روزهای رمضان؛ درهای بهشت

گروه اندیشه: آیت‌الله گرامی در تفسیر دعای این روز می‌گوید: بهشت هم اکنون وجود دارد به گونه‌ای که در ماه رمضان درهای آن به سوی بندگان صالح خدا باز است. می‌توانیم بگوییم روزهای رمضان درهایی به بهشت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در دعای روز بیستم از ماه ضیافت خدا این چنین دعا می‌کنیم: «اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یَا مُنْزِلَ السَّکِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ: خدایا در این ماه درهاى بهشت‌هایت را به رویم باز کن و درهاى زبانه‌های دوزخ‌ را به رویم بربند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، اى فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.»
بهشت و جهنم نهایت دوراهی است که مومنان و کافران بر می‌گزینند. مومنان با عمل صالح که مجموعه‌ای از اعمال اخلاقی، دینی، عبادی، سیاسی و اجتماعی است به بهشت می‌روند و کافران به تعبیر قرآن با ستمی که پیش می‌گیرند، راهی بهشت می‌شوند. به تعبیر آیت‌الله گرامی، اما مراد از بهشت در این دعا بهره‌مندی‌ از ماه پر برکت رمضان است.  
مراد از بهشت همین روزهای رمضان است
پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیّه که خطبه‌‏اى بسیار پرمحتوى‏ است، درباره درهاى بهشت و جهنّم جمله‏‌اى دارد که مى‌‏فرماید: «إِنَّ أَبْوَابَ الْجَنَانِ فِى هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛ «وسائل الشّیعه، جلد 7، صفحه 228» درهاى بهشت در این ماه باز است.»
از این جمله نیز استفاده مى‌‏شود که بهشت هم اکنون وجود دارد، به گونه‌ای که در ماه رمضان درهاى آن به سوى بندگان صالح خداوند باز است و منظور از ابواب بهشت، روزه‌ه‏ایی است که مى‌‏گیریم؛ قرآنى است که تلاوت مى‌‏کنیم؛ غذائى است که صرف نیازمندان می‌کنیم؛ و خلاصه، تمام کارهاى خیرى که در این ماه انجام مى‌‏شود، هر یک از آنها درى از درهاى بهشت است.
«وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ فِى هَذا الشَّهْرِ مُغْلَقَةٌ؛ درهاى جهنّم در ماه رمضان بسته است.» گناهان، شهوات، هواى نفس و وسوسه‏‌هاى شیطان، از جمله درهاى جهنّم است که در سایه روزه و مبارزه با هواى نفس، اسیر و زندانى شده‏‌اند. باید با نیّت‌هاى صاف و قلب‌هاى پاک، از خداوند قادر بخواهیم که آنها همچنان در قفس بمانند.
تفسیر آیت‌الله گرامی از دعای امروز ماه مبارک رمضان می‌تواند ریشه قرآنی داشته باشد. در آیه 124 سوره نساء می‌خوانیم:‌ «وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیرًا: و کسانى که کارهاى شایسته کنند چه مرد باشند یا زن، در حالى که مؤمن باشند داخل بهشت مى‌‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمایى مورد ستم قرار نمى‏‌گیرند». اگر مطابق با این آیه، کسانی که عمل صالح انجام می‌دهند داخل بهشت می‌شوند، روزه و ماه رمضان بابی خواهد بود برای انجام چنین کارهای صالحی و در نتیجه دری به بهشت.
میثم قهوه‌چیان
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر