عرق کردن شبانه نشانه چه مشکلی است

عرق کردن شبانه از مشکلاتی است که هر کسی در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه شده است. در ادامه سعی خواهیم کرد به دلایل این عارضه نگاهی بیندازیم.

عرق کردن شبانه نشانه چه مشکلی است

هر کسی زمانی از زندگی خود از خواب بیدار شده و حس می‌کند که دمای بدنش بیشتر از حد معمول بالا رفته است. اما دکترها به این اتفاق عرق کردن شبانه نمی‌گویند. منظور از عرق کردن این است که لحاف و حتی لباس زیر شما به خاطر عرق کردن خیس شده باشد.

اگر دچار این شرایط هستید دکتر راب دانوف مدیر کلینک خانواده در فیلادلفیا می‌گوید: این نشانه‌ها به خاطر وجود یک بیماری پنهان روی می‌دهد.

یائسگی یا پیش یائسگی یکی از اولین عللی است که به ذهن می‌آید. مطالعه‌ای که در مجله بیولوژی انسان انجام شده نشان می‌دهد 36٪ زنان یائسه این عرق کردن‌های شبانه را گزارش کرده‌اند. مصرف الکل نیز یکی دیگر از دلایل است. 

اما یائسگی تنها علت روی دادن این عارضه نیست. در ادامه با سایر بیماری‌هایی که مرتبط با این عارضه هستند آشنا خواهیم شد:

 

ریسک ابتلا به بیماری قلبی در شما بالا رفته است

بیماری قلبی

زنان میانسال که اغلب عرق کردن شبانه را تجربه می‌کنند احتمالاً دارای ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. این بخشی از نتیجه‌ی تحقیقی است که در سال 2014 توسط مجله‌ی بین‌المللی زنان و زایمان صورت گرفت. محققین مشاهده کردند که زنان چاق و مبتلا به دیابت بیشتر این عرق کردن شبانه را تجربه کرده‌اند.

 

شاید مبتلا به یک عفونت هستید

عفونت

اگر بدن شما در حال جنگیدن با یک بیماری یا عفونت است این موضوع می‌تواند سبب ایجاد عرق کردن شبانه شود. این عرق‌ کردن‌های شبانه برای چند روز ادامه پیدا می‌کنند. بیماری سل، باکتری‌های اندوکاردیت (عفونت در دریچه‌های قلب) و استئومیلیت (عفونت در استخوان) و آبسه از عفونت‌هایی است که منجر به عرق کردن شبانه می‌شود. پس اگر اخیراً بیمار شده‌اید این احتمال وجود دارد که بدن شما در حال جنگ با عفونت‌ها است.

 

مشکل تیروئید

تیروئید

افرادی که غده تیروئید آن‌ها بیش فعال است عموماً دچار عرق کردن‌های شبانه می‌شوند. البته مشکل در عملکرد غده‌ی آدرنال نیز همین نتایج را در پی دارد.

 

مشکل از داروهای شماست

دارو

عرق کردن شبانه می‌تواند از عوارض جانبی مصرف بعضی داروها باشد. داروهای ضدافسردگی در صدر این فهرست قرار می‌گیرند. بعضی درمان‌های هورمونی مخصوصاً موارد مربوط به درمان سرطان نیز می‌توانند باعث عرق کردن شبانه شوند. داروهای مرتبط با درمان بیماری دیابت نیز اثر مشابهی دارند.

 

سیستم ایمنی بدن درست کار نمی‌کند

سیستم ایمنی

اختلالات دستگاه ایمنی شرایطی هستند که بدن در آن به ارگان‌های سالم به اشتباه حمله می‌کند. مثلاً بیماری‌های لوپوس، آرتریت روماتوئید و بیماری سلیاک می‌تواند باعث عرق کردن شبانه شود. 

 

تعریق ایدیوپاتیک

تعریق ایدیوپاتیک

تعریق ایدیوپاتیک یکی از عارضه‌هایی است که بدن به صورت مزمن تولید عرق می‌کند و این در حالی است که هیچ علت مشخصی برای شروع آن وجود ندارد.

 

باید نگران سرطان باشید

سرطان

بعضی از انواع سرطان می‌تواند سبب ایجاد عرق کردن شبانه شود. افرادی که دچار سرطان لنفوم هاجکین یا غیر هاجکین هستند بیشتر دچار تعریق شبانه می‌شوند. اگر در کنار عرق کردن شاهد کاهش وزن، خستگی و افزایش اندازه‌ی غده‌ی لنفاوی هستید پزشک، شما را برای انجام آزمایش‌های مرتبط با سرطان لنفوم مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

هیپوگلیسمی (پایین بودن قند خون)

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی سبب عرق کردن شبانه می‌شود. افرادی که از انسولین استفاده می‌کنند در شب‌ها دچار پایین آمدن قند خون می‌شوند که باعث عرق کردن می‌شود.

 

درمان عارضه تعریق شبانه

تعریق شبانه

نحوه‌ی درمان این عارضه بستگی به علت شروع آن دارد. تعریق شبانه‌ای که به خاطر شرایط محیطی یا سبک زندگی باشد با حذف این عامل محیطی خودبه‌خود از بین می‌روند. مثلاً سعی کنید در محیطی خنک و لباس‌هایی که توانایی تنفس با محیط را دارند بخوابید. از مصرف الکل و غذاهای تند، کافئین 2-3 ساعت قبل از خواب پرهیز کنید.

 اگر منشاء آن عفونت است پزشک برای شما داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند. اگر علت آن به خاطر مشکلات یائسگی است پزشک احتمالاً درمان‌های هورمونی (HRT) را پیشنهاد می‌کند که البته ریسک‌های خودش را نیز به همراه دارد مانند: لخته شدن خون، سکته قلبی و بیماری‌های قلبی. با وجود این تهدیدها باید از خود بپرسید آیا درمان این عارضه ارزش این نوع از درمان را دارد یا نه؟

اگر هم علت تعریق شبانه سرطان است باید ابتدا به درمان سرطان بپردازید. درمان سرطان هم متفاوت است (جراحی، رادیو درمانی، شیمی درمانی). حتی بعضی‌ داروهای درمان سرطان هم می‌توانند باعث تعریق شبانه شوند.

نتیجه‌گیری

اگر 1 یا 2 شب دچار تعریق شبانه شده‌اید احتمالاً نیازمند تعیین وقت با پزشک نیستید. زمانی باید به دیدن پزشک بروید که عرق کردن شبانه به طور مرتب رخ دهد و خواب شما را مختل می‌کند. اگر دچار تب یا کاهش وزن ناگهانی می‌شوید باید با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید اگر دچار عرق کردن شبانه شدید تمام اتفاقاتی که در طی روز افتاده را یادداشت کنید تا پزشک بتواند بهتر نتیجه‌گیری کند. تمام نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید.

منبع: prevention، webmd و healthline

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر