ورزش‌هایی سرگرم‌کننده برای اطفال تا ۲ سال

احتمالاً شما هم به این حقیقت که تغذیه مناسب و ورزش برای سلامتی هر فردی ضروری است واقف باشید

 

احتمالاً شما هم به این حقیقت که تغذیه مناسب و ورزش برای سلامتی هر فردی ضروری است واقف باشید. اما ممکن است به این نکته توجه نکنید که این قانون برای نوزاد شما هم صدق می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که نوزادان و کودکان نوپا نیز به روزانه 1 ساعت ورزش کردن احتیاج دارند، و اگر آنها با ورزش به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود بزرگ شوند، احتمال اینکه دچار اضافه وزن و بیماری‌های که چاقی عامل آنها است بشوند بسیار پایین می‌آید.

چرا کودکان باید ورزش کنند؟

بر اساس گفته‌های خالقان "اکتیو استارت"، استراتژی پایه‌ای ورزش‌های روزانه کودکان، بهتر است که به جای بیرون بردن کودکتان و جا به جا کردن کودکتان با ماشین و کالسکه، به او کمک کنید که روزی 10 الی 15 دقیقه با کمک شما راه برود. آگاه باشید که ورزش نکردن آنها رشد فیزیکی و ذهنی را در کودکان عقب می‌اندازد. ورزش کردن باعث رشد و پرورش مناسب می‌شود که در آینده در زندگی به کارتان می‌آید. در سال‌های اولیه زندگی، بدن در حال ساختن و کامل کردن ارتباط‌های بین فیزیک و مغز، و دستورهای مغز و ماهیچه هاست، و اطفالی که ورزش کافی و درست انجام نمی‌دهند ممکن است به تمام توانایی‌ها و ارتباط‌های بین مغز و بدنشان دست نیابند، اما در صورتی که آنها ورزش و تمرین‌های کافی داشته باشند بدون زحمت و یا مشکل خاصی بدن و ذهنی قوی‌تر و منعطف‌تر خواهند داشت که این توانایی‌ها برای آنها لذت بخش هم خواهد بود. و با توجه به این که در این سن رشد روزانه و سریعی دارند، بدست آوردن توانایی‌های فیزیکی باعث می‌شود که به ادامه دادن ورزش در آینده هم به عنوان بخشی از زندگی شان ترغیب شوند.

با وجود همه نگرانی‌هایی که برای اطفال وجود دارد، خوب است بدانیم که در هر حال مسائل وراثتی هم اثرات بیولوژیکی خاص خودشان را می‌گذارند. پس هرچه زودتر به طفل خود ورزش‌های لازم را بدهید، زودتر از چاق شدن او جلوگیری خواهید نمود. علاوه بر این بدانید که کودکان از وزرش کردن وانجام دادن تمرین‌های روزانه و ادامه دادن به آن‌ها لذت خواهند برد و با این کار احتمالاً به بزرگسالان فعال تری تبدیل خواهند شد.

توصیه ورزش‌هایی برای کودکان در سنین مختلف

در اینجا می‌خواهیم ورزش‌هایی سودمند برای اطفال در ماه‌های مختلف بیان کنیم که این قابلیت را به آن‌ها می‌دهد که مهارت‌های حرکتی شان را به تدریج با این تمرینات تقویت کنند و بتوانند به عضلات خود ورزش و نرمش‌های مناسب بدهند.

 

مهارت‌های حرکتی به طور تدریجی

1. ورزش‌های کودکان در سنین بین 0 الی 6 ماه 

ورزش‌های کودکان

چگونگی انجام آن:

کشش انگشتان ( بکسل انگشتان )

فرزند دلبندتان را به پشت بر روی تخت بخوابانید و دو انگشت سبابه خود را به او نزدیک کنید. زمانی که نوزاد انگشتان شما را در دستانش گرفت، به نرمی انگشتان خود را بلند کنید. بیشتر شرکت کردن شما در این تمرین، باعث این خواهد شد که نوزاد به طور محکم تری انگشتان را بگیرد. نوزاد را به آرامی بلند کنید و به آرامی زمین بگذارید تا از آسیب به آن جلوگیری شود.

بلند کردن دست

نوزاد‌تان را به حالت عمودی در کنار شانه خود قرار دهید. در این حالت، نوزاد توانایی پیدا می‌کند تا دست خود را برای مدت زمان کوتاهی بلند کند. اطمینان حاصل کنید که در راستای پشت بدن نوزاد سطح اتکای بسیار خوبی ایجاد کرده اید، تا از نیروی افتادن به پشت جلوگیری کنید.

برای انجام این ورزش ها، نوزاد خود را به حالت دمر بر روی سطح نسبتا محکمی مانند زیرانداز‌های از جنس فوم قرار دهید. نوزاد برای بار اول تا دو ماه کار انجام نخواهد داد، ولی وقتی که یک مقدار کمی رشد کرد، برای گرداندن سر خود تقلا خواهد کرد و همچنین برای نگاه کردن به اطراف  خود را به روی ساعد هایش بلند خواهد کرد.

ورزش دوچرخه 

اجازه دهید تا نوزادتان به پشت دراز بکشد و پا یا قسمتی از پایین پایش را ( مثلا مچ پا ) بگیرید. به طور بسیار نرم و آهسته به یکی از پا‌ها به سمت قفسه سینه نیرو وارد کنید و هم زمان دیگری را بکشید. کشش و فشار را سه بار برای هر پا تکرار کنید. مکث کنید و مجددا انجام دهید. هنگامی که نتیجه گرفتید، اجازه دهید نوزادتان آزادانه بخوابد و راحت باشد.

2. ورزش‌های کودکان در سنین بین 6 الی 12 ماه

ورزش کششی

ساعد‌های نوزاد را در حالتی که دراز کشیده است بگیرید و او را به آرامی بالا بکشید تا به حالت نشسته درآید و پشتش کاملاً صاف شود. سپس آهسته او را به حالت اول و روی زمین برگردانید. این کار را چهار بار انجام دهید.

آرنج ایستاده

نوزاد را دمر روی شکم بخوابانید به صورتی که ساعد او روی زمین باشد و دستش از آرنج خم شده و بغل بدنش قرار بگیرد. کناره‌های باسن او را بگیرید و تا زاویه 45 درجه به بالا بکشید و بگذارید که او بر ساعد هایش تکیه کند. سپس پاهای او را هم کمی بالا بیاورید تا جایی که مطمئن باشید بینی اش به زمین نخورد و ضربه نبیند.

کشش پاها تا گوش

بچه را به پشت بخوابانید. پای او را صاف نگه دارید و بدون عجله و کاملاً آهسته پای راست او را به جهت گوش چپش خم کنید (زانو نباید خم باشد) سپس پا را به حالت اول برگردانید. حالا نوبت پای چپ است که آن را به سمت گوش راست حرکت دهید. این تمرین را پنج بار برای هر پا تکرار کنید.

3. ورزش‌های کودکان در سنین بین 1 الی 2 سال

ورزش خوابیده

بنشینید و بچه را روی پاهای خود بخوابانید. با انگشتان خود ساعد و مچ او را بگیرید و اجازه بدهید که او انگشت شصت شما را نگه دارد. او را به آرامی بلند کنید تا در وضعیت نشسته قرار بگیرد و سپس باز هم با آرامش او را به وضعیت قبلی برگردانید. این کار را پنج بار تکرار کنید اما مراقب باشید که گردن او هم راستای بدنش باشد و به بغل نیفتد.

ورزش نوازش و بغل کردن

کودک را کنار خودتان بگذارید. مچ پای راست و دست چپ او را بگیرید و آرام آرام آنها را به هم نزدیک کنید تا دست و پا به هم برسند و در حالی که دست و پا را هنوز در دست گرفته اید او را به سمت سر خود کمی بالا بکشید. برای هر دو سمت این کار را بین 3 تا 5 بار تکرار کنید. سپس مچ‌ها دست‌ها را بگیرید و دست‌ها را روس سینه کودک بکشید به صورتی که انگار خودش را در آغوش گرفته است و در این حالت کمی دست‌ها را روی سینه فشار دهید و سپس دست‌هایش را به بالای سرش باز کنید و کمی بکشید. این نرمش را نیز بین 3 تا 5 بار تکرار کنید.

کشش باسن

کودک را روی پشتش بخوابانید. در حالتی که زانو هایش خم باشد و کف پاهایش روی زمین قرار بگیرد. در حالی که  باسن او را گرفته اید دست های‌تان را کنار کمرش قرار دهید. کودکتان را کمک کنید که بالا تنه اش را به فاصله 5 تا 10 سانتی متر از زمین  به سمت بالا بکشد و او را کمک کنید تا برای این کار بتواند از عضلات پا و کفل خود استفاده کند. این کار را بین 2 تا 3 بار تکرار کنید. او را کمک کنید که بتواند در حالی که زانوهایش را خم نگه داشته است باسنش را آرام روی زمین برگرداند

حرکت سر به سمت پا

رو به روی هم بنشینید در حالی کف پاهایتان مقابل یکدیگر باشند و پاها آزاد باشند. کمرتان را آرام به سمت جلو خم کنید به طوری که بخواهید بدنتان را روی پاهایتان بخوابانید. سپس به حالت اولیه برگردید. این کار را 10 مرتبه تکرار کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان