عضو جامعه مدرسین:

مصادیق حقوق بشر باید بر مبانی اسلام تدوین شود

گروه حوزه‌های علمیه: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به مفهوم حقوق بشردوستانه در بین کشورهای غربی ادامه داد: با ضوابطی که در اسلام بیان شده می‌توان مصادیق حقوق بشردوستانه را تنظیم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی چهارشنبه شب در همایش علمی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی چالش ها و چشم اندازها در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با بیان این که حقوق بشری که امروزه مطرح می شود از نگاه فقهی و دینی دارای اشکالات اساسی است، اظهار داشت: وظیفه اصلی مراکز علمی این است که حقوق بشر حال حاضر را مورد بررسی و نقد قرار داده و حقوق بشر واقعی که بر پایه اسلام است را به جهانیان اعلام کنند.
وی ادامه داد: در مسأله حقوق بشر دوستانه که شامل حقوق بین الملل و حقوق جنگی می شود اسلام مواضعی بسیار روشن و محکم دارد، از همین رو مراکز علمی و پژوهشی باید این مواضع و مسائل روشن اسلام را برای جهانیان بیان کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به آیه«وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّـهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ» ابراز داشت: این آیه یک ضابطه کلی برای انسان ها بیان می کند و می گوید فقط با کسانی که با شما می جنگند می توانید در راه خداوند جنگ کنید و از این حد پیش تر نروید که خداوند تجاوز کاران را دوست ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که «لا تعتدوا» قاعده کلی اسلام در جنگ و زندگی است، خاطرنشان کرد: از این ضابطه استفاده می شود که مسلمانان نمی توانند سلاحی بسازند و از آن استفاده کنند که سبب  از بین بردن بی گناهان بسیاری شود؛ هیچ ضابطه ای در حقوق بشر قوی تر از اسلام وجود ندارد.

وی با اشاره به این که در جنگ انسان نباید طرف مقابل خود را مثله کند، گفت: کاری که امروزه داعش به نام اسلام انجام می دهد بر اساس دستورات اسلام و رسول اکرم(ص) نیست؛ رسول اکرم(ص) در روایاتی می فرمایند انسان در جنگ حق مثله کردن، قطع کردن سوزاندن درختان و سم ریختن در آب مورد استفاده دشمن را ندارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) داعش را مولود اسرائیل دانست و افزود: دنیای غرب باید بداند که داعش افزون بر آن که مسلمان نیست بلکه به وجود آمده از دولت جعلی و سازمان های امنیتی اسرائیل است؛ امروزه داعش به نام اسلام کتاب ها را سوزانده و آثار باستانیرا تخریب می کند.

وی با انتقاد از برخی مراکز بین المللی اظهار داشت: چرا مراکز بین المللی که به دنبال استیفای حقوق بشر دوستانه هستند، دولت های غربی و سازمان ملل را وادار به برخورد با این جنایتکاران نمی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به مفهوم حقوق بشر دوستانه در بین کشورهای غربی ادامه داد: این افراد در تعریف حقوق بشر دوستانه می گویند که اگر حادثه ای پیش آمد باید چه عملی انجام داد در حالی که باید بگویند چه کنیم که جنگ و ویرانی پدید نیاید.

وی با بیان این که اسلام به دنبال حفظ، هدایت، سعادت و تکامل بشر است، ابراز داشت: دین مبین اسلام فقط در مواقع ضروری جنگ را توصیه می کند، این در حالی است که امروزه بدونه هیچ دلیلی در نقاط مختلف جهان جنگ هایی وجود دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: اگر بمب ها و سلاح های شیمیایی که در اختیار برخی از کشورها قرار دارد بر زمین فرود بیاید تا صدها سال اثرات مخرب خواهد داشت؛ با ضوابطی که در اسلام بیان شده می توان مصادیق حقوق بشر دوستانه را تنظیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اسامی خداوند که دلالت بر رحمت، رحیمیت و رحمانیت دارد باید در تمام عالم شئون رحمتی جلوه کند؛ از همین رو تمام کارها باید مصداق رحمت باشد، حتی اگر مبانی جهاد به درستی بررسی شود می توان فهمید که از مصادیق بارز رحمت خداوند است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جنبه رحمتی اسلام گفت: اسلام می فرماید اگر مشرکی برای آشنایی با اسلام در خواست فرصت برای بررسی و درخواست پناهندگی کرد، باید توجه شود و حتی اگر اسلام را نپذیرفت باید به بلادش برگردانده شود.

فاضل لنکرانی با بیان این که هرکاری که بر خلاف رحمت باشد در اسلام ممنوع است، افزود: کشتن کودکان، زنان، سالخوردگان و افراد درمانده مصداق رحمت نیستند، استفاده از سلاحی که سبب از بین رفتن انسان های بسیار و محیط زیست شود ممنوع است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که امروزه غرب سعی می کند که داعش را به عنوان اسلام واقعی معرفی کند تا سبب اسلام هراسی در جهان شود، اظهار داشت: متأسفانه این گروه جنایتکار به وسیله همین تبلیغات ها جوانانی را جذب کردند در حالی که هیچکدام از رفتار آن ها با عقل و منطق و مبانی اسلام سازگاری ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان