به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی دیشب 25 شهریور در درس تفسیر تطبیقی آیات مهدویت(خارج مهدویت) در مرکز تخصصی مهدویت، گفت: مسئله رجعت یکی ازمهمترین مباحث و نقاط افتراق بین شیعه و مذاهب دیگر اسلامی است که ما را از آنها جدا کرده است، ولی شیعه در اینجا نیز کاملا بر محور قرآن و عترت گام بر میدارد.
استناد قرآنی رجعت
وی افزود: در آیه 83 سوره نمل خداوند بیان میدارد که «وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ»؛ در خصوص این آیه اهل سنت و شیعه در بحث رجعت تفاوت تفسیری خاصی با هم دارند.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در اینجا امام صادق(ع) میفرماید کسانی که این آیه را منحصر در حشر قیامت، تفسیر میکنند کاملا در اشتباه هستند و این آیه کاملا به بحث رجعت اشاره دارد.
وی گفت: امام صادق(ع) آیه 47 سوره کهف «وَیَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا» را به عنوان آیه مورد نظر در بحث قیامت نقل و این حشر را حشر عام معنی میکنند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: این مبحث در تفسیر نورالثقلین آمده و در کتاب محمد بن جعفر دوریستی به استناد همین بحث، در خصوص آیه «وحشرنا» قیامت قید شده است.
فاضل لنکرانی تصریح کرد: نقل شده است که در زمان نزول این آیه به قدری بر حضرت فشار روحی وارد شد که ایشان بیهوش شدند و ایشان را به منزل ام سلمه بردند تا جایی که از وقت اذان هم گذشت؛ ایشان پس از آن به مردم پیام دادند که شما در حشر عریان محشور میشوید.
حشر در قیامت مقطعی نیست
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: آنها که رجعت را انکار میکنند در خصوص آیه 83 سوره نمل واقعا حرفی برای گفتن ندارند و به هر توجیه و بهانهای که بخواهند از این بحث فرار کنند نمیتوانند زیرا حشر گروهی و فوجی از مردم در قیامت انجام نخواهد شد زیرا آیات قیامت حشر مقعطی ندارد و همه در یک زمان محشور میشوند.
وی گفت: این حشر فوجی و گروهی قطعا در دنیا محقق خواهد شد و تفسیری غیر رجعت ندارد و در روایات هم آمده است که از هر قومی گروهی رجعت میکنند؛ این رجعت نیز صرفا اختصاص به ائمه ندارد.
رجعت ظالمان برای عذاب دنیوی آنان
وی یادآور شد: ظالمان یک بار در این دنیا به چشم خود آینده کارهای بد خود را خواهند دید که در همان دولت کریمه است و باید این دوره را تجربه کنند زیرا اگر چنین نبود قطعا رجعت ائمه بعد از امام زمان(عج) کاری لغو بود زیرا اتفاق خاصی نمیافتاد ولی حشر فوجی باعث میشود که چنین عملی کاملا هدفمند شود.
این استاد حوزه با ذکر این مطلب که برخی از علائم قیامت با علائم ظهور یکسان است، گفت: این علائم با هم قابل جمع است زیرا الان هم در دوره آخرالزمان هستیم و پیامبر هم دوره صدراسلام را نیز آخرالزمان دانستهاند.