ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله فاضل لنکرانی در جلسه تفسیر تطبیقی:

استنادات قرآنی «رجعت» جایی برای انکار آن باقی نگذاشته است/ سوره نمل؛ موید رجعت

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در درس تفسیر تطبیقی آیات مهدویت تاکید کرد: وجود آیات قرآنی دال بر رجعت و روایات موید مجالی برای منکران رجعت باقی نگذاشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله محمدجواد فاضل لنکرانی دیشب 25 شهریور در درس تفسیر تطبیقی آیات مهدویت(خارج مهدویت) در مرکز تخصصی مهدویت، گفت: مسئله رجعت یکی ازمهم‌ترین مباحث و نقاط افتراق بین شیعه و مذاهب دیگر اسلامی است که ما را از آنها جدا کرده است، ولی شیعه در اینجا نیز کاملا بر محور قرآن و عترت گام بر می‎دارد.

استناد قرآنی رجعت

وی افزود: در آیه 83 سوره نمل خداوند بیان می‎دارد که «وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ»؛ در خصوص این آیه اهل سنت و شیعه در بحث رجعت تفاوت تفسیری خاصی با هم دارند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در اینجا امام صادق(ع) می‌فرماید کسانی که این آیه را منحصر در حشر قیامت، تفسیر می‎کنند کاملا در اشتباه هستند و این آیه کاملا به بحث رجعت اشاره دارد.

وی گفت: امام صادق(ع) آیه 47 سوره کهف «وَیَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا» را به عنوان آیه مورد نظر در بحث قیامت نقل و این حشر را حشر عام معنی می‎کنند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: این مبحث در تفسیر نورالثقلین آمده و در کتاب محمد بن جعفر دوریستی به استناد همین بحث، در خصوص آیه «وحشرنا» قیامت قید شده است.

فاضل لنکرانی تصریح کرد: نقل شده است که در زمان نزول این آیه به قدری بر حضرت فشار روحی وارد شد که ایشان بیهوش شدند و ایشان را به منزل ام سلمه بردند تا جایی که از وقت اذان هم گذشت؛ ایشان پس از آن به مردم پیام دادند که شما در حشر عریان محشور می‎شوید.

حشر در قیامت مقطعی نیست

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: آن‌ها که رجعت را انکار می‎کنند در خصوص آیه 83 سوره نمل واقعا حرفی برای گفتن ندارند و به هر توجیه و بهانه‏‎ای که بخواهند از این بحث فرار کنند نمی‎توانند زیرا حشر گروهی و فوجی از مردم در قیامت انجام نخواهد شد زیرا آیات قیامت حشر مقعطی ندارد و همه در یک زمان محشور می‎شوند.

وی گفت: این حشر فوجی و گروهی قطعا در دنیا محقق خواهد شد و تفسیری غیر رجعت ندارد و در روایات هم آمده است که از هر قومی گروهی رجعت می‏‌کنند؛ این رجعت نیز صرفا اختصاص به ائمه ندارد.

رجعت ظالمان برای عذاب دنیوی آنان

وی یادآور شد: ظالمان یک بار در این دنیا به چشم خود آینده کارهای بد خود را خواهند دید که در همان دولت کریمه است و باید این دوره را تجربه کنند زیرا اگر چنین نبود قطعا رجعت ائمه بعد از امام زمان(عج) کاری لغو بود زیرا اتفاق خاصی نمی‎افتاد ولی حشر فوجی باعث می‎شود که چنین عملی کاملا هدفمند شود.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که برخی از علائم قیامت با علائم ظهور یکسان است، گفت: این علائم با هم قابل جمع است زیرا الان هم در دوره آخرالزمان هستیم و پیامبر هم دوره صدراسلام را نیز آخرالزمان دانسته‎اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان