آیت‌الله غروی علیاری عنوان کرد:

لقاءالله یک جنبه عمومی دارد/ زیارت ائمه اطهار(ع) مظهر لقاء الهی هستند

گروه اندیشه: آیت‌الله غروی علیاری در جلسه تفسیر خود گفت: لقاء یک جنبه عمومی دارد و منحصر به قیامت نیست؛ لقاء ابتدا در دنیا بعد در عالم برزخ و سپس در عالم قیامت دست‌یافتنی است.

به گزارشخبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله غروی علیاری در جلسه نهم تفسیر سوره یونس گفت: «إَنَّ الَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ لِقَاءنَا وَ رَضُواْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ: کسانى که امید به دیدار ما ندارند و به زندگى دنیا دل خوش کرده و بدان اطمینان یافته‏اند و کسانى که از آیات ما غافلند»( یونس/7). بعضی از افراد گمان می‌کنند لقاء یک جنبه عمومی دارد و منحصر به قیامت نیست؛ لقاء ابتدا در دنیا بعد در عالم برزخ و سپس در عالم قیامت دست یافتنی است.

آیت‌الله غروی علیاری افزود: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که کیفیت و نحوی این لقاء باید چگونه باشد؟ در این مسئله اختلاف نظر وجود دارد. لقاء در معنای ملاقات کردن نیز به کار می‌رود؛ به عنوان نمونه می‌گویند فلان شخص به زیارت و لقاء امام رضا(ع) رفت.

وی در ادامه گفت: خیلی‌ها توفیق پیدا می‌کنند و به لقاء معنوی می‌رسند. لقاء معنوی از جنس لقاء ظاهری نیست نورانی و روحانی است. هر به کمالات نائل بشویم اگر توفیق و لیاقت پیدا کنیم به لقاء الله نزدیک‌تر می‌شویم. تمام ادعیه‌ها و دعاهای روز و شب همه بهانه و مقدمه برای ملاقات الله است.

وی امیرالمومنین علی(ع) مظهر تمام لقاءلله بعد از رسول الله خواندو افزود: زیارت امام رضا(ع) و امام حسین(ع) و همه ائمه اطهار(ع) همگی لقاء الله می‌آورند. برای رسیدن به خداوند باید در زندگی مقید باشید و وقت خود را به بطالت نگذرانید و ذاکر حق باشید و این یکی از زمینه‌های رسیدن به لقالله است که باید در همه جا ذاکر و یاد حق باشیم.

این مفسر قرآن افزود: مرحوم علامه امینی عاشق امیر المومنین(ع) بود و شرایط ملاقات و تشرف دیدار ایشان را ذکر کردند؛ لقاالله نیز شرایط دارد؛ اول شرط تهذیب است آن شخصی که می‌خواهد خداوند را ملاقات کند باید اول تهذیب کند آن هم تهذیب مداوم. آن شخصی می‌تواند مدعی شود که به لقاءالله نزدیک شده است.

وی دومین شرط رسیدن به لقاءالله را اجتناب از محرمات دانست و افزود: بسیاری گمان می‌کنند دوری از محرمات کار دشواری نیست این گونه نیست باید بگویم این گونه نیست. ما فکر می‌کنیم اگر معصیت نکنیم بهتان نزدیم دزدی نکنیم اجتناب از محرمات کردیم اینها واجب است که انجام بدهیم دوری از محرمات یعنی اینکه حداقل مباحات را انجام بدهیم.

اگر این مفسر قرآن افزود: اگر در کنار خانه خدا هستید و ذکر خدا می‌کنید با وضو باشید یا مقید باشد؛ روزی مردی در کنارمرحوم اردبیلیغیبت فرد دیگری را کرد، مرحوم اردبیلی ناراحت شد و به او گفت تو من را بدبخت کردیو من را 40 روز از دیدار خداوند محروم کردی. من باید 40 روز مداومت کنم تا باز به حالت نخست برگردم این حالت اولیاء الهی و صدیقین است.

آیت‌الله غروی علیاری گفت: اگر در تلویزیون کسی تلویحا از کسی غیبت کند چون شنیده‌ای باز گناه محسوب می‌شود. پس اول مطلب تهذیب و تهذب و دوم دوری کردن از محرمات است. عالم پر از باطل‌ها و خبائث‌ است؛ هر چه از ارذیلت‌ها دور باشی بهتر است.

این مفسر قرآن در آخر گفت: لقاءالله امکان دارد آنهایی که نمی‌خواهند و در این مسیر نیستند و لیاقت ندارند در همین دنیا شاد هستند اما حیات واقعی را کسانی دارند که تهدیب کنند داشته باشد. بزرگی از بزرگان در زندگی دنیای تحت فشار بود اماحیا به او اجازه نمی‌داد که از محضر امیرالمومنین(ع) پول طلب کند و برای کار دنیا به امیرالمومنین(ع) رجوع کند؛ چرا که معتقد بود برای این به حرم می‌رود که ایشان را ببیند نه اینکه از ایشان پول بخواهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر