احمد مبلغی عنوان کرد:

مسایل اجتماعی با توصیه‌های کم خاصیت حل نمی‌شود/ با فقر نظریه‌پردازی دینی مواجهیم

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه در موضوعات اجتماعی به خصوص ازدواج با فقر نظریه‌پردازی دینی مواجهیم، تاکید کرد: مسایل اجتماعی با توصیه‌های کم خاصیت حل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی دیروز 30 دی در نشستی علمی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در سخنانی گفت: در مسائل اجتماعی مانند ازدواج  باید مختصات و مشخصات مسائل اجتماعی معاصر را در نظر بگیریم و صرفا به توصیه‌های کم خاصیت بسنده نکنیم.

وی اظهار داشت: در این مسایل باید به مدل‌سازی روی آورد، مدلی که بتواند بین ازدواج وپیشرفت، سازگاری ایجاد کند. یعنی باید بتوان الگویی ارائه کرد که از یک طرف ازدواج به صورت آسان انجام بپذیرید و از سوی دیگر مسیر پیشرفت مادی، اقتصادی و علمی جامعه هم تضمین گردد.

مبلغی با بیان اینکه گاهی فرد به بهانه تحصیل و پیشرفت به سمت ازدواج نمی‌رود، در حالی که این اقدام موجب وارد شدن آسیب به نسل کنونی می‌گردد، ادامه داد: گاه هم مدیریت یک جامعه حاضر نیست موجبات استقرار ازدواج را به صورت فعال در جامعه به بهانه پیشرفت اقتصادی جامعه فراهم آورد، در حالی که ما باید بین پیشرفت جامعه و سلامت، حفظ و تداوم نسل نیز برنامه ریزی کنیم. نتیجه آن می شود که ما به شدت نیازمند تنظیم و تعریف الگویی هستیم که بین این دو جمع کند.

وی ادامه داد: مبنای چنین ضرورتی آن است که اصولا پیشرفت برای نسل است و اگر نسل آسیب ببیند، پیشرفت معنای چندانی در برندارد.

وی سیاستگذاری را نیز بسیار مهم دانست و گفت: بدون سیاستگذاری نمی‌توان در مسیر تحقق بخشیدن به الگوی ایجاد پیشرفت و سلامت نسل تلاش کرد.

مبلغی با بیان اینکه حوزویان، دانشگاهیان و سیاستگذاران باید دست به دست هم دهند تا زمینه برای رفع بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله ازدواج فراهم کنند، افزود: رفع مشکل ازدواج صرفا با نشست و برخواست‌ها و توصیه کردن انجام نمی‌شود نیاز به کار اساسی از خاستگاه دین، علوم دانشگاهی و سیاست گذاری دارد و باید طبیعت مسائل اجتماعی را شناخت تا بتوان از پس آن درآمد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به پدیده جهانی شدن و تاثیرهای فرامرزی آن گفت: امروز شاهد روابط شبکه ای، تداخلی و تعامل فی مابین مسائل اجتماعی هستیم این وضعیت شبکه‌ای گاه ازمرزهای یک ملت و کشور و قومیت فراتر می رود و حالتی جهانی به خود می‌گیرد.

مبلغی ادامه داد: امروز نگاه‌هایی که نسبت به ازدواج در سطح جهان مطرح است در کشور ما نیز تاثیر می‌گذارد ما نمی‌توانیم  بگوئیم در پاره ای از ابعاد ازدواج منفصل و منقطع از جهان هستیم، البته این به معنای آن نیست که مسائل درون کشوری نداشته باشیم و حوزه تاثیرگذاری را در مواردی محدود نکنیم، اینها باید باشد ولی نمی‌توان انتظار داشت که یک انقطاع کامل از آنچه در جهان می گذرد اتفاق افتد.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: امروز دیگر تشویق جوانان برای ازدواج با توصیه کافی نیست، چرا که بخش عمده‌ای از امر ازدواج خارج از اراده فرد به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گره خورده است.

مبلغی فروپاشی مرزها را از خصلت‌های جهانی شدن ذکر کرد و گفت: هنر ما در عصر جهانی شدن و برداشته شدن مرزها، باید این باشد که خود را به کنش‌گرانی فعال در چارچوب ارزش‌های اسلامی و انسانی بدل کنیم.

استاد حوزه علمیه قم گفت: نباید در فضای جهانی شدن به عناصر منفعلی تبدیل شویم که هیچ راهی بجز بستن مرزها فرا روی خود تعریف نکنیم.

مبلغی نظریه‌پردازی دینی در مورد مسائل اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با وجودی که دین توانایی پاسخگویی به مسائل کلان اجتماعی را دارد، ولی ما متاسفانه در ارتباط با ازدواج، از فقر نظریه‌پردازی دینی رنج می‌بریم.

مبلغی اظهار داشت: نظریه‌پردازی دینی را در امر ازدواج باید در چند زمینه از جمله شادی، عشق،  زندگی و... که ارتباط نزدیکی با ازدواج دارند، مورد توجه قرار دهیم، تا زمانی که دیدگاه اسلام در مورد  این مباحث مشخص نکرده باشیم و آن را در فضای بینابین و برزخی نگه داریم، چنین نگاهی نمی تواند به سمت تعریف ازدواج راه پیدا کند.

مبلغی افزود: باید از خاستگاه دین توضیح دهیم که ازدواج صرف شروع به زندگی نیست بلکه افزون بر این آغازیدن لازم است که به سمت یک زندگی پایدار و بدون رغد و تلخی به پیش رفت.

وی گفت: گرچه بخشی از ازدواج به خود زوجین مربوط  می‌گردد و باعث سکون و آرامش آنها می شود و زندگی را برای آنها معنا و خوف را از آنها دور می‌کند و لذت را جایگزین هرگونه اضطراب می‌نماید ولی در عین حال امروزه تداوم ازدواج در گرو وضعیت‌های اجتماعی و سیاستگذاری در اجتماع است.

وی با بیان اینکه باید نگاه خود به زندگی را را مطابق دستورات اسلام تعریف کنیم، افزود: دانشگاهیان که بخش‌های زیادی از نگاه‌های موضوع‌شناسی و دقت در ماهیت اجتماعی متوجه  آنها است باید یک نوع همکاری جدی با حوزه داشته باشند و پدیده‌ها و پدیدارها را شناسایی و راهکار ارائه دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان