ماهان شبکه ایرانیان

معرّفی آثار برگزیده اقتصاد اسلامی

مجله اقتصاد اسلامی در نظر دارد به پاس قدردانی از مؤلّفان و محقّقان نمونه و برای اطلاع رسانی به خوانندگان ارجمند، در هر شماره به معرّفی یکی از آثار برگزیده اقتصاد اسلامی بپردازد و چکیده ای از محتوای آن را ارائه کند

مجله اقتصاد اسلامی در نظر دارد به پاس قدردانی از مؤلّفان و محقّقان نمونه و برای اطلاع رسانی به خوانندگان ارجمند، در هر شماره به معرّفی یکی از آثار برگزیده اقتصاد اسلامی بپردازد و چکیده ای از محتوای آن را ارائه کند. در این جهت از محقّقان و مؤلّفان ارجمند اقتصاد اسلامی که آثارشان در یکی از محافل علمی برگزیده شده است، دعوت می شود با ارسال خلاصه و اصل کتاب، مجلّه را در تحقّق این هدف یاری کنند.

برای این شماره، کتاب مبانی فقهی اقتصاد اسلامی نوشته حجج اسلام آقایان: محمدمهدی کرمی و محمد پورمند (نبی زاده)، در نظر گرفته شده که در سومین کنگره سالانه دین پژوهان کشور، پژوهش فرهنگی و کاربردی برگزیده سال شناخته شد و لوح تقدیر گرفت.

نام کتاب: مبانی فقهی اقتصاد اسلامی

مؤلّفان: محمدمهدی کرمی، محمد پورمند(نبی زاده)

ناشر: پژوهشکده حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین (سمت)

چاپ اوّل: پاییز 1380

قطع: وزیری

تعداد صفحات: 237 صفحه

قیمت: 8000 ریال

کتاب مبانی فقهی اقتصاد اسلامی به سفارش سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها و پژوهشکده حوزه و دانشگاه و به صورت کتاب درسی نوشته شده است.

این کتاب بر اساس سرفصل های مصوّب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با رعایت استانداردهای آموزشی و هماهنگ با دیگر متون مربوط تدوین شده، در ارائه مباحث جدید و حلّ مشکلات متعدّد از تجارب استادان حوزه و دانشگاه بهره جسته و مباحث را به صورت جذّاب و کوتاه و با ترتیبی نو ارائه کرده است.

این کتاب در هشت فصل و برابر با سه واحد درسی است که در فصل یکم به کلّیّات و تعاریف پرداخته شده است. تعاریف ارائه شده از اقتصاد، اقتصاد اسلامی، مکتب اقتصادی، علم اقتصاد، نظام اقتصادی در مقایسه با تعاریف ارائه شده در دیگر متون، جامع و مانع و با بیانی روان و قابل استفاده برای دانشجویان ارائه شده اند. افزون بر تعاریف، بحث مفید و کاملی مربوط به متدلوژی بررسی مسائل مهمّ اقتصادی در این فصل آورده شده است.

در فصل دوم، دسته بندی جدیدی از قواعد فقهی به طور عام و قواعد فقهی اقتصادی، همراه با ویژگی های هر قاعده و مبانی وکاربرد آن ها آورده شده است.

فصل سوم بر ارائه تعاریف جامعی از مالکیّت و مال و انواع آن ها کوشیده و محدوده هر یک را به طور دقیق تعیین کرده است و به آثار حقوقی، اقتصادی و سیاسی مالکیّت در نظام اقتصادی اشاره می کند.

فصل چهارم مسائل مربوط به اقتصاد بازرگانی و مبانی تجویز سود بازرگانی و تحریم بهره را در علم اقتصاد و فقه بررسی می کند و کاربردهای قراردادهای بازرگانی در نظام اقتصادی را به همراه نکات اخلاقی در بازرگانی اسلامی نشان می دهد.

در فصل پنجم و ششم، به اقتصاد مبانی طبیعی و بخش عمومی و مبانی فقهی آن ها توجّه، و در فصل هفتم، عدالت اقتصادی از دیدگاه مکتب های سرمایه داری، سوسیالیزم و اسلام بررسی، و به سیاست هایی که نظام اقتصادی اسلام از آن ها برای تأمین عدالت بهره می گیرد، عنایت شده است.

فصل آخر، نظام مالی در اقتصاد اسلامی، نقش پول، احکام حقوقی و فقهی پول، مشکلات نظام های مالی ربوی، بررسی و تصویری از بانکداری بدون ربا، تجهیز و تخصیص منابع مالی در آن و قراردادهای مورد استفاده، به همراه قسمت هایی از قانون علمیّات بانکداری بدون ربا را ارائه کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان