امیرمسعود عابدین: خودروساز چینی BYD بهتازگی ویدیوئی را منتشر کرده که توانایی سوپراسپرت خود را در رانندگی خودکار به رخ میکشد. یانگوانگ U9 که به نرمافزار کمک راننده God’s Eye A مجهز بود، بدون راننده یک دور کامل پیست بینالمللی هونان ژوژو را طی کرد.
نکته جالب اینجاست که این شرکت فقط به رانندگی خودکار در روز اشاره نکرده و در انتهای ویدئو، این خودرو بدون راننده پیست را در شب طی میکند.
![حرکت در پیست، بدون راننده! / شگفتیسازی جدید چینیها /عکس و فیلم](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/24/2305570907c.jpeg)
بیوایدی سیستم God’s Eye را در پاسخ به اتوپایلوت تسلا در 10 فوریه معرفی کرد. God’s Eye یک سیستم کمک راننده است که به نوعی یک سیستم کمک راننده پیشرفتهتر (ADAS) به حساب میآید. BYD سه نسخه از ADAS خود را معرفی کرد:
- God’s Eye A (یا DiPilot 600)
- God’s Eye B (یا DiPilot 300)
- God’s Eye C (یا DiPilot 100)
BYD اعلام کرد که کل خط تولید آن سطحی از سیستم کمکی رانندگی را دریافت خواهند کرد؛ حتی هاچبک سیگل با قیمت 9,500 دلار سیستم کمک راننده اولیه God’s Eye C را دریافت خواهد کرد. بیوایدی با این حرکت ادعا میکند که رانندگی هوشمند باید برای همه به صورت رایگان فراهم شود.
God’s Eye C یک ADAS یا سیستم کمک راننده پیشرفته سطح پایه است که به سنسور لیدار نیاز ندارد. این سیستم عمدتاً از یک راه حل مبتنی بر دوربین، رادارهای موج میلیمتری و رادارهای اولتراسونیک استفاده میکند.
God’s Eye B یک ADAS پیشرفتهتر است که از یک سنسور لیدار با حداکثر قدرت محاسباتی 300 TOPS پشتیبانی میکند.
God’s Eye A پیشرفتهترین سیستم کمکی راننده BYD با حداکثر قدرت محاسباتی 600 TOPS و پشتیبانی از حداکثر سه لیدار است. این سیستم در یانگوانگ U9 نیز حضور دارد.
![پرش یک خودرو بدون راننده از موانع! / خودروسازان چینی همه را شوکه کردند /عکس و فیلم](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/24/2305570954r.jpeg)
یانگوانگ U9 در فوریه 2024 با قیمت 230 هزار دلار در چین عرضه شد. تولید انبوه و تحویل آن شش ماه بعد، در ماه آگوست آغاز شد. U9 یک سوپرکار تمام برقی مبتنی بر پلتفرم e4 بیوایدی است که به سیستم تعلیق Disus X مجهز شده است. این سیستم به خودرو اجازه میدهد تا روی سه چرخ حرکت کند، برقصد یا بپرد.
این خودرو با چهار موتور الکتریکی دارای قدرت ترکیبی 1,287 اسب بخاری و گشتاور 1,680 نیوتنمتری است. ظرفیت باتری خودرو 80 کیلووات ساعت است که برای مسافت 465 کیلومتری (در چرخه (CLTC مناسب است.
یانگوانگ U9 میتواند در 2٫36 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و در 9٫78 ثانیه مسافت 400 متر را طی کند. در نوامبر 2024، یانگوانگ U9 به رکورد 7:17.9 در پیست مشهور نوربرگ رینگ ملقب به جهنم سبز دست یافت.
منبع: carnewschina
227322