آیت‌الله فاضل لنکرانی:

وجود حکومتی خوف‌آفرین برای شیعه از علائم ظهور است/ تشریح رابطه استرجاع و ظهور

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تشریح برخی از علائم ظهور براساس روایات به تبیین رابطه آیه استرجاع و ظهور امام زمان(عج) پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله جواد فاضل لنکرانی 23 مهر در درس تفسیر آیات مهدویت در مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به آیات 155 و 156 سوره بقره گفت: علامه بحث اخلاقی در ذیل این آیات مطرح کرده‌اند و فرموده‌اند برای تزکیه و تهذیب سه مسلک داریم؛ مسلک اول این است که ما آنچه را حسن و قبح عقلی است؛ غایات دنیویه را باید محور قرار دهیم؛ مسلک دوم این است که غایات اخروی را ملاک قرار دهیم و مسلک سوم نیز مسلک قرآن کریم است که در کتاب‌های آسمانی دیگر و ادیان دیگر و مسلک علمای سلف و حکما و عرفا نبوده است.

وی ادامه داد: علامه می‌گوید اگر انسان به این مرحله از علم و اعتقاد برسد که عزت و قوت فقط برای خدای تبارک و تعالی است و چیزی غیر از خدا عزیز نیست و قوت ندارد دیگر دنبال عزت‌های کاذب و ظاهری نمی‌رود.

فاضل لنکرانی تصریح کرد: اگر کسی غیر از خدا بخواهد اراده کند یا دنبال عزت است و یا قوت و خدا می‌فرماید هر دوی این‌ها فقط برای خداست و اگر کسی این علم را یافت دیگر موضوعی برای ریا باقی نمی‌ماند.

رئیس مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به «وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» بیان کرد: اگر انسان مصیبتی دید واقعا بگوید ما مملوک خدائیم (ترجمه ما از خدائیم و به خدا برمی‌گردیم غلط است) زیرا ما آفریده و ملک اوئیم و او اختیار ما را دارد و باید راضی باشیم.

وی ادامه داد: علامه نتیجه‌گیری می‌کند که این سه مسلک هم در مبنا و هم در نتیجه مختلف است؛ مبنای مسلک اول عقاید عامه اجتماعیه در حسن و قبح است؛ مسلک دوم بر روی خوب و بد بودن کارها و عقاب آن‌ها متمرکز است اما مسلک سوم مبتنی بر توحید خالص است که مختص اسلام است.

استاد سطوح خارج حوزه علمیه ادامه داد:  شیطان در مسلک سوم راهی ندارد و نتیجه آن «حب العبودیت» و این است که انسان جانب رب را بر جانب دیگر ترجیح دهد.

فاضل لنکرانی عنوان کرد: آیه شریفه « وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» اشعاری بر قضیه مهدویت از جهت ظاهری و تفسیری ندارد، اما در تفسیر نورالثقلین دو روایت آمده که مسئله را مرتبط می‌کند؛ در این روایت به اسناد صدوق به محمدبن مسلم آمده است که «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ» یعنی خداوند مومنان را در قبل از خروج حضرت حجت مورد ابتلاء قرار می‌دهد.

وی با اشاره به ادامه این روایت افزود: یک حکومتی در آخرالزمان قبل از خروج حضرت حجت می‌آید که اینها موجب خوف مومنان و شیعیان هستند؛ لذا یکی از علائم ظهور حکومتی است که مقابله با شیعه بکند و موجب خوف شیعه در سراسر دنیا بشود.

استاد برجسته حوزه با اشاره به بخشی از روایت که آمده از ملکوک بنی فلان (حکومت متصل به بنی عباس) تصریح کرد: یعنی سلطنتی دارند که موجب خوف شیعه است؛ قیمت‌ها خیلی بالا می‌رود که حتی خیلی‌ها نمی‌توانند ارزاق تهیه کنند البته بالا رفتن قیمتی که موجب جوع می‌شود؛ تجارت‌ها راکد می‌شود و سود کم؛ موت ناگهانی و بدجور رخ می‌دهد و ثمرات نیز کم می‌شود.

وی اظهار کرد: ادامه روایت گفته است که افرادی که در آخرالزمان در مقابل این مصیبت‌ها صابر هستند آن‌ها را بشارت داده‌اند به تعجیل در فرج امام زمان(عج) یعنی و بشر الصابرین یعنی بشر بالتعجیل الفرج؛ امام صادق (ع) فرموده من آنچه گفتم تاویل آیه است و تاویل را غیر از خدا و راسخون در علم فرد دیگری نمی‌تواند بفهمد.

وی اظهار کرد: در روایت مرسله دیگری از ائمه(ع) آمده است که در مورد جوع فرموده‌اند که یک جوع در شام و جوع دیگر در کوفه رخ می‌دهد که جوع شام عام است و جوع در کوفه مخصوص گروه خاصی است؛ دشمنان اهل بیت(ع) در کوفه به مرض جوع می‌میرند.

فاضل لنکرانی تصریح کرد: جوع در آیه دو مصداق دارد اما خوف عام، عام است در شام و بین این خوف و جوع فرق دیگری وجود دارد و آن اینکه این خوف در جایی است که حضرت حجت(عج) قیام بکند؛ یعنی وقت ظهور خوف عامی مربوط به شام است.

وی افزود: در تفسیر درالمنثور روایات خوبی درباره «انا لله» آمده است و در کتب روایی شیعه نیز؛ مثلا در خصال آمده است که از پیامبر (ص) نقل شده که حضرت فرمود من دنیا را در بین عبادم به عنوان فیض خودم اعطا کردم و اگر کسی از جان و مالش به من قرض دهد در مقابل هر یک دانه من ده تا 700 برابر به او می‌دهم.

وی ادامه داد: در روایت دیگری نیز نقل شده است که اگر کسی فرزندش شهید شده و یا در جوانی مرده است و هرگاه به یاد آنان بیفتد «الحمدلله» و «انا لله» بگوید اجر آن مانند همان روز اول صدمه به او اعطا می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان