ماهان شبکه ایرانیان

مست تونسی در خیابان‌های نیس و ادعای جهاد!

گروه اندیشه: سایه داعش دوباره بر فرانسه و این‌بار شهر نیس افتاد و افراد بسیاری از جمله کودکان کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چند روز پیش در شهر توریستی نیس در جنوب فرانسه و در جشن روز باستیل، یک راننده کامیون مسیری به فاصله دو کیلومتر را بر روی مردم راند و پس از له کردن ده‌ها فرد از جمله زنان و کودکان، بر اثراصابت کردن تیرهای پلیسِ از همه جا مانده فرانسه، متوقف شد.
بسیاری از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی فرانسه در ساعات اولیه هاج و واج مانده بودند تا اینکه وزیر کشور  فرانسه شنبه (26 تیر) اعلام کرد که جنایتکار تونسی الاصل فرانسوی، خیلی سریع بنیادگرا شده بود و پیش از آن نشانه‌ای از چنین رویکردی در او نبوده است.  
شائبه داعشی بودن این فاجعه را دعوت این گروه تقویت می‌کند که از حامیانش خواسته تا «به هر روشی که می‌شود» دست به کشتار و قتل بزنند. محمد بوهلال هرچند خودرویی نداشت تا بی‌گناهان را زیر بگیرد، اقدام به کرایه یک کامیون برای این کار کرد.
پس از گذشتن مدت قابل تاملی داعش که از خبر جنایت نیس دور مانده بود، مسئولیت آن را به عهده گرفت. به نقل از النشره، رسانه‌های نزدیک به این گروه تروریستی گفتند که مسئولیت حمله در شهر نیس فرانسه را داعش به عهده گرفته است.
در این میان جالب آن است که راننده جانی اگرچه اسما مسلمان بود اما به معنای دقیق متشرع نبوده است. خانواده محمد بوهلال گفتند که پسرشان هر کاری می‌کرد جز نماز و روزه و رعایت اخلاق اسلامی و سابقه شراب‌خواری و مصرف حشیش در کارنامه این فرد وجود داشته است. خانواده بوهلال گفته‌اند که او گوشت خوک و شراب می‌خورد و اصلا اهل مسجد نبود.
نگاهی به قرآن، تفاسیر و سنت اسلامی نشان می‌دهد که اقدام داعش در نیس ضدقرآنی است. قرآن کتاب آسمانی مسلمانان در خصوص جهاد با مشرکان و کافران در عصر نزول،‌ بنا را بر «جنگ محدود» می‌گذارد. مراد از جنگ محدود هم از حیث مشروط بودن و هم از حیث رعایت نوعی اخلاق جنگی است. اخلاقی که قصد دارد جنگ را هر چه زودتر به صلح و هدایت غیراجبارآمیز منتهی کند.
آیه شریفه «وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ: و در راه خدا با کسانى که با شما مى ‏جنگند بجنگید ولى از اندازه درنگذرید زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمى دارد» (بقره، 190) مبنی بر مشروط بودن جنگ و غیر مطلق بودن آن است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی، استاد علوم قرآن و نویسنده کتاب آزادی در قرآن نشان در بخشی از کتاب خود نشان داده است که «آنچه قران در مقام بیان آن بوده و همواره در قسمت‌های مختلف آن را روشن کرده، هرگز به معنای جنگیدن برای سکوب عقاید انحرافی و یا واردار کردن مردم به عقیده توحید نبوده است، زیرا جدا از اینکه هیچ یک از آیات قرآن چنین مفهومی را بیان نمی‌کند و منطقی و معقول نیز به نظر نمی‌رسد و چیزی که با دل و قلب باید انجام گیرد، با زور و ترس عملی نمی‌شود.
محمدهادی مفتح در تفسیر آیه 190 سوره بقره می‌نویسد:‌ این آیه شریفه، سه قید برای جنگ ذکر نموده نخست آنکه: مسلمانان در راه خدا بجنگند (نه برای دنیاطلبی و غنیمت‌یابی)! دوّم آنکه: مسلمانان با کسانی بجنگند که برای پیکار با ایشان آمده‌اند (نه کسانی که سر جنگ با آنها ندارند)! سوّم آنکه: مسلمانان به هیچکس تجاوز روا ندارند یعنی زنان و کودکان و پیران و کسانی را که اهل جنگ نیستند همه را محترم شمرند. همچنین طبری از ابن‌عباس آورده است که در تفسیر این آیه می‌گوید: زنان و کودکان و پیرمردان و کسی که اظهار صلح به شما می‌کند و دست از جنگ باز می‌کشد، هیچدام را نکشید که اگر چنین کردید بی‌تردید تجاوز نموده‌اید.
امام صادق(ع) نقل می‌فرمایند که رسول خدا (ص) مسلمانان را از قتل زنان و کودکان در زمان جنگ و در سرزمین دشمن نهی نموده است، مگر این که آنها نیز به جنگ دست ببرند: «حتی زنی که در جنگ مشارکت داشت تا آنجا که می‌توانی از کشتن وی چشم پوشی کن».

مست تونسی در خیابان‌های نیس و ادعای جهاد
درحالی که گزارش‌ها خبر از عدم تقید محمد بوهلال به شریعت اسلامی می‌دهد، زیر گرفتن دو کیلومتری بی‌گناهان در نیس توسط او، جهاد در راه خدا خوانده می‌شود. این در حالی است که قرآن و احادیث در این زمینه چنان‌که آمد حکم به ممنوعیت چنین اقداماتی می‌دهد.
رفتار اولیای الهی در این زمینه و موقعیت‌های جهاد نیز موید این مسئله است که رفتار داعش هیچ نزدیکی به الگوهای الهی ندارد. امام علی(ع) در سفارش به لشکریان خود در جنگ صفین پس از این که سفارش نمود، آغازگر جنگ نباشید، فرمود: «فراریان را نکشید، ناتوان ها را ضربت نزنید، مجروحان را به قتل نرسانید، با اذیت و آزار زنان را به هیجان نیاورید، اگر چه آنها به شما دشنام دهند و متعرض آبروی شما گردند».
اعمال داعش و به عهده گرفتن هر جنایتی بر علیه بشریت به نام اسلام نشان می‌دهد این گروه به دنبال آن است که نام دین رحمت را با خشونت پیوند زند و این در حالی است که نیم نگاهی به تفاسیر و متون اسلامی چنین پیوندی را به صراحت نفی کرده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان