اگر هیچ گاه از خانه خارج نشوید و نور آفتاب به شما نرسد چه اتفاقی می‌افتد؟

نقش آفتاب و نور حیات‌بخش آن را نمی‌توان و در حقیقت نباید در سلامت فرد و زندگی نادیده گرفت چراکه به همان اندازه که آب در شکل‌گیری حیات نقش اول را بر عهده داشته ادامه حیات بدون نور خورشید ناممکن است و از همین رو سلامت همه جانداران و در راس آنها انسان به این نور جان‌بخش است.

اگر هیچ گاه از خانه خارج نشوید و نور آفتاب به شما نرسد چه اتفاقی می‌افتد؟

تقریبا همه مردم روزهای تعطیل را به تنبلی می‌گذرانند و تا لنگ ظهر می‌خوابند و وقتی هم که بیدار شدند تنبانی به پا می‌کنند و می‌نشینند جلوی تلویزیون و تا شب که دوباره بخوابند در همان مکان جا خوش می‌کنند!

درست است که روز تعطیل فرصت مغتنمی برای تنها بودن و به آرامش رسیدن پس از یک هفته طولانی کار و مشغله به شمار می‌آید اما هیچ با خود اندیشه کرده‌اید که اگر تمام وقت در خانه و یا بهتر بگوییم در آپارتمان کوچک و نقلی خود اطراق کنید و نور خورشید و روشنایی روز به پوست بدن شما نتابد و نرسد چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟

نور خورشید

Credit: Youinspireme

در وبسایت معروف  و موسوم به «لایف نوگین» (Life Noggin) به این پرسش پاسخ داده شده است و همین اول کار خیال‌تان را راحت کنیم و بگوییم که نترسید! قطعا نخواهید مُرد! اما شما به حساب این حرف، مبنا را بر این نگذارید که پس اشکالی پیش نمی‌آید و تا ابد الدهر در خانه بمانید!

گیریم که اصلا بحث مرگ و زندگی در میان نباشد ولی در معرض روشنای روز و هوای تازه قرار گرفتن برای سلامت شما به طور قطع حایز اهمیت است. برای شروع همین قدر بدانید که وقتی در پرتو نور خورشید قرار بگیرید مقدار و اندازه خوبی از ویتامین دی دریافت می‌کنید. بسیاری از ویتامین‌ها از راه غذا به دست می‌آیند ولی ویتامین دی که بیشتر از راه پوست جذب بدن می‌شود از جمله ویتامین‌هایی است که در اثر واکنش‌های فتوسنتزی نور خورشید تامین می‌شود.

چنان چه هیچ گاه و هرگز نور خورشید به شما نتابد در آن صورت بی برو و برگرد بدن شما از مهمترین ماده غذایی محروم و بی‌نصب می‌ماند؛ مگر این که خودتان از راه تغذیه و یا داروهای مکمل اقدام به جبران آن کنید که تازه محال است فرد و یا حتی شما بتوانید ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را تنها و تنها از راه خوردن انواع مواد غذایی به دست آورید. درست است که غذاهای اندکی وجود دارند که در خود ویتامین دی دارند و تا اندازه محدودی نیاز بدن را رفع می‌کنند اما برخی بر این باورند که ویتامین دی حاصله از مواد مکمل غذایی به قدر ویتامین دی طبیعی نور خورشید ارزشمند و کار راه‌انداز نیست.

نور خورشید

Credit: Cancer Research UK

حال این پرسش در ذهن جرقه می‌زند که واقعا چرا ویتامین دی تا این اندازه نیاز ضروری بدن است؟ به این علت که ویتامین دی به درد و به کار رشد استخوان‌ها می‌آید و از سوی دیگر از بدن فرد در برابر عوارض مزمن از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت محافظت می‌کند. هنگامی که سطح و میزان ویتامین حیاتی دی در بدن کاهش پیدا کند استخوان‌ها سست و ضعیف می‌شوند. مهم‌تر از این مورد آن که مقادیر ناکافی این ویتامین همچنین رابطه مستقیم با بروز بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا همان درد بی‌درمان ام اس و بدتر از آن سرطان پروستات دارد.

جدای از ضرورت دریافت مواد مغذی برای بدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گذراندن اوقاتی در بیرون از خانه از آن منظر برای شما مهم و حیاتی است که سلامت شما را تامین و تضمین کند و در حقیقت حال‌تان را بهتر می‌کند. براساس نوشته وبسایت لایف نوگین، حس کردن تابش نور خورشید بر پوست بدن در کاهش و حتی از بین رفتن اختلال خلقی فصلی تاثیر دارد. از این مورد که بگذریم، نور خورشید اکسید نیتریک را در خون و پوست شما دستخوش تغییر می‌کند و در نتیجه کاهش فشار خون را به ارمغان می‌آورد. با پایین آمدن فشار خون خطر بروز بیماری قبلی نیز به میزان چشمگیری کاسته می‌شود.

نور خورشید

Credit: NASA

در این جا و در عین حال جا دارد که این هشدار را هم بدهیم که این گوی آتشین که همه آن را با نام خورشید و آفتاب می‌شناسیم با انبوهی از مزایایی که دارد اگر زیاد در پرتو نور آن قرار بگیرید دچار مشکل می‌شوید. قصد نداریم تا در باب آفتاب سوختگی و آفتاب زدگی برایتان مطب مفصل بیان کنیم چون به خوبی با آن آشنا هستید اما شاید این ندانید که تابش بیش از اندازه نور خورشید به فرد می‌تواند به سیستم ایمنی پوست بدن او آسیب برساند. دیگر آن که اگر زیاده از حد نور خورشید بر شما بتابد غشای سلولی پوست شما صدمه می‌بیند و خطر ابتلای به سرطان پوست را صد چندان می‌کند.

وبسایت لایف نوگین گزارش داده است که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند در مدت زمان پانزده دقیقه پوست شما خراب کند و درست به همین دلیل استفاده ازکرم‌های ضد آفتاب، عینک‌های دودی یا آفتابی و کلاه توصیه اکید شده است. با این همه، بیرون رفتن از خانه به شرط آن که زیاده‌روی در آن نباشد برای شما مفید فایده است و خوب است بدانید مدت زمان طولانی در خانه مانده و یک جا نشستن به طور حتم سلامت و شادابی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

منبع: medicaldaily

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر