میانگین ذخیره خون کشور به ۸ روز رسیده است

جمالی اضافه کرد: مردم ما در دنیا بی نظیرند و صد در صد اهدای خون در کشور ما به صورت داوطلبانه است. در سه سال اخیر توانستیم ۱۰۰ درصد نیاز بیمارستان‌ها را تامین کنیم. تا قبل از دولت سیزدهم این رقم حدود ۸۵ درصد بود و ۱۵ درصد کمبود خون و فرآورده داشتیم ولی در دو سال اخیر هیچ عمل جراحی در کشور نبوده که به خاطر کمبود خون لغو شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه میانگین ذخیره خون در کشور از حدود 4.5 روز به حداقل 8 روز رسیده است، گفت: در سه سال اخیر توانستیم 100 درصد نیاز بیمارستان‌ها را تامین کنیم.
 
به گزارش ایسنا، مصطفی جمالی، سوم مرداد در حاشیه آیین افتتاح پایگاه انتقال خون شهرستان خمین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این پایگاه با همت یک خیر نیک اندیش، در کمتر از یکسال به بهره برداری رسید. 
 
وی افزود: قبلا خونگیری در خمین انجام می‌شد ولی این خون در اراک فرآوری می شد. با افتتاح این پایگاه، خمین دیگر وابستگی به اراک ندارد و در همینجا خون فرآوری می‌شود و تبدیل به پلاسما و پلاکت و گلبول قرمز می‌شود.
 
جمالی با بیان اینکه این پایگاه یکی از استانداردترین پایگاه‌های انتقال خون کشور است گفت: بی سابقه است که با این سرعت، کلنگ یک پایگاه زده شود و ظرف یکسال به بهره برداری برسد.
 
جمالی اضافه کرد: مردم ما در دنیا بی نظیرند و صد در صد اهدای خون در کشور ما به صورت داوطلبانه است. در سه سال اخیر توانستیم 100 درصد نیاز بیمارستان‌ها را تامین کنیم. تا قبل از دولت سیزدهم این رقم حدود 85 درصد بود و 15 درصد کمبود خون و فرآورده داشتیم ولی در دو سال اخیر هیچ عمل جراحی در کشور نبوده که به خاطر کمبود خون لغو شود.
 
وی با بیان اینکه میانگین ذخیره خون در کشور از  حدود 4.5 روز به حداقل 8 روز رسیده است، گفت: در برخی مواقع ذخیره خون ما به 12 روز نیز می‌رسد. با توجه به روند اهدای خون در چهار ماه اخیر، می توان گفت که در این سه سال افزایش 25 درصدی اهدای خون داشتیم که عددی باور نکردنی است و فقط به خاطر خیراندیشی مردم است.
 
جمالی با بیان اینکه در دهه محرم استقبال مردم بی نظیر بود افزود: حدود 300 درصد افزایش اهدای خون داشتیم و معمولا ذخایر ما بعد از دهه محرم، دو تا سه برابر می‌شود. 
 
مدیرعامل انتقال خون ایران تصربح کرد: میانگین تولید پلاسما در سالیان قدیم 180 هزار لیتر بود ولی با بهره برداری‌هایی که در دو سال اخیر صورت گرفت در سال گذشته به 260 هزار لیتر پلاسما رسیدیم که احتمالا این ظرفیت تا پایان سال به 350 هزار لیتر برسد.
 
فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی نیز اظهار کرد: یکی از طرح‌های مهم خیرساز استان این پایگاه انتقال خون است. این پایگاه که نیاز و ضرورتش هر روز بیش از گذشته حس می‌شد، نزدیک به 15 سال بلاتکلیف مانده بود ولی با حمایت سازمان انتقال خون و حضور خیر نیک‌اندیش، ظرف یکسال در قالب یک پایگاه استاندارد و مدرن ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.
 
وی با اشاره به افتتاح بیمارستان 144 تختخوابی خمین در سال گذشته افزود: با افتتاح این بیمارستان ضرورت داشت که این پایگاه انتقال خون نیز ساخته شود.
 
مخلص‌الائمه با بیان اینکه‌ پایگاه انتقال خون خمین می‌تواند استان‌های همجوار را نیز پشتیبانی کند، تصریح کرد: این پایگاه با تجهیزات ساخت داخل با ارزش بالغ بر 40 میلیارد تومان توسط سازمان انتقال خون تجهیز شد.
 
استاندار مرکزی با اشاره به اضافه شدن 900 تخت بیمارستانی جدید در استان مرکزی در دولت سیزدهم گفت: توسعه حوزه بهداشت و درمان در استان، نیازمندی‌ها را به خدمات انتقال خون افزایش می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: سازمان انتقال خون استان مرکزی ظرف دو سال از رتبه آخر کشور به لحاظ عملکردی، توسعه برنامه‌ها، بازسازی پایگاه‌ها و شکل گیری پایگاه سیار، به رتبه اول رسید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر