ماهان شبکه ایرانیان

چطور از لباس شنای خود مراقبت کنیم؟

ممکن است تهیه‌ی لباس شنا برای زنان و مردان دشوار باشد، اما با دنبال کردن چند مرحله‌ی ساده، مراقبت از آن به‌هیچ‌وجه سخت نیست. هنگامی‌که لباس شنای خود را تهیه کردید، مهم است که از آن به‌خوبی مراقبت کنید تا عمرش طولانی شود. مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای یک لباس شنا انجام دهید این است که آن را بلافاصله بعد از استفاده بشویید. با بنیتا همراه باشید.

چطور از لباس شنای خود مراقبت کنیم؟

هدف اصلی ما از بین بردن موادی است که به الیاف لباس شنا آسیب می‌رسانند ازجمله آب‌شور، کلر، چربی، روغن پوست، کرم‌های ضد آفتاب، لوسیون، عرق، خاک و شن و ماسه. وقتی موادی که در رنگ‌آمیزی لباس شنا استفاده‌شده‌اند در معرض این عناصر قرار گیرند، باعث خراب شدن لباس شنا می‌شوند. بااین‌حال، برخی روش‌های تمیز کردن می‌توانند آسیب بیشتری نسبت به این مواد داشته باشند، بنابراین مهم این است که لباس شنا را با ملایمت بشویید. به‌غیراز شست‌وشو، عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید موردتوجه قرار گیرند، ازجمله پیشگیری از کپک و ساییدگی. با مراقبت مناسب، یک لباس شنای باکیفیت می‌تواند رنگ و شکل خود را تا چند فصل حفظ کند. با بنیتا همراه باشید.

 

10 نکته برای شست‌وشوی صحیح لباس شنا

نکته 1: مواد سازنده لباس شنا را بشناسید

لباس شنا معمولاً از ترکیبی از پارچه‌ها و متناسب با بدن ساخته‌شده است. معمول‌ترین مواد مورداستفاده برای لباس شنا موارد زیر هستند. هنگام مراقبت از لباس شنا دانستن مواد سازنده آن مفید است زیرا بعضی از آن‌ها آسیب‌پذیرتر از بقیه هستند.

پنبه: گاهی اوقات با اسپندکس یا پلی‌استر ترکیب می‌شود؛ هنگامی‌که در معرض کلر قرار گیرد، دوام نمی‌آورد.

نایلون: در نور خورشید زیاد، رنگش از بین می‌رود و ساییده می‌شود.

پلی‌استر: نسبت به اسپندکس، مقاومت بهتری در برابر کلر دارد.

وقتی شما بدانید لباس شنا از چه موادی تشکیل‌شده است، مراقبت صحیح از آن ساده است. مراقبت از لباس شنا طول عمر آن را زیاد می‌کند و شاید تا تابستان آینده لازم نباشد که لباس شنای جدیدی بخرید.

 

نکته 2: با ملایمت بشویید

شستشوی لباس شنا با دستCredit: pinimg

مراقبت شخصی از لباس شنا شما را مطمئن می‌کند که مواد شیمیایی و عناصری که می‌توانند به آن آسیب برساند، فوراً حذف می‌شوند. همیشه دستورالعمل سازنده‌ی لباس شنا را که درون آن است بخوانید، زیرا ممکن است لباس شنا نیاز به مراقبت ویژه‌ای داشته باشد که در این‌جا ذکر نشده است.‍

نکته: لباس شنا را بلافاصله پس از استفاده با دست بشویید!

 

نکته 3: چطور لباس شنا را خشک‌ کنیم

هرگز لباس شنا را نچلانید (آبش را با فشار نگیرید)، زیرا این کار به‌راحتی می‌تواند به الیاف حساس آسیب برساند و باعث شود لباس شنای خود را از دست بدهید. در عوض، آن را بین دو حوله‌ی خشک قرار دهید، حوله‌ها را رول کنید و حوله‌ها را به‌آرامی فشار دهید تا آب اضافی را جذب کنند. بااین‌حال، لباس شنا نباید زیاد در حوله‌ها باقی بماند. به همین ترتیب، لباس شنا را می‌توان در یک منطقه‌ی تهویه قرار داد. لباس شنا را نباید آویزان کنید زیرا آب جمع شده در پایین آن می‌تواند پارچه را کش بیاورد. دور از نور مستقیم آفتاب آن را خشک‌کنید تا رنگش نپرد.

برای خشک‌کردن لباس شنا نباید از خشک‌کن‌های الکتریکی استفاده کنید، زیرا گرما به‌ویژه به پارچه‌های الاستیک آسیب می‌زند. در برخی از استخرهای شنا نیز خشک‌کن‌هایی موجود است که می‌توانند از طریق آلودگی و فشار بیش‌ازحد آسیب برسانند. لباس‌های شنا باید قبل از گذاشتن در کمد، کاملاً خشک شوند.

 

نکته 4: از شست‌وشوی خشک، اتو کردن و سفید کردن خودداری کنید

برای لباس شنا نباید از سفیدکننده‌ها استفاده کرد زیرا رنگش را تغییر می‌دهد و به آن آسیب می‌رساند. لباس‌های شنا نباید اتو شوند. اگر لباس شنا چروک شد، کمی آن را مرطوب کنید تا چروک از بین برود. لباس شنا نباید به‌صورت خشک تمیز شود.

 

نکته 5: نگهداری کوتاه‌مدت و بلندمدت از لباس شنا

لباس شنای مرطوب یا نمدار را نباید در کیسه‌ی پلاستیکی نگهدارید. کپک می‌تواند در محیط‌های تاریک و مرطوب بسیار سریع رشد کند. اگر در هنگام مسافرت لباس شنایتان را باید بسته‌بندی کنید، سوراخ‌هایی را در کیسه پلاستیکی ایجاد کنید و حوله‌ای را در اطراف کیسه قرار دهید تا رطوبت بیشتری را جذب کند. لباس شنا را در یک قفسه، در یک جعبه یا حتی در یک جعبه کفش نگهداری کنید تا شکل آن حفظ شود.

 

نکته 6: چطور لباس شنای نو را بشوییم

خیساندن لباس شنای نو در سرکه از پس دادن رنگ یا کمرنگ شدن آن جلوگیری می‌کند و آن را برای مدت طولانی پررنگ نگه می‌دارد. یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را به یک‌کاسه آب اضافه کنید. لباس شنا را در کاسه بگذارید و بگذارید 30 دقیقه خیس بخورد. سپس، به‌آرامی آن را با نوک انگشتان ماساژ دهید. لباس شنا را به‌زور نچلانید، در عوض، آن را به‌آرامی چند بار فشار دهید. برای خشک‌کردن، آن را بین دو حوله قرار دهید و آن‌ها را رول کنید، همان‌طور که در بالا توضیح داده شد. لباس شنا را می‌توان در یک منطقه‌ی تهویه گذاشت. هنگام خشک‌کردن از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

 

نکته 7: قبل از پوشیدن لباس شنا دوش بگیرید

لباس شنای کودکانCredit: alicdn

دوش گرفتن قبل از پوشیدن لباس شنا برای از بین بردن موادی که باعث آسیب زدن به لباس می‌شوند ازجمله خاک، عرق، روغن، لوسیان بدن، عطر، دئودورانت و آرایش مهم است. لکه‌های ناشی از این لوازم‌آرایشی ممکن است به‌سختی پاک شوند.

 

نکته 8: لباس شنا را قبل از شنا بشویید

شست‌وشوی لباس شنا قبل از شنا باعث کاهش مقدار کلر می‌شود. لباس شنای مرطوب نسبت به لباس شنای خشک منافذ کمتری دارد و لباس شنایی که در حال حاضر مرطوب است، منافذ زیادی برای خیس شدن با آب اضافی ندارد.

 

نکته 9: از سطوح خشن دوری‌کنید

هنگام نشستن یا قرار گرفتن روی سطوح سخت، مانند بتن یا سایر سطوح اطراف استخر، مراقب باشید که مستقیماً روی زمین ننشسته باشید. در عوض، یک حوله را زیر پایتان پهن کنید تا از پارگی و ساییدگی آن جلوگیری کنید. همچنین اگر روی صندلی‌های چوبی یا نیمکت نشسته‌اید، مراقب باشید، زیرا تراشه‌های چوب می‌توانند در لباس شنا ایجاد کنند.

 

نکته 10: لباس شنای جایگزین داشته باشید

در صورت امکان، دو عدد لباس شنا داشته باشید و یکی در میان آن‌ها را بپوشید. اکثر لباس‌های شنا اسپندکس دارند. این پارچه 24 ساعت لازم دارد تا بتواند به شکل اصلی خود بازگردد. در یک روز طولانی زیر نور آفتاب لباس شنای روشن کمتر از لباس شنای تیره، رنگش را از دست می‌دهد. در حمام گرم، ترکیبی از آب گرم و کلر نیز می‌تواند برای لباس‌های شنا بسیار خشن و ناملایم باشد. کارشناسان به کسانی که مکرراً به حمام گرم می‌روند توصیه می‌کنند که یک لباس ارزان‌قیمت را به‌عنوان لباس شنا انتخاب کنند، ترجیحاً لباسی که از 100٪ پلی‌استر ساخته‌شده است.

اگر به ورزش علاقه دارید ازچگونه از صدمات ناشی از شنا کردن جلوگیری کنیم و 12 زن کوهنورد جهان: از فتح اورست با پای قطع شده تا صعود بدون ذخیره اکسیژنهم دیدن کنید.

 

5 نکته برای اینکه لباس‌های شنا بیشتر عمر کنند

لباس شنای مسلمان

Credit: muslim-swimwears

آب گرم و کلر برای لباس‌های شنا بسیار مضر هستند. لباس‌های شنا ارزان نیستند و تهیه کردن یک لباس شنای عالی دشوار است. بنابراین هنگامی‌که شما لباس شنایی را تهیه کردید که می‌خواهید سال‌ها آن را بپوشید، نکات زیر را رعایت کنید تا عمر بیشتری بکنند:

 

لباس شنا را سریعاً بشویید

لباس شنا حتی بعد از حمام آفتاب هم نیاز به شست‌وشو دارد. نور خورشید و عرق بدن می‌تواند به آن آسیب برساند.

لباس شنا را با دست بشویید

همه‌ی کارشناسان توصیه می‌کنند که لباس شنا را با دست بشویید. تمام حرکات ماشین لباسشویی می‌تواند به یک لباس شنای ظریف آسیب برساند و آن را کش بیاورد.

لباس شنا را با صابون بشویید

استفاده از مواد شوینده غیر از صابون بسیار بد است چون به ظرافت لباس شنا آسیب می‌رسانند.

لباس شنا را کاملاً خشک‌کنید

برای خشک‌کردن لباس شنا، آن را نچلانید و در آفتاب قرار ندهید. برای خشک‌کردن از دو حوله استفاده کنید (به همان روشی که در بالا ذکرشده).

لباس شنا را سرد نگه‌دارید

آب گرم برای لباس شنا مضر است. هرگز لباس شنای خود را در آب گرم نشویید و از آن در حمام داغ استفاده نکنید.

درنهایت از شما می‌خواهیم مطلب 10 مزیت غیرمنتظره سونا که شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد را نیز بخوانید.

منبع: olympichottub, ebay

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان