. از جمله نزدیک به 4000 مورد میکروسفالی در نوزادان، که به ویروس زیکا مرتبط است. میکروسفالی یک وضعیت نادر علاج ناپذیر است که در آن سر نوزاد به شکل غیر طبیعی کوچک می‌شود.
 
در این بین به نظر می‌رسد کشور السالوادور نمایشی‌ترین تصمیم را تاکنون گرفته باشد، هر چند این توصیه هنوز یک سیاست رسمی نیست. در منطقه‌ای که اغلب ساکنان آن کاتولیک هستند، بیشترین نگرانی بابت عکس‌العمل کلیسا است، و بسیاری از مردم السالوادور توقف نرخ تولد به منظور مقابله با اثرات مشکوک و مظنون این ویروس را مورد نقد و سوال قرار می‌دهند.
 
مجامع شهروندی نیز عملیاتی بودن این توصیه را به دیده تردید می‌نگرند. زیرا اکثر بارداریها در السالوادور برنامه‌ریزی شده نیستند. برخی دیگر این درخواست را نشان از عدم وجود یک استراتژی منسجم از سوی دولت برای مقابله با این بحران دانسته و دشواری مبارزه با موجودی پرتعداد و گریزپا به اسم پشه را متذکر می‌شوند. البته مقامات السالوادور در مصاحبه‌های خود از این طرح دفاع می‌کند.
 
ادواردو آنتونیو اسپینوزا فیالوس معاون وزیر بهداشت این کشور می‌گوید: «اگر ما هیچ توصیه‌ای به مردم نکنیم، ممکن است با شیوع بالای میکروسفالی روبرو گردیم. در این بیماری 99 درصد کودکان مبتلا زنده خواهد ماند، ولی با محدودیت در قوای ذهنی و هوشی روبرو خواهند بود.»
 
برای اکثر مردم، اثرات ویروس زیکا خفیف است. علائم آن شبیه آنفولانزا بوده و امکان دارد تا یک هفته طول بکشد و گاهی اوقات قربانیان بیماری ار آن غافل خواهند بود. ویروس زیکا هنوز درمان شناخته شده‌ای ندارد.
 
اما شیوع و جهش اخیر در موارد میکروسفالی نوزادان، کارشناسان بهداشت را نگران کرده که این موارد ممکن است در نتیجه ابتلای زنان به زیکا در زمان بارداری باشد.
 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان