داستان‌های خوشمزه؛ این قسمت املت

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذا، دسر و نوشیدنی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟ آنچه هر هفته شنبه می‌خوانید، داستان و تاریخچه‌ی خوراکی‌ها و غذاهای معروف جهان به همراه دستور پخت آن‌هاست.

داستان‌های خوشمزه؛ این قسمت املت

غذا یکی از نیازهای اولیه‌ی بشر است. امروزه آشپزی به هنری گسترده تبدیل شده و روز‌ به‌ روز پیشرفت بیشتری می‌کند. سرآشپز‌ها و متخصصین این رشته، همواره به فکر خلق طعم‌های جدید و متفاوت هستند. اما با‌ این‌وجود، هنوز هم غذاهای کلاسیک، مورد استقبال افراد مختلف قرار می‌گیرند.

بنیتا در این سری مقالات به توضیح تاریخچه و طرز تهیه‌ی خوراکی‌های کلاسیک جهان می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

املت

املت غذایی ساده، خوشمزه و به صرفه است که همه‌ی ما در طول عمرمان بارها آن را می‌خوریم. اگر از طرفداران املت باشید، احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که املت از کجا آمده و آیا اختراع آن تصادفی بوده یا یک جور خلاقیت جالب بوده است؟ آیا شخص خاصی املت را برای اولین بار اختراع کرده؟

برای پاسخ به این سوالات، از ریشه‌ی لغت شروع می‌کنیم. «Omelette» کلمه‌ای فرانسوی است که برای اولین بار به صورت رسمی توسط یکی از نشرهای آشپزی به نام «آشپزی بورژوا» در اواخر قرن هفدهم میلادی، مطرح شد.

 

آیا املت یک کشف جهانیست؟

به نظر می‌رسد که املت در فرهنگ‌های گوناگون وجود داشته است. رومیان و ژاپنی‌ها به خاطر استفاده از لبنیات و تخم‌مرغ برای پخت و پز بسیار معروف بوده‌اند. ایرانی‌ها نیز گونه‌های مختلف املت که مخصوص به خودشان بود را مصرف می‌کردند. به نظر می‌رسد که انداختن تخم‌مرغ در ماهیتابه به همراه مواد دیگر، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بشر برای سیر کردن شکم خود بوده است.

 

داستان املت و ناپلئون بناپارت!

املت

معروف‌ترین داستانی که درباره‌ی املت وجود دارد، داستان املت و ناپلئون بناپارت است. روزی ناپلئون و سربازانش در حال عبور از شهر بِسی یِر در فرانسه بودند که گرسنه شدند. ناپلئون به صاحب مهمانخانه‌ی شهر دستور داد تا فورا برای او غذا فراهم کند. صاحب مهمانخانه املت تهیه کرد و ناپلئون به حدی از املت خوشش آمد که دستور داد تمام تخم‌مرغ‌های شهر را جمع‌آوری کنند و برای سربازانش املت بزرگی را بپزند تا آن‌ها هم از این غذا لذت ببرند. این اتفاق باعث به وجود آمدن یک جشنواره‌ی سالانه در شهر شد و از آن زمان به بعد، مردم بِسی یِر هر ساله املت بزرگی می‌پزند و این روز را جشن می‌گیرند!

نکته‌ی مهمی که باید در نظر بگیریم این است که نباید نیمرو یا تخم‌مرغ سرخ شده را با املت اشتباه بگیریم. 

بحث درباره‌‌ی املت بسیار مفصل است و در تمام کتب تاریخی و آشپزی ردی از املت پیدا می‌شود.

حالا سراغ یک دستور خوشمزه و جدید برای پخت املت می‌رویم.

Recipe

املت رولی بیکن و سالسا

املت رولی بیکن و سالسا

25 دقیقه سختی 1 از 10
شما می‌توانید با مواد کم و ارزان قیمت جادو کنید و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ساده‌ی دنیا را در عرض 25 دقیقه درست کنید. املت غذایی ساده، سالم و مقوی است که در کمترین زمان ممکن می‌توانید آن را درست کنید. 

مواد لازم

  • تخم‌مرغ (8 عدد)
  • شیر (یک فنجان)
  • آرد (یک سوم فنجان)
  • فلفل قرمز خرد شده (1 عدد)
  • بیکن (8 ورقه)
  • پیازچه خرد شده (3 عدد)
  • برگ‌های خشک شده‌ و پودر شده‌ی پونه کوهی یا آویشن (یک قاشق غذاخوری)
  • پنیر چدار رنده شده (یک فنجان)
  • سس سالسا (یک فنجان)

مسیر پخت

  • فر را تا دمای 350 درجه‌ی فارنهایت گرم کنید.
  • کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید به طوری که کاغذ از گوشه‌های سینی بیرون بزند. سپس روغن را کف ظرف اسپری کنید.
  • تخم‌مرغ‌ها، شیر و آرد را در کاسه‌ای با همزن بزنید تا کاملا مخلوط شود. فلفل قرمز و پیازچه خرد شده را با مواد مخلوط کنید و در سینی پهن کنید. سپس بیکن را روی مواد بچینید.
  • سینی را به مدت 14 الی 16 دقیقه در فر قرار دهید. سپس بیرون بیاورید و با پنیر روی آن را بپوشانید و 2 دقیقه‌ی دیگر در فر قرار دهید تا پنیر ذوب شود.
  • املت را رول کنید و آرام آرام در حین رول کردن کاغذ را جدا کنید. املت را در ظرف مورد نظر قرار دهید و با سس سالسا سرو کنید. نوش جان!

اگر دوست دارید از خوراکی‌ها بیشتر بدانید، «داستان های خوشمزه/ این قسمت: نان کراسان» را نیز بخوانید.

دوستان و همراهان همیشگی بنیتا، شما می‌توانید داستان‌های خوشمزه را هر هفته، شنبه دنبال کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید؛ همچنین می‌توانید به کانال تلگرامی بنیتا بپیوندید.

منابع:

eggrecipes

quora

Ifood

kraftrecipes 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر