سهم ۶۶ درصدی کالاهای مراقبت از پوست و مو در بازار محصولات زیبایی ایران

آمار جهانی با شرایط فروش داخلی تفاوت چندانی ندارد و پرفروش‌ترین محصولات گروه زیبایی در وبسایت خانومی عبارتند از ۵۲ درصد محصولات مراقبت از پوست، ۱۴درصد محصولات مراقبت از مو، ۲۴درصد محصولات آرایشی، ۵ درصد محصولات بهداشتی و ۵ درصد عطر و ادکلن.

به مناسبت دهمین سال تولد «خانومی»، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار این مجموعه در نشستی با اصحاب رسانه از جدیدترین دستاوردها و فراز و نشیب‌های مسیر رشد اولین و بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی محصولات مراقبت از پوست و مو، آرایشی و عطر ایران صحبت کردند. 

در ابتدای این نشست، مسعود شاهمرادی، بنیان‌گذار و مدیرعامل خانومی گفت: «بر اساس آمار اعلام شده از سوی موسسه مکنزی درآمد صنعت زیبایی در جهان 580 میلیارد دلار تا سال 2027 پیش‌بینی می‌شود که در این میان احتمال دارد 600 میلیون مصرف‌کننده جدید تا سال 2030 به گروه مخاطبان صنعت زیبایی اضافه شود. طبق اطلاعات این گزارش، یک گروه بزرگ از آقایان به دایره مصرف کنندگان محصولات زیبایی اضافه می‌شوند. گروه جدید دیگر کسانی هستند که سبک زندگی آنها بر اساس شرایط فعلی تغییر کرده و تمرکزی بیشتری روی صنعت زیبایی پیدا کرده‌اند». 

وی گفت: «صنعت زیبایی به گواه اعداد بیشتر روی محصولات غیرآرایشی تمرکز دارد. بررسی سهم بازار صنعت زیبایی در جهان نشان می‌دهد که40 درصد از سهم بازار این صنعت به گروه محصولات مراقبت از پوست، 21 درصد محصولات مراقبت از مو، 17درصد محصولات آرایشی، 12درصد عطر و 10درصد محصولات بهداشتی تعلق دارد». 

سهم 66 درصدی کالاهای مراقبت از پوست و مو در بازار محصولات زیبایی ایران 

به گفته شاهمرادی، آمار جهانی با شرایط فروش داخلی تفاوت چندانی ندارد و پرفروش‌ترین محصولات گروه زیبایی در وبسایت خانومی عبارتند از 52 درصد محصولات مراقبت از پوست، 14درصد محصولات مراقبت از مو، 24درصد محصولات آرایشی، 5 درصد محصولات بهداشتی و 5 درصد عطر و ادکلن.

سرانه هزینه زیبایی در خاورمیانه 50 دلار است

به گفته شاهمرادی، از سال 2015 رشد محصولات مراقبتی بسیار بیشتر شده و آقایان و گروه‌های جدید از این دوره وارد صنعت زیبایی شده‌اند که همین گروه‌ها سهم بازار محصولات مراقبتی را در سراسر جهان بالا برده‌اند. 

بنیان‌گذار سایت خانومی با بیان اینکه آن چه درباره مصرف محصولات آرایشی شنیده‌ایم کاملاً با داده‌های موجود متفاوت است، عنوان کرد: «آمارهای موسسه مکنزی می‌گوید سرانه هزینه زیبایی در خاورمیانه 50 دلار است که در کل این عدد چندان زیاد نیست، همچنین تا سال 2027 ارزش بخش خرده‌فروشی محصولات زیبایی در خاورمیانه و آفریقا حدود 47 میلیارد دلار برآورد می‌شود. خاورمیانه و آفریقا با نرخ رشد مرکب سالانه 12درصد که دو برابر رشد جهانی است، تا سال 2027 بیشترین میزان رشد را در بین مناطق مختلف جهان خواهند داشت». 
مدیرعامل خانومی با اشاره به آمارها تأکید کرد: «از سال 2022 کانال‌های فروش آنلاین تبدیل به مهم‌ترین شبکه عرضه محصولات زیبایی شده‌اند و این پیش‌بینی وجود دارد که تا سال 2027 این کانال‌ها به رشد قابل توجهی دست پیدا کنند. این فضا در حال سهم‌گیری از فروشگاه‌های آفلاین و خرده‌فروشی‌ها است. سهم خرده‌فروشان تخصصی تغییر چندانی نداشته است اما سهم فروشندگان غیرتخصصی به سرعت در حال کاهش است و همین سهم به بخش آنلاین منتقل می‌شود. در کشورمان هم این موضوع صدق می‌کند و مردم دیگر کمتر از فروشگاه‌های غیرتخصصی محصولات زیبایی خریداری می‌کنند». 

رشد روزافزون تجارت الکترونیک در صنعت زیبایی ایران

شاهمرادی در ادامه با اشاره به رشد تجارت الکترونیک در صنعت زیبایی گفت: «در سال 2015 سهم تجارت الکترونیک از صنعت زیبایی فقط 8 درصد بود که در سال 2024 این رقم به 23درصد رسید. از سوی دیگر سهم بازار خرده فروشان تخصصی در سال 2015 از صنعت زیبایی 23درصد بود که در سال 2024 این رقم به 20درصد رسیده است. بازار آنلاین صنعت زیبایی در کشورمان به سرعت در حال رشد است». 

سهم 66 درصدی کالاهای مراقبت از پوست و مو در بازار محصولات زیبایی ایران 

مدیرعامل «خانومی» با اشاره به سرانه نه چندان بالای مصرف محصولات زیبایی در کشورمان نسبت به خاورمیانه افزود: «ظرفیت بسیاری برای توسعه بازار وجود دارد. هرچند باور عمومی این است که مصرف محصولات زیبایی در کشورمان بالاست اما این باور کاملاً با داده‌های فعلی در تضاد است». 

بازار 2.4 میلیارد دلاری در انتظار صنعت زیبایی 

سارا میرسالاری هم‌بنیان‌گذار «خانومی» در ادامه با توصیف وضعیت بازار صنعت زیبایی در کشورمان گفت: «سهم فروش محصولات زیبایی در سال 1402 در بازار ایران 1.6میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به 2.4 میلیارد دلار برسد. سهم فروش آنلاین صنعت زیبایی در سال 1402 تنها 4درصد از کل بازار بود که برآورد می‌شود این رقم در سال جاری به حدود 5.7 درصد برسد. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها سهم «خانومی» از فروش آنلاین صنعت زیبایی در سال جاری 33 درصد خواهد بود». 

وی با نگاهی به مسیر ده‌ساله «خانومی» گفت: «خانومی در سال 1393 به حالت یک ایده شکل گرفت و در ادامه مسیر پرورش یافت. در این راه مهم‌ترین ارزشی که برای صنعت زیبایی ایجاد شده، تولید محتوا بود. تلاش کردیم محتوای مناسب را برای انتخاب درست مشتری تولید کنیم به همین دلیل ارتباط با مخاطب را همزمان با تاسیس سایت در شبکه‌های اجتماعی آغاز کردیم. «خانومی» در حال حاضر 2میلیون و 500 هزار نفر کاربر دارد و تعداد کل مشتریان آنلاین یک میلیون و 340 هزار نفر است که رشد بیش از 56 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد».

به گفته میرسالاری، در سال 97 حدود 88 درصد از کالاهایی که در «خانومی» تامین می‌شد، محصولات خارجی و وارداتی بود که به تدریج و پس از سال 98 سهم فروش کالاهای خارجی و وارداتی در خانومی کاهش یافت، به طوری که در سال 1402 سهم فروش کالاهای وارداتی و خارجی به کمتر از 15درصد رسید. 

میرسالاری گفت: «از سال 1397 و همزمان با رشد شبکه‌های اجتماعی بسیاری از اینفلوئنسرها با مجموعه «خانومی» همکاری خود را آغاز کردند و بیشتر محصولات توسط آنها برای مخاطبان به خصوص قشربانوان معرفی شد. برای خانم‌ها تجربه خرید و مصرف بسیار اهمیت دارد، فعالان شبکه‌های اجتماعی این تجربیات را با مخاطبان در میان می‌گذاشتند». 

تبدیل تهدید ممنوعیت واردات محصولات زیبایی خارجی به فرصت فروش تولیدات داخلی 

شاهمرادی در تکمیل صحبت‌های میرسالاری گفت: «از سال 1397شرایط کار کمی با سختی همراه شد. درحالی که فضای کسب و کارهای آنلاین در مسیر رشد قرار داشت و فروشگاه‌های بزرگ سهم بسیاری از بازار داشتند، خانومی سهم بسیار پایین‌تری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین بزرگ داشت اما با یک تغییر ریل قانونی، وضعیت کاملاً برعکس شد. درحالی که تمرکز فروش فروشگاه‌های بزرگ آنلاین بر روی فروش محصولات خارجی بود با ممنوعیت واردات محصولات خارجی از ابتدای سال 1398، این فرصت مهیا شد که فروش محصولات با کیفیت ایرانی مسیر رشد جدیدی را طی کند. ما معتقد بودیم این قانون نه تنها یک تهدید نیست بلکه باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد».   

مدیرعامل «خانومی» با اشاره به نیاز جدی تولیدکنندگان داخلی به معرفی محصولات خود گفت: «ما در این عرصه به عنوان یک رسانه عمل کردیم و تنها مأموریت فروش نداشتیم، بلکه معرفی و حمایت از کالای با کیفیت داخلی هم در اولویت قرار گرفت. در این مدت بارها به شرکت‌های تولیدکننده ایرانی اعلام کردیم که اگر «خانومی» بتواند محصولات با کیفیت داخلی را به درستی به مخاطبان بشناساند، دیگر نیازی به چاپ کاتالوگ و توزیع آنها در داروخانه‌ها وجود ندارد. این رسانه می‌تواند یک معرفی‌نامه دقیق از محصولات باشد». 

وی در ادامه درصد فروش «خانومی» در شهر تهران را بیش از 44 درصد و در سایر استان‌ها 55 درصد عنوان کرد. به گفته شاهمرادی، استان اصفهان با 7.62 درصد پس از تهران بیشترین فروش را دارد و متأسفانه در استان‌هایی مانند کردستان و سیستان و بلوچستان که دسترسی به کالای قاچاق زیاد است، سهم فروش بسیار پایین است». 

مدیرعامل خانومی در ادامه تاکید کرد: «یکی از نکات قابل توجه در رابطه با کاربران خانومی، گروه سنی آنها است. خانومی با مخاطب قرار دادن نسل زد، توانسته است جایگاه مناسبی در میان این گروه سنی برای خود ایجاد کند. خانوم‌های گروه سنی 18تا 24 یا همان نسل زد مهمترین گروه مخاطبان خانومی به شمار می‌روند». 

تخفیف 600 هزار تومانی خانومی به ازای هر کاربر در سال 1402

شاهمرادی در خصوص علت اعمال تخفیفات برای کاربران «خانومی» به عواملی مانند کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش گردش سرمایه تولیدکننده‌ها و استفاده درست از دیتا برای بهینه‌سازی انبارها اشاره کرد و گفت این موارد به فروشگاه آنلاین «خانومی» اجازه می‌دهد تا بتواند تخفیفات جذابی به کاربران خود پیشنهاد دهد. 

سهم 66 درصدی کالاهای مراقبت از پوست و مو در بازار محصولات زیبایی ایران 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 900 هزار سفارش به ثبت رسیده است، اظهار داشت: «مجموع تخفیف‌های فروشگاه محصولات مراقبت از پوست و مو، آرایشی و عطر «خانومی» 289میلیارد و 900 میلیون تومان بود. به عبارت بهتر «خانومی» در سال گذشته حدود 3میلیارد تومان به مشتریان خود تخفیف داده که باعث شده هر کاربر خانم بتواند 600 هزار تومان بیشتر برای مراقبت از پوست و موی خود هزینه کند». 

به گفته شاهمرادی، در سال گذشته خانومی با این گروه کالایی توانست به رکورد فروش 1000 میلیارد تومانی دست پیدا کند و امید است که در سال جاری رکورد فروش 5 همتی به ثبت برسد. 

رکوردزنی فروش خانومی با کمپین بلک بیوتی

مدیرعامل خانومی تصریح کرد: «یکی از رکوردهای ماندگار خانومی در جمعه سیاه سال 1402 بود. کمپین بلک بیوتی که از 30 آبان تا 6 آذر سال گذشته برگزار شد، پرفروش‌ترین روزهای خانومی در این دوره را رقم زد. سوم آذر سال 1402 با ثبت رکورد بیش از 40میلیارد تومان پرفروش‌ترین روز سال بود. در همان روز 240هزار قطعه کالا به انبار وارد شد و رکورد نرخ تبدیل نسبت بازدیدکننده به مشتری در خانومی جا‌به‌جا شد و به عدد 8.8 درصد رسید که با افزایش 60درصدی همراه بود. نکته جالب این است که این رکورد حدود 2 برابر میانگین جهانی است. براساس آمار 97درصد از سفارش‌ها به موقع به دست مشتری می‌رسد و طبق برنامه ریزی انجام شده این رقم باید 100درصدی شود». 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان