فرخ‌فال در آیین افتتاح مجمع عالی تفسیر:

مقدمه تفسیر قرآن، طهارت باطنی است/ آمادگی ۸۰ استاد حوزه برای تدریس کلام

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه علمیه قم با اعلام رسمی شدن درس کلام در حوزه گفت: ۸۰ استاد در حوزه برای دایر کردن درس کلام در حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال، مدیر حوزه علمیه استان قم دیشب 5 مهر در مراسم افتتاحیه مجمع عالی تفسیر گفت: آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی افتخار حوزه‌های علمیه هستند و نقش مهمی در توسعه قرآن در حوزه به خصوص با ایجاد دارالقرآن ایفا کردند و آغازگر این حرکت نوین و امیدبخش بوده‌اند.

وی ادامه داد: ما افتخار می‌کنیم که پرچمدار حوزه‌هایی هستیم که در راه توسه و ترویج معارف اهل بیت و قرآن گام بر می دارد زیرا عناوین و مسئولیت‌ها تمام شدنی است و افتخار خدمت به دین برای انسان می‌ماند.

مدیر حوزه علمیه قم تصریح کرد: در لسان روایات بهترین فقیه کسی است که مردم را از امید به رحمت الهی مایوس نکند و از عذاب خدا نیز ایمن نسازد و سرلوحه کار او قرآن و عترت باشد و برای معرفی اسلام به غیرقرآن پناه نبرد و تامل و تفکر در قرآن داشته باشد.

وی ادامه داد: کسی که بخواهد فهم حقیقی از اسلام داشته باشد باید قرآن را بفهمد و کسی می‌تواند قرآن را بفهمد که براساس گفته برخی دانشمندان حداقل 12 علم مرتبط را بلد باشد که در راس آن تسلط بر لغت است.

وی عنوان کرد: برای فهم قرآن کریم علاوه بر طهارت روحی و باطنی انسان باید اصول و فروع لغت را بداند زیرا این کتابی است که وقتی بر پیامبر با آن جلالت شان نازل می‌شد ایشان به حالت بیهوشی فرو می‌رفتند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین بیان کرد: چقدر مرتکب خسارت می‌شود فقیهی که مدعی فقه باشد ولی نتواند با قرآن ارتباط برقرار سازد.

وی با اشاره به سخنان زمخشری در مقدمه تفسیرش که البته در چاپ‌های جدید آن را حذف کرده‌اند گفت: وی می‌گوید اگر از من بپرسند که اهل کدام مدهبی می‌گویم هیچکدام زیرا همه مذاهب اربعه به خاطر کوتاه بودن دستشان از اهل بیت(ع) نتوانسته‌اند درک درستی از قرآن داشته باشند.

فرخ فال با اشاره به درک نادرست سلفی‎ها از دین بیان کرد: امروز هجمه شدید وهابیت بر علیه اسلام رمقی برای مسلمین باقی نگذاشته است زیرا اینها افرادی هستند که با یک فتوا و دست روی سر کشیدن 20 زن و دختر را برای چند نفر مباح کرده‎ و فقه الدماء راه انداخته‎اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: تمامی جنایاتی که امروز در دنیای اسلام اتفاق می‌افتد محصول فهم نادرست سلفیت از دین است و این مصیبتی که امروز در منا درست کرده‎اند هم حالی برای ما باقی نگذاشته است.

وی با تمجید از رونق دروس تفسیر در حوزه و قدردانی از مسئولان این امر تاکید کرد: باید باب کلام و اعتقادات نیز در شرایط امروز در حوزه باز شود و رونق بگیرد.

وی افزود: ما در جلسه‌ای با اساتید کلام داشتیم و بحث را مطرح کردیم ابتدا 18 نفر اعلام آمادگی کردند اما بعد از استمداد ما، این تعداد به 80 استاد خبره و قابل اعتماد رسیده که حاضرند در حوزه، مباحث کلامی و اعتقادی را تدریس کنند تا دغدغه مراجع نیز در این مسئله مانند تفسیر رفع شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان