آیت‎الله فاضل لنکرانی:

حوزه علمیه باید شبکه تلویزیونی داشته باشد

گروه حوزه‌های علمیه: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن درخواست ایجاد شبکه تلویزیونی از سوی حوزه گفت: باید علما و مراجع مدفون در جوار بارگاه کریمه اهل بیت(ع) به مردم معرفی شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دیشب 5 مرداد ماه در دیدار کاروان قرآنی شمیم وحی گفت: از قدیم الایام انتظار بزرگان، مراجع و علما این بوده است که حرم حضرت معصومه سلام الله علیها یک قطب علمی، فرهنگی، دینی و معنوی بشود و با این برنامه‌های بسیار خوبی که بیان فرمودید هر فردی تحول در مجموعه حرم را احساس می‌کند و انشاء الله رو به تزاید و فزونی خواهد بود.

وی ادامه داد: در این چند سال اخیر قدم‌های بزرگی برای معرفی حضرت معصومه سلام الله علیها برداشته شده است نقطه‌ی عطف آن هم از مسئله‌ی اعلام زمان رحلت و ولادت حضرت آغاز شد. که مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه در این قضیه خیلی مؤثر بود چون تا آن زمان متصدیان امر می‌گفتند از جهت تاریخی نمی‌توانیم اعتماد بر تاریخ روشنی نسبت به زمان ولادت و وفات حضرت داشته باشیم و از جهت علمی و رجالی نکاتی در آن وجود دارد. اما ایشان فرمودند این موضوع نباید سبب شود که ما این مسئله را مهمل بگذاریم، ما لازم است روزی را به عنوان روز ارتحال و یک روز هم به عنوان ولادت حضرت قرار بدهیم و از ایشان تجلیل کنیم.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: بحمد الله به توصیه ایشان عمل شد و الآن ما شاهد آثار فراوان آن در کل دنیا هستیم. در این دهه کرامت یا روز رحلت حضرت، توجه مردم به قم خیلی زیاد می‌شود کما اینکه بسیاری از شیعیان مقید هستند در شهادت یا ولادت حضرت رضا علیه السلام موفق به تشرّف به مشهد شوند، این خود یک تحوّل بسیار چشم‌گیری است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با تاکید بر ارتباط با زائرین اظهار کرد: خوشبختانه همین که فرمودید حرم در تمام اوقات برنامه دارد. در حرم حضرت رضا علیه السلام هم در هر ساعت برنامه‌ای در یک قسمت از صحن‌ها و شبستان‌ها وجود دارد. منتهی آنچه به نظرم باید دنبال شود پیگیری ارتباط با زائر است یعنی یک بخشی وجود داشته باشد که زوّاری که به اینجا می‌آیند و حضرت را زیارت می‌کنند، آثاری را که بعداً در زندگی خودشان از این زیارت می‌بینند به این بخش از حرم منتقل کنند  کما اینکه کشیش‌ها هم چنین برنامه‌ای دارند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: البته نه اینکه بگویم چون آنها انجام می‌دهند ما هم انجام بدهیم! نه بلکه به این جهت که کار کار خوبی است، کشیش‌های مسیحی یکی از راهکارهایشان ارتباط با افراد است یعنی بعد از برگزاری جلسات به‌نحوی با افراد ارتباط برقرار کرده و نتیجه‌ی جلسات قبلی را دنبال می‌کنند که این خیلی مؤثر است، این‌کار حتی در مسائل علمی هم مؤثر است. یعنی اگر استاد هر درس پیگیری کند که شاگردش کتاب را مطالعه کرده یا نه؟ هفته‌ی بعد چه چیزی را کار می‌کند؟ این پیگیری در رشد آن طلبه خیلی مؤثر است اما اگر فقط درس بگوید و برود خیلی محدود خواهد شد. به نظرم این بخش پیگیری را حتماً داشته باشید.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: صدا و سیما استفاده از حرم حضرت معصومه را فقط در روز رحلت و دهه کرامت قرار ندهد! من یک وقتی می‌خواستم پیغام بدهم، که یک ارتباط دائمی باید بین حرم حضرت رضا علیه السلام، اعتاب مقدسه، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با مردم ما باشد، نمی‌گویم 24 ساعته این برنامه باشد! ولی واقعاً طوری بشود که در هر روز هر کسی در ایران با حضرت ارتباط پیدا کند.

کرامات حضرت معصومه ثبت شود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار عنوان کرد: مطلب دیگر ثبت کرامات مربوط به حضرت معصومه است، نظیر کرامت بزرگی که برای آن فرد مسیحی در کرج پیش آمد و با عنایت خودِ حضرت معصومه مسلمان شد. این کرامت‌های واقعی را بروشور کنید و به زائرین بدهید. مردم قبل از اینکه سراغ استدلال و برهان و عقل و متن آیه و روایت بروند، آنچه که زودتر به ذهنشان ورود پیدا می‌کند برایشان مهم است، کرامت‌ها خیلی مهم است. اینها را در قالب بروشور جذاب و مختصر درست کنید، ده کرامت از حضرت معصومه سلام الله علیها را در تیراژ میلیونی در داخل و خارج از ایران منتشر کنید.

استاد حوزه علمیه افزود: علمای بزرگی را که در حرم مطهر و اطراف آن مدفون هستند، معرفی کنید. کدام کتاب وجود دارد که بگوید در حرم چه کسانی مدفون هستند؟ علمای بزرگی که اینجا نماز می‌خواندند و امام جماعت بودند و برخی تدریس داشتند اعم از مراجع و غیر مراجع یک جایی ثبت و مشخص باشد.

راه‌اندازی شبکه تلویزیونی

عضو جامعه مدرسین گفت: حرم باید یک شبکه‌ای تلویزیونی راه بیندازد، همان‌طور که شبکه امام حسین هست، ببینید چقدر به آن توجه خواهد شد. یک شبکه تلویزیونی منحصر به حضرت معصومه سلام الله علیها و قم، با برنامه‌های خیلی غنی در همه‌ی ابعاد راه‌اندازی شود، اینقدر موضوع معارفی وجود دارد که شما 24 ساعت را می‌توانید پر کنید. اکنون در برخی از شبکه‌ها دائماً صحن را نشان می‌دهد یا مجلس خطابه را، در حالی که در پناه حضرت معصومه و با شبکه‌ی تلویزیونی حضرت، قم می‌تواند آن واقعیّت و هویّت و محتوای فکری غنی شیعه را به دنیا معرفی کند.

وی تاکید کرد: چرا الآن معرفی شیعه دست یک عده‌ای افتاده که در خیلی از موارد انحراف از شیعه و انشقاق در شیعه ایجاد می‌کنند، مواردی هست که بر خلاف دستور ائمه عمل می‌کنند، حرم حضرت معصومه در کنار حوزه علمیه قم، با برخورداری از این همه بزرگان و اعاظم باید در دنیا بگوید حرف اول شیعه را این شبکه می‌زند. و بنده مطمئن هستم با این تدبیرها و برنامه‌ریزی‌های شما می‌توان یک شبکه بسیار قوی بوجود آورد که هیچ شبکه استانی هم به گردش نرسد.

حوزه شبکه تلویزیونی داشته باشد

استاد حوزه گفت: پیشنهاد اصلی‌ام این است که به این فکر باشید، اگر خود حرم امکاناتی داشته باشد و تولیت محترم این همّت را بکنند که چه‌ بهتر و اولاً خودِ حوزه باید این شبکه را داشته باشد که متأسفانه ندارد! باید حوزه چنین چیزی را داشته باشد ولی حتی اگر حوزه هم داشته باشد باز به پای ارزشی که شبکه حرم خواهد داشت نمی‌رسد چون حرم ارتباط دهنده‌ با عموم شیعه است لذا هر بحث معرفتی و معنوی و اعتقادی در آن قابل تزریق است و مردم استفاده می‌کنند.

یادآور می شود براساس گزارش مسئولان انجمن نورشمیم وحی، این انجمن با برگزاری 117 کرسی مشترک در 20 شهردر استا‎ن‌های سنی‌نشین سیستان، بوشهر، هرمزگان و کرمان در ماه رمضان برنامه اجرا کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان