با بودجه ۳۷ میلیون تومان دنا بخریم یا سیتروئن زانتیا

سیتروئن زانتیا و ایران‌خودرو دنا برای بسیاری از افرادی که بدنبال خودرویی کارکرده با جعبه دنده دستی گزینه‌های قابل اتکایی محسوب می‌شوند. دنا تولید ۹۴ و زانتیا مدل سال ۸۷ هر دو قیمتی حدود ۳۷ میلیون تومان دارند. در ادامه با کاربلد همراه شوید...

سیتروئن زانتیا در دهه 90 میلادی به بازار خودروهای سدان‌ دنیا معرفی گردید و به دلیل استقبال خوب از آن تا سال 2001 در خط تولید حضور داشت و سایپا درست در زمانی که تولید جهانی آن متوقف‌شد این خودرو را به ایران آورد! و در نهایت در سال 1389 آخرین اتومبیل را از خط تولید خارج کرد.

 

 

دنا نیز محصول شرکت ایران‌خودرو است که از آن به‌عنوان چهارمین خودروی ملی ایران یاد می‌کنند که درواقع مدل بهبودیافته سمند و برپایه پلت فرم پژو 405 شکل گرفته است. طراحی این خودرو از سال 1388 کلید خورد و قرار بود تا سال 1391 وارد بازار شود اما این اتفاق در سال 1393 افتاد. این خودرو به دست متخصصین ایرانی طراحی‌شده است و سعی شده تا نمای داخلی و خارجی آن مطابق با استانداردهای روز باشد. این خودرو با حجم موتور 1700 سی سی و توان 115 اسب بخار یکی از قدرتمندترین خودروها در محدوده قیمتی خود است.

 

 

 

نقد و بررسی ظاهر خودرو

زانتیا با اینکه طراحی آن به حداقل دو دهه قبل بازمی‌گردد همچنان چهره جذاب و دوست‌داشتنی دارد. ظاهر دینامیک با ارتفاع کم جلو در زانتیا استایلی خاص در آن ایجاد کرده و در یک نگاه این خودرو را تیز و چالاک خواهید یافت. چراغ‌های جلو با خطوط عرضی موازی و سپر با شیب رو به عقب با دهانه‌ ساده طراحی‌شده‌اند. کاپوت کشیده با شیب رو به پایین همراه دو خط ملایم به اطراف جلوپنجره ختم می‌شود و شیبی هماهنگ با سپر دارد که نمایی کاردی شکل را در جلو نمایان می‌کند. در نمای کنار خطی مستقیم و ساده از عقب تا جلوی خودرو کشیده شده و نوار ضربه‌گیر نسبتاً عریضی متناسب با سپرهای جلو و عقب در این قسمت قرارگرفته است.

 

 

برش گلگیرها نیز کمی از حالت دایره خارج‌شده‌اند. نمای عقب هماهنگی خوبی با نمای جلو دارد به‌صورتی که در طراحی چراغ‌های عقب از خطوط موازی استفاده‌شده و سپر هم با شیب روبه‌داخل قرارگرفته است.

دنا که به‌عنوان خودرویی جدید و مستقل وارد بازار شد، همانند سمند بر روی پلت فرم 405 سوار شده است و درواقع می‌توان آن را فیس لیفتی اساسی از خودروی سمند دانست.

 

 

تغییرات در نمای ظاهری بسیار زیاد است و این تغییرات در نمای جلو، عقب،گلگیرها و برخی جزییات در نمای جانبی دیده می‌شود. در نمای جلوی چراغ‌ها با طراحی خوب و مدرنی دیده می‌شوند. این چراغ‌ها از 4 قسمت تشکیل‌شده‌اند و چراغ‌های اصلی در دو قسمت بالا و چراغ‌راهنما و چراغ‌های ال‌ای‌دی در قسمت پایین قرارگرفته‌اند. انحنای چراغ‌ها نیز در هماهنگی با انحنای درب موتور، سپر و گلگیر طراحی‌شده‌اند. در کنار چراغ‌های جلو، جلوپنجره با شبکه‌بندی ریز و لوگوی ایران‌خودرو در مرکز آن نیز ظاهری مدرن به این خودرو داده است. از طرف دیگر سپر بزرگ جلوی این خودرو قدرت بیشتری به آن داده است. در نمای جانبی اولین نکته که به چشم می‌آید کشیدگی خودرو در قسمت جلویی آن است که تناسب چندانی با اندازه قسمت عقب خودرو ندارد.

نقد و بررسی فضای داخلی خودرو 

داخل زانتیا قدیمی و کسل‌کننده بوده و گیرایی خاصی ندارد. سایه‌بان صفحه کیلومتر شمار تا سمت راست بخش میانی داشبورد امتدادیافته و نمایی عریض را ایجاد کرده است. ورودی‌های هوای اتاق ساده و معمولی هستند که در بخش میانی کاملاً بزرگ و در سمت راننده (ورودی سمت چپ داشبورد) به‌صورت دوگانه بر روی‌هم قرارگرفته‌‌اند. بخش میانی داشبورد هم کاملاً ساده بوده و ادوات سیستم گرمایش و سرمایش، ساعت دیجیتال و کلید هشدار در این بخش قرارگرفته‌اند. فرمان زانتیا بزرگ است و کلیدهای مربوط به سیستم صوتی روی آن تعبیه‌شده است.

 

 

 

در طراحی داشبورد و تو دری‌ها داخل دنا از دو نوع رنگ مختلف استفاده‌شده (برخی مدل‌ها تک‌رنگ هستند) و همچنین از یک نوار با طرح چوب نیز برای جذابیت بیشتر کار هم در دو طرف کنسول میانی و هم بر روی درب‌ها استفاده‌شده است. داشبورد بزرگ با قوسی مناسب و انحنایی مناسب به زیبایی داخل خودرو کمک زیادی کرده است. کنسول میانی نیز از طراحی خوبی برخوردار است. مانیتور بزرگ در بالای کنسول، سیستم صوتی و کلید‌های تنظیم سیستم تهویه خودرو در ادامه در کنار نوارهایی با طرح چوب در طرفین که از بالا به پایین باریک می‌شوند، شکل خوبی را به وجود آورده‌اند. ظاهراً در نمونه‌های نمایشگاهی این خودرو از مانیتور باکیفیت‌تری استفاده شد، اما در نمونه‌های تولیدی این خودرو را با مانیتوری باکیفیت کمتر عرضه کرده است. بر روی غربیلک فرمان کلید‌های تنظیم سیستم صوتی و تصویری، تلفن همراه و کروز کنترل وجود دارد.

نقد و بررسی پیشرانه

پیشرانه 2000 (SX 2.0) زانتیا 4 سیلندر و 16 سوپاپ است و حداکثر توانی معادل 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 187 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه دارد. زانتیا با این پیشرانه وزنی برابر 1320 کیلوگرم دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن 10.3 ثانیه است.

 

 

مصرف سوخت در هر صد کیلومتر برای آن با پیشرانه 2000 سی‌سی در شهر 13 لیتر، در جاده 6.9 لیتر و ترکیبی 9.1 لیتر و مصرف سوخت آن با پیشرانه 1800 سی‌سی در شهر 11.2 لیتر، در جاده 6.5 لیتر و ترکیبی 8.2 لیتر است.

اما در آن سوی میدان دنا با پیشرانه EF7 یا همان پیشرانه ملی وارد بازار شده است. این پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ بوده و حجم موتور آن برابر 1648 سی‌سی است. حداکثر توان این پیشرانه نیز 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 155 نیوتن‌متر است. این خودرو از جعبه‌دنده دستی 5 سرعته استفاده می‌کند.

 

 

حداکثر سرعت دنا 190 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.88 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است که قابلیت افزایش تا 5 را نیز دارد.

نتیجه گیری:

اگر به دنبال خودرویی پرسرعت با توان قدرت بالا هستید به سراغ زانتیا بروید ولی باید بدانید که این خودرو یکی از پراصتحلاک‌ترین خودروهای بازار به حساب می‌آید.

در مقابل خودروی دنا از چهره به‌روزتر و امکانات بسیار بهتری برخوردار است و مصرف سوخت آن نیز به مراتب پایین تر از خودروی زانتیا است.
پس انتخاب بین این 2 خودرو بیشتر سلیقه‌ای می باشد، ولی با توجه به قدیمی بودن زانتیا و اصتحلاک بالای این خودرو ، خرید دنا قدری منطقی ‌تر به نظر میرسد.

 



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان