ماهان شبکه ایرانیان

در نشست سیرشرح‌نگاری بر اصول کافی عنوان شد:

شرح‌نگاری بر احادیث ریشه در دوره ائمه(ع) دارد

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته صالح جواد، شرح‌نویسی بر حدیث دارای سابقه طولانی از دوران ائمه(ع) است.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست علمی سیر شرح‌نگاری بر اصول کافی با نگاه بر شرح صافی پیش از ظهر امروز چهارم تیرماه در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، صالح جواد، از محققان مجتمع در سخنانی شرح‌نگاری را از زمان ائمه معصومین(ع) دانست و گفت: شرح‌نگاری از زمان ائمه(ع) بوده است و خود ائمه(ع) هم احادیث نبوی(ص) را شرح می‌دادند، لذا می‌توان پیشینه شرح‌نگاری را مربوط به زمان ائمه(ع) دانست.

وی در ادامه در مورد اهمیت کتاب کافی، اظهار داشت: شکی نیست که با وجود کتب دیگر «کافی» بهترین جامع حدیثی شیعه است و این برتری نیز دلایل مختلفی دارد؛ یکی از دلایل برتری، زمان تالیف این کتاب است. زیرا زمان تالیف کتاب در دوران غیبت صغری است و لذا از آن جا که این کتاب در بغداد انتشار یافت، احتمال عرضه روایات بر نواب اربعه نیز وجود دارد.

صالح جواد ویژگی‌های دیگر کافی را ترتیب دقیق، گستردگی، تنوع روایات و شخصیت منحصر به فرد نویسنده کتاب دانست و اظهار داشت: بزرگانی چون شیخ مفید، شیخ طوسی، نجاشی و دیگران راجع به شخصیت علمی شیخ کلینی جملاتی دارند که بسیار مهم و در خور توجه است.

این محقق در ادامه با اشاره به کم بودن شرح بر کافی، بیان داشت: شرح کافی بسیار کم است، اما در میان شرح‌های موجود، مرآت‌العقول به دلیل کامل بودن، تسلط نویسنده بر مباحث علم رجال و درک احادیث، تلخیصی از شرح‌های گذشته و شخصیت علمی نویسنده بهترین و متفاوت‌ترین شرح بر کتاب کافی دانست.

در ادامه این نشست علمی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن موسوی از دیگر محققان مجتمع با اشاره به شرح صافی، آن را تنها شرح مبسوط فارسی دانست و در مورد نویسنده آن، گفت: شرح صافی بر کافی نوشته ملاخلیل قزوینی است. ایشان متولد 1001 هجری و 1089 هجری است که از وی 120 اثر علمی که یکی از این آثار شرح فارسی بر کافی است، به یادگار مانده است.

وی با رد اشکال کامل نبودن کتاب صافی، افزود: برخی‌ها می‌گویند ملاخلیل قزوینی بخش روضه کافی را شرح نزده است، اما این درست نیست، زیرا ایشان همه کافی حتی بخش روضه را شرح زده است و اسناد و نوشته‌های ایشان موجود است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان