به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی سبحانی امروز 25 تیر در درس تفسیر سوره احزاب در بیان اشکال معنی خاتم النبیین گفت: خاتم به سه طریق قابل خوانش است که اولین آن اسم فاعل است که برای حرف تا کسره میآورند. گاهی ممکن است همان خاتم را فعل ماضی بگیرم که معنی آن ختمکننده است و گاهی نیز ممکن است فعل مضارع بگیریم که معروف نیز همین است.
وی افزود: اگر مغازه و خانهای را مهر و موم کنند یعنی کسی حق عبور و مرور ندارد حال چه با کسره و چه با فتحه بخوانیم معنی آن همین میشود و قرائت صحیح خاتم ما یختم به است.
وی ادامه داد: در زمان پیامبر اکرم(ص) انگشت افراد مهر افراد بوده است و اسمشان را روی انگشتر مینوشتند حال اگر به انگشتر میگویند خاتم معنی آن انگشتر نیست ولی چون با انگشتر مهر میکردند به انگشتر هم خاتم میگفتند.
این مرجع تقلید بیان کرد: هنگامی که پیامبر به پادشاهان کشورهای مختلف فرستاد، حضرت مهری را انتخاب کردند که سه کلمه محمد رسول الله را زیر هم نوشت و آن را بر مهر زدند و این علامت، علامت خاص حضرت شد.
وی گفت: برخی میگویند خاتم النبیین یعنی انگشتر انبیا، در حالی که مفهوم این خاتم چیز دیگری است و این معنی کاملا غلط و به خاطر شیطنت برخی بوده است؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) همانند مهری است که نشان میدهد که نامه تمام شده است و کلیت آن را مشخص میکند، وجود پیامبر مهر است و اینکه پس از ایشان نبی دیگری نخواهد آمد.
آیت الله العظمی سبحانی تصریح کرد: در مفهوم پیامبری نیز دو مفهوم نبوت یعنی گیرندگی داریم و یکی رسالت که انتقال دهندگی آن پیام است؛ رسالت به معنای انجام یک وظیفه است و در قرآن هم این مسئله اعم ذکر شده است.
وی گفت: هرگاه کلمه رسول را در قرآن میبینیم متوجه این اصل میشویم که این رسول اعم از نبی است یعنی رسولی است که میتواند هرچیزی را انتقال دهد پس نبوت اشرف از رسالت است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: در آیه 54 سوره شوری آمده است که خداوند میفرماید از سه راه با بشریت در ارتباط است. اولین راهی که خداوند بخواهد با بشر صحبت کند با وحی سخن میگوید؛ دومین راه این است که با یک حجاب کلام خدا را میشنوید مثل حضرت موسی و مرتبه سوم جبرئیل را می فرستاد تا مطالب را به آن حضرات برساند.
وی گفت: امام صادق(ع) وقتی به این آیه رسیدند در خصوص اولین مورد خم شدند و احترام کردند؛ زیرا مرتبه بسیار عالی بود و ایشان چنین احترامی گذاشتند بنابر این خاتم النبیین نبوت به تمام معنا، گیرندگی و دریافت در حد اعلی است و در این رابطه هر سه باب بسته شد.
آیت الله العظمی سبحانی تصریح کرد: دلایل ختم نبوت صرفا در این آیه خلاصه نمیشود و در آیه 91 سوره انعام نیز خداوند بیان میکند که من با این قرآن شما را و به هر کسی که این قرآن به او رسیده است انذار میکنم البته درباره نبوت و خاتمین سوالات علمی وجود دارد و یکی از سوالات این است که روایات و آیات ما محدود هستند ولی بشر تا روز قیامت نیازهای نامحدود خواهد داشت.
وی افزود: علامه طباطبایی با یکی از فیلسوفان فرانسوی مکاتبات و مذاکراتی داشت که ایشان فرمودند که این مرد فرانسوی یک نکته جالبی بیان کرد. او میگفت یهود و نصاری باب وحی و ارتباط بشر را به خاطر انکار اسلام بستهاند؛ زیرا به نبوت پیامبر اسلام معقتد نیستند و ارتباط بشر با عالم بالا را قطع کردند ولی مسلمانان ارتباط با عالم بالا را باز کردند.
این مرجع تقلید اظهار کرد: تنها در میان مسلمانان شیعه امامیه هست که میگوید که وحی قطع شده است ولی ارتباط با عالم بالا قطع نشده است زیرا معتقد به امامان دوازده گانه هستند.