۷۹ درصد جمعیت ایران از کم تحرکی رنج می‌برد

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه رسانه ‌۵۰ درصد راه ورزش همگانی است گفت: همگانی کردن ورزش در کشور باید در ابتدا فرهنگ‌سازی و سپس اجرا شود، این موضوع امری حاکمیتی است و نیاز به راهبردها و سیاست گذاری صحیح دارد ‌البته این برنامه از سوی وزارت ورزش و جوانان تدوین‌ شده است.

مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: 79 درصد جمعیت کشور فعالیت بدنی منظم ندارند و از کم تحرکی رنج می‌برند، ما با نسلی کم‌تحرک با مشکل چاقی و بیکاری مواجه هستیم.
 
به گزارش ایرنا، علیرضا کلانتری روز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه‌های استان کرمان با اشاره به برنامه هدفمند آیت الله رییسی شهید جمهور برای توسعه ورزش همگانی افزود: 442 هزار نفر در سال گذشته مرگ و میر در کشور داشتیم که 86 درصد از این میزان بر اثر بیماری های غیر واگیر همچون قلبی، عروقی و اختلالات روانی بوده، در صورتی که راهکار مقابله با این بیماری ها فعالیت بدنی و تحرک است.
 
وی با بیان اینکه هزینه های درمان با ورزش مدیریت می شود یادآور شد: می توانیم با فعالیت بدنی منظم و کم هزینه جلوی این مرگ و میرهای و بیماری ها را بگیریم.
 
مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه رسانه ‌50 درصد راه ورزش همگانی است گفت: همگانی کردن ورزش در کشور باید در ابتدا فرهنگ‌سازی و سپس اجرا شود، این موضوع امری حاکمیتی است و نیاز به راهبردها و سیاست گذاری صحیح دارد ‌البته این برنامه از سوی وزارت ورزش و جوانان تدوین‌ شده است.
 
وی با بیان اینکه رویکرد ما از ورزش همگانی سلامت محور است اظهار کرد: این حوزه اولویت نخست کشور است زیرا کم تحرکی به یکی از پر هزینه ترین‌ بخش های دولت تبدیل می شود و ما آمده‌ایم تا این مشکل را رفع کنیم.
 
کلانتری عنوان کرد: بخش زیادی از جمعیت کشور فعالیت ورزشی اثرگذار ندارند و دنبال فرهنگ سازی و نهادینه کردن آن در سبد اقتصادی و برنامه روزانه خانواده هستیم.
 
وی افزود: دنبال آن هستیم که برنامه قانون اساسی برای توسعه ورزش همگانی را عملیاتی و اجرایی کنیم و در این حوزه بایستی دسترسی را آسان و خدمات ورزشی را ارزان و رایگان کنیم تا کل کشور تحرک و فعالیت داشته باشند.
 
وی ادامه داد: این روند از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور ارزشمند است و می تواند به توسعه پایدار کشور کمک ارزشمندی کند.
 
مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه ورزش شاید موتور مولد مولفه‌های توسعه نباشد اما تسهیل کننده است تصریح کرد: بسیاری از امور کشور به واسطه ورزش قابل انجام بوده و برنامه ریزی ما ورزش برای ورزش نیست بلکه ورزش برای توسعه است.
 
وی با بیان اینکه برنامه «طرح ملی ورزش و مردم» تدوین شده که رویکرد آن ارزان سازی و خدمات آسان در حوزه ورزش است افزود: اجرای این طرح از مسیر اماکن در اختیار وزارت و سایر دستگاه ها می گذرد.
 
کلانتری ادامه داد: بر اساس هدف گذاری یکهزار و 500 سالن در کشور به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که از این میزان 57 مورد مربوط به استان کرمان است.
 
وی با بیان اینکه بخشی از این طرح اکنون اجرا شده است خاطرنشان کرد: 6 هزار مربی ورزش را در قالب این طرح آموزش می دهیم که یکهزار و 200 آموزش نفر تاکنون آموزش دیدند و آموزش‌های رایگان برای ارایه خدمات فنی و ورزشی به مردم عرضه می شود.
 
مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: اجرایی کردن طرح ملی ورزش و مردم نیاز به زمان دارد و بر اساس چشم انداز تا سال 1410 باید 40 میلیون نفر از جمعیت کشور فعال باشند و این افراد باید حداقل 150 دقیقه تحرک در هفته داشته باشند.
 
وی اضافه کرد: اجرای طرح دولت برای ورزش همگانی یک سرمایه‌گذاری بلند مدت و در راستای تندرستی جامعه است اگر این طرح درست اجرا شود در سال نخست به یک میلیون نفر خدمات ارایه می کنیم و چهار هزار و ٢٠٠ شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود، 20 هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی در درمان و 10 هزار میلیارد ریال کالای ورزشی را شامل می شود و در مجموع این طرح 700 هزار میلیارد ریال منافع برای کشور می تواند داشته باشد.
 
کلانتری اظهار کرد: ورزش همگانی استان کرمان روند رو به رشد خوبی در سه سال گذشته طی کرده و چالش ورزش همگانی در این استان رفع شده است.
 
وی با اشاره به اینکه ورزش کرمان در گذشته بیشتر قهرمانی بود و اکنون همگانی نیز شده ابراز داشت: ورزش این استان باوجود صنایع و تامین مالی در راستای گسترش مخاطبان و برنامه محور شدن پیش می رود و با این رویکرد، چشم انداز خوبی برای کرمان می توانیم داشته باشیم.
 
این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: این طرح در استان کرمان با خدمات رایگان در دسترس و ارزان به عنوان بیست و چهارمین استان کشور رونمایی شد و برای عملیاتی شدن نیاز به همراهی رسانه دارد و باید اطلاع رسانی و مطالبه گری مناسبی در این حوزه داشته باشیم.
 
وی گفت: 57 سالن در استان کرمان به این پروژه اختصاص یافته، ضمن آنکه بوستان ها و باشگاه‌ها و بخش خصوصی به این طرح اضافه می شوند و این آمار باید به بیش از پنج هزار و 500 مکان برسد تا جمعیت قابل قبولی را پوشش دهد.
 
امیر جعفری رییس هیات ورزش‌های همگانی استان کرمان نیز در این نشست گفت: این هیات 22 برنامه پیاده روی را طی سه سال گذشته در استان کرمان اجرا کرده که با اختلاف بسیار زیاد نسبت به استان های دیگر پیشتاز کشور است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان