مغز افرادی که ورزش می‌کنند، ۱۰ سال جوان‌تر می‌شود

مغز افرادی که ورزش می‌کنند، ۱۰ سال جوان‌تر می‌شود– ورزش کردن یک استراتژی ضد پیری است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. وقت آن رسیده که رژیم باشگاهی و ورزشکاری خود را شروع کنید، چون دانشمندان ثابت کردند که ورزش و تمرین به طور اعجاب‌انگیزی باعث می‌شود که مغز ما ۱۰ سال جوان‌تر شود.


مغز افرادی که ورزش می‌کنند، 10 سال جوان‌تر می‌شود– ورزش کردن یک استراتژی ضد پیری است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. وقت آن رسیده که رژیم باشگاهی و ورزشکاری خود را شروع کنید، چون دانشمندان ثابت کردند که ورزش و تمرین به طور اعجاب‌انگیزی باعث می‌شود که مغز ما 10 سال جوان‌تر شود.

شاید نمی‌دانستیم که ورزش کردن فواید بیشماری دارد، فوایدی همچون استخوان بندی بهتر و محکم‌تر، قلبی سالم‌تر، قدرتی بیشتر و حالات روحی بهتر. دانشمندان دانشگاه میامی آمریکا چندین سال است که در مورد ورزش کردن و فواید آن در حال تحقیق هستند و اخیرا دریافتند که با ورزش کردن می‌توانیم فواید بلندمدت و پایدار بیشتری به لیست موارد ذکر شده اضافه کنیم.

تا به حال به عرق کردن در زمان ورزش توجه کرده‌اید؟

آیا می‌دانستید که همین عرق کردن برای پوست شما بسیار مفید بوده و اثرات ضد پیری داشته که اغلب ما در کرم‌ها و لوسیون‌ها به دنبال آن می‌گردیم؟

جالب است بدانید که عرق کردن بر تیزهوشی و تقویت حافظه و داشتن مهارت‌های شناختی بهتر در زمان پیری بسیار موثر است.

در تحقیق ذکر شده به مدت 5 سال، تمامی شرکت‌کنندگان در این تحقیق که تعداد 876 نفر بوده و همگی هم در محدوده سنی بالای 70 سال بودند تحت آزمایش‌های بسیاری مانند آزمایش MRI قرار گرفتند تا صحت و سلامت مغز آنها بررسی و ارزیابی شود. سپس از آنها خواسته شد تا میزان ورزش روزانه خود را مشخص کنند که تعدادی گفتند "اصلا ورزش نمی‌کنند"، تعدادی هم گفتند "کم ورزش می‌کنند"، البته ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی یا باغبانی. اما در این میان افرادی هم بودند که میزان ورزش روزانه‌شان "متوسط، سنگین و حرفه ای" بود، این افراد به ورزش‌هایی مانند دومیدانی و یا شنا می‌پرداختند.

 

در پایان این 5 سال، محققان به این نتیجه دست یافتند مغز افرادی که ورزش نمی‌کنند در مقایسه با آنهایی که ورزش متوسطی دارند به میزان یک دهه، یعنی 10 سال پیر‌تر است و همچنین بیماری‌هایی همچون آلزایمر حاد، فشار خون بالا و حتی نشانه‌های ناشناخته‌ای از سکته‌های مغزی در افراد غیر ورزشکار مشاهده شد که اینها همه ارتباط قوی میان سلامت عروق و قدرت بهتر مغز را نشان می‌دهند.

هیچوقت فکر نکنید که می‌توانید روی یک مبل راحتی دراز بکشید و تصور کنید تا 70 سالگی هیچکدام از این بیماری‌ها به سراغتان نمی‌آیند. مطالعات و تحقیقات به طور قاطعانه نشان می‌دهند شما باید ورزش کردن را دقیقا از همین الان شروع کنید تا فواید آن شامل حالتان بشود. به محض اینکه ورزش را شروع کنید اگر نشانه‌هایی از بیماری هم در شما عارض شد، نگران نباشید چون تاثیر چندانی بر سلامتی شما نخواهد گذاشت و خیلی زود می‌توانید از پس آن بربیایید.

اما از سویی دیگر دکتر کلینتون رایت، مدیر اجرایی تحقیق ذکر شده در دانشگاه میامی آمریکا می‌گوید: "اگر فعالیت چندانی نداشته باشد و ورزش هم نکنید، هنگامی که بدن شما آسیب ببیند به هیچ عنوان نمی‌توانید صدمه وارده را جبران کنید."

اگر هم فکر می‌کنید که کمی پرسه زدن در اطراف مغازه‌ها و فروشگاه‌ها ورزش حساب می‌شود، پیشنهاد می‌کنم تجدید نظر کنید.

 

دکتر رایت افزود: "به نظر می‌رسد ما به این راحتی نمی‌توانیم از شر این بیماری‌ها خلاص بشویم. مدارک و اسناد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند ورزش کردن بر صحت و دقت عملکرد قلب تاثیر مستقیم و بسزایی دارد."

دانشمندان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند که چه میزان ورزش برای داشتن جسم و روحی سالم نیاز است، اما در هر حال به قول قدیمی‌ها "کاچی به از هیچی". ورزش کردن حتی به میزان کم از ورزش نکردن بهتر است. پس هرچه زودتر تکانی به خودتان بدهید و ورزش کردن را از همین حالا شروع کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر