ماهان شبکه ایرانیان

از میان تازه ها

نخستین گفتار این کتاب با عنوان جهان اندیشگی کارل رَیموند پوپر درباره ی زندگی و تحول حیات فکری پوپر به قلم ناقد است. دومین گفتار درباره ی به اصطلاح منابع شناخت ترجمه ی متن سخنرانی پوپر در دانشگاه زالسبورگ اتریش و یکی از مهم ترین گفتارهای اوست.

 

گفتارها و گفت وگوهایی از پوپر - کتاب گفتارها و گفت وگوهایی از کارل پوپر از دومین مجموعه از گفتارهای فلسفی با نام ناکجاآباد و خشونت مجموعه ای از گفتارها و گفت وگوهای پوپر است که با انتخاب و ترجمه ی خسرو ناقد و رحمان افشاری از میان آثار این فیلسوف نام دار، برگزیده و در 210 صفحه و به بهای 3500 تومان به تازگی از سوی انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.

نخستین گفتار این کتاب با عنوان جهان اندیشگی کارل رَیموند پوپر درباره ی زندگی و تحول حیات فکری پوپر به قلم ناقد است. دومین گفتار درباره ی به اصطلاح منابع شناخت ترجمه ی متن سخنرانی پوپر در دانشگاه زالسبورگ اتریش و یکی از مهم ترین گفتارهای اوست.

ترجمه ی متن سخنرانی پوپر در دانشگاه فرانکفورت با عنوان درباره ی دانایی و نادانی، یکی دیگر از گفتارهای این کتاب است. در مقاله ی ناکجاآباد و خشونت، پوپر به نقد ناکجاآبادگرایی می پردازد. به نظر او، اعتقاد به درافکندن طرح های آرمانی و دست نیافتنی ، به قهر و خشونت می انجامد. او به نگرش عقلانی در حوزه ی اجتماع و گستره ی سیاست باور دارد و معتقد است که هر نگرش دیگری به راحتی به کاربرد خشونت منتهی خواهد شد.

در این کتاب دو گفت وگو نیز که در سال های پایانی زندگی پوپر با او انجام شده بود، منتشر شده است. سرچشمه های شناخت گوناگونند ترجمه گفت وگوی هِرلینده کولبل- هنرمند و عکاس سرشناس آلمانی - با کارل پوپر است که یکی از خصوصی ترین گفت وگوها با اوست. بدون آزادی، نه به عدالت می رسیم و نه به امنیت، عنوان دومین گفت وگوست که بسیاری از آرا و افکار و نظریه های فلسفی پوپر را به زبانی روشن در آن می توان یافت.

مترجمان مقاله ای را هم با عنوان عقل گرایی انتقادی از هانس آلبرت برای انتشار در این کتاب برگزیده و ترجمه کرده اند. در بخش پایانی کتاب نیز کتاب شناسی گزیده آثار کارل پوپر به زبان های آلمانی و انگلیسی و به ترتیب تاریخ انتشار آن ها منتشر شده است .

پیش از این نیز کتاب زندگی به رغم تاریخ نوشته لشک کولاکوفسکی با ترجمه ناقد منتشر شده بود که چاپ دوم آن هم اکنون به بازار نشر راه یافته است.

 

مشروعیت آسمانی در اندیشه هاشمی - در کتابی با عنوان مشروعیت آسمانی که اخیر در 204 صفحه و در قطع رقعی توسط انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده، نظریه های مختلف درباره ولایت فقیه و مشروعیت حکومت و تفاوت های موجود در این نظریه ها، با اصطلاحات علمی هر کدام از آنها معرفی شده است.

این کتاب ضمن بیان سیر تاریخی مباحث و مجادلاتی که از سال 1383 تاکنون درباره ولایت فقیه از منظر آیت الله هاشمی رفسنجانی رخ داده، به تبیین و پاسخ گویی علمی به نقدهای منتشر شده در هفته نامه پرتوسخن و برخی دیگر از نشریات همسو با آن درباره جایگاه ولایت فقیه در اندیشه سیاسی هاشمی رفسنجانی پرداخته است.

 

سراب تمدن در کیهان - کتاب سراب تمدن کتاب سراب تمدن (درآمدی بر غرب شناسی سیاسی) بانگارش محسن حلاج نیشابوری در 255 صفحه و بهای 24هزارریال از سوی انتشارات کیهان منتشر و راهی بازار کتاب شد.

این کتاب در سه بخش و 9 فصل سامان یافته است. بخش اول آن شامل شناخت غرب آنگلوساکسون ها، پیدایش صهیونیسم، استعمار آنگلوساکسونی، شیوه های استعماری، راهبردهای نوین استعماری، علل سیطره استعمار، سرمایه های تاریخی جهان اسلام)، بخش دوم آن شامل رهایی از غرب (راهبردهایی برای نجات) و بخش سوم نیز شامل سیمای توحش غرب می شود.

 

اولین معنای زندگی - چاپ اول کتاب معنای زندگی با عنوان فرعی(تاملی بر دیدگاه دین و مکاتب بشری) تالیف علیرضا موفق در شمارگان 2500 نسخه، 288 صفحه و بهای 32000 ریال از سوی انتشارات کانون اندیشه جوان راهی بازار نشر شد.

این کتاب دین و معنای زندگی را موضوع خویش قرار داده و می کوشد نسبت زیستن و گزاره های دینی را به بیانی حکیمانه و با نگرشی درون دینی بیان کند.

در این کتاب سعی شده است دست کم زمینه تفکر برای پاسخگویی به سوال های مطرح فراهم شود. لذا بعد از بحث و بررسی ضرورت بحث و مفاهیم تصوری و تصدیقی موضوع که در فصل کلیات مطرح می شود، سعی می شود در تقسیمی عقلانی نه استقرایی از تاملات دیگر صاحب نظران استفاده شود که این تاملات و نظرات نیز به سه گروه پوچ گرایان، لذات گرایان و اخلاق گرایان تقسیم می شود. سپس نظر دین ابتدا به طور عام و بعد به طور خاص در اسلام مورد بررسی قرار می گیرد.

در این کتاب جز آنچه برحسب ضرورت در کلیات مطرح می شود، از مباحث فلسفی و تحلیلی از معنای کلی زندگی فارغ است و در عوض سعی می شود مسایل مربوط به معنای زندگی در رویکردی عینی و در عین حال جدید و عمیق ارائه شود.

از منابع مولف در تدوین این اثر می توان کتاب های قرآن کریم، نهج البلاغه، غررالحکم، پست مدرنیته و پست مدرنیسم، الفتوحات المکیه، کانت، برگزیده افکار راسل، زیست شناسی جانوری، معانی الاخبار، علم و دین، مثنوی معنوی، فرهنگ واژه ها، عقل و اعتقاد دینی، بزرگان فلسفه، اشعه اللمعات، تفسیر موضوعی قرآن، تفسیر تسنیم، کنزالعمال، رساله لقاءالله، چهل حدیث، اعلام الدین، تاریخ فلسفه غرب، جهان بینی علمی، تاریخ ادیان جهان، میزان الحکمه، لیبرالیسم، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، شرح اصول کافی، مفاتیح الغیب، تفسیرالمیزان، مجمع البیان، کشف المراد، مکارم الاخلاق، بحارالانوار، تکامل اجتماعی انسان و ده ها عنوان کتاب دیگر را نام برد. در انتهای این اثر فهرستی از آیات، روایات، اشعار و نمایه نیز درج شده است.

 

 

آشنایی با آرشیو های جهان - کتابی با همین نام به کوشش دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ و محبوب شهبازی در قطع وزیری و در 214 صفحه توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

این کتاب با ارائه پیشینه آرشیو و نظام بایگانی سنتی در جهان و ایران زمینه های آشنایی بیشتر، مسوولان، پژوهشگران و علاقه مندان مطالعات تطبیقی و آرشیوی را فراهم ساخته است.

اگر چه هدف و دورنمای اصلی این مجموعه، معرفی اکثر آرشیوهای ملی و آرشیوهای بزرگ در جهان عنوان شده، اما درکتاب حاضر به دلیل ضرورت اطلاع از سوابق و پیشینه این امر صرفاً به معرفی تعدادی از آرشیوهای مهم توجه شده و تهیه و انتشار اطلاعات روزآمد و به هنگام از آرشیوهای بزرگ جهان به آینده موکول شده است.

 

ابن سینا در دایره المعارف بزرگ اسلامی- کتاب بوعلی سین به مناسبت برگزاری جشنواره حکمت سینوی به همت بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا و مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی به شمارگان 3000 نسخه منتشر شد.

این کتاب که در واقع مدخل ابن سینا در دایره المعارف بزرگ اسلامی است با عنوان کامل بوعلی سینا؛ شیخ الرئیس ابوعلی حسین بن عبدالله فیلسوف و پزشک نامدار ایرانی زیر نظر محمد کاظم موسوی بجنوردی و به همت نویسندگان شرف الدین خراسانی(شرف)، فتح الله مجتبایی، تقی بینش و علیرضا جعفری نائینی نوشته شده است.

این کتاب در بخش های زندگی و سرگذشت، نظام فلسفی، پزشکی، ریاضیات، نجوم و برخی از علوم طبیعی، موسیقی، ادبیات، زبان شناسی و آثار فارسی تنظیم شده است. بخش زندگی این اثر به بخش های آغاز، نوشته ها و نوشته های فارسی اختصاص یافته است.

 

 

عصر جاهلی در قرآن - کتاب عصر جاهلی در قرآن به قلم انسیه خزعلی به بهای 70000 ریال و در 256 صفحه به همت انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

نویسنده کتاب با استناد به قرآن کریم به مثابه قوی ترین و معتبرترین اسناد تاریخ بشر که تاکنون بدون کوچک ترین تحریف حافظت شده، تصویری از عصر جاهلی ارائه کرده که عاری از شبهات پژوهش های مشابه است.

این که آیا مردم عصر جاهلی مردمی متمدن بوده اند یا متوحش، این که اگر جاهلیت دارای تمدن بود، در چه سطحی بوده است؟ یا سواد در جاهلیت چه درصدی از مردم را پوشش می داده است و میزان آشنایی مردم جاهلی با ادب و هنر در چه سطحی بوده است؟ این که میزان نفوذ خرافات و افسانه ها در عصر جاهلی چگونه بوده است یا ادیان آسمانی تا چه در حد در ساختار جامعه عصر جاهلی نقش ایفا کرده اند؟ از جمله سوءال های بحث برانگیز تحلیل گران تاریخ در این باره است که کتاب تبیین آنها را به عهده گرفته است.

 

عرفان اسلامی- کتابعرفان اسلامی ، نوشته دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی با شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 3500 تومان از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده است.

نویسنده کتاب، تصمیم بر تدوین کتابی به زبان ساده و علمی برای علاقه مندان این حوزه گرفته تا قبل از ورود به این عرصه، آشنایی مختصری با منابع، اصول، اصطلاحات رسمی عرفان اسلامی پیدا کنند و از آغاز مطالعه و تلاش، در مسیری درست و هدف مند گام بردارند

تاریخچه، عنوان فصل اول کتاب بوده که تاریخچه ای از سیر عرفان اسلامی، مختصات دوره های مختلف، عرفان های برجسته، و آثار ماندگار آن ها را بیان می کند.

در فصل دوم، ارکان عرفان که شامل موضوع، مسائل، و مبادی عرفان اسلامی است، به اختصار تعریف می ع شوند تا در شکل بندی و فهم مطالب عرفانی، برای خواننده کاربرد داشته باشد.

روش شناخت، عنوان فصل سوم است که در آن، روش شناخت در عرفان اسلامی که روشی شهودی است به بحث گذاشته می شود و دیدگاه بعضی از بزرگان حکمت و عرفان مورد بررسی قرار می گیرد.

فصل چهارم با عنوان وجود و وحدت وجود، بحث مهمی که جوهر عرفان اسلامی است را مطرح نموده که فهم دقیق آن، حلّ بسیاری از مسائل فلسفی و عرفانی را در پی خواهد داشت.

فصل پنجم؛ مراتب وجود پیدایش حضرات و عوالم را بیان و لطایف رقیق عرفانی در خصوص علم الهی و کیفیت تعیّن و پیدایش عالم اعیان ثابته را روشن می ع سازد.

وحی، نبوت و ولایت، عنوان فصل ششم بوده و جایگاه آن ها را در عرفان اسلامی، مورد بررسی قرار می دهد. به ویژه بحث خاتم ولایت و کیفیت سیر آن در امامت شیعه را روشن می کند.

در فصل هفتم حکمت معاد، به اختصار حکمت معاد و تعارض آن با معاد جسمانی مورد بحث در قرآن کریم و ادله عرفا بیان می شود.

عرفان عملی؛ موضوع فصل هشتم بوده که جایگاه عرفان عملی و کیفیت سیر و سلوک بر اساس کتاب منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری معرفی می ع شود.

در فصل نهم؛ فرقه ها و نحله های عرفان نم، فرقه هایی که ریشه در ادیان آسمانی ندارند، مورد بررسی قرار می گیرند.

 

کارآمدی نظام در مسائل زنان- چاپ نخست کتاب کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در مسائل زنان تدوین شده توسط اداره مطالعات زنان و خانواده در شمارگان 2000 نسخه، 360 صفحه و بهای 32000 ریال از سوی دفتر نشر معارف منتشر و راهی بازار نشر شد.

در این کتاب عملکرد جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل زنان و کارآمدی نظام در این عرصه مطالعه و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در مسائل زنان در دو بخش تصویب سیاست ها و قوانین و اقدامات اجرایی در 30 سال استقرار نظام بررسی شده است.

این بررسی از یک سو شامل سیاست ها و قوانین کشور در خصوص مسائل زنان است و از سوی دیگر به ارائه برنامه ها و عملکرد نهادها و مراکز مهم تصمیم گیری و اجرایی کشور و میزان اهتمام بخش های مختلف دولت به مباحث و موضوعات زنان می پردازد. ضمن آن که سعی شده است با بهره گیری از آمار و اطلاعات موجود و تطبیق آن با وضعیت سابق زنان در زمینه های مختلف، به کارآمدی نظام درباره مسائل زنان به گونه ای عینی تر پرداخته شود.

زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست های مصوب جمهوری اسلامی ایران در مورد زنان، مجموعه تلاش های قوه مقننه در مسائل زنان و خانواده، مجموعه تلاش های قوه مجریه در مسائل زنان و خانواده، زنان در آیینه آمار، عناوین پنجگانه فصول کتاب حاضرند.

دفتر نشر معارف در زمینه زنان تاکنون کتابهای تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب، عریان کردن فمینیسم، تأثیر فمنیسم بر فروپاشی حکومته، دختران به عفاف روی می آورند، دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آنها را آزاد می کند، جنگ علیه والدین، فمنیسم، فمنیسم در آمریکا تا سال 2003، فمنیسم؛ راه یا بی راه و... منتشر کرده است.

 

ترجمه گلشن حقیقت سیدحسین نصر- کتاب گلشن حقیقت با ترجمه ی انشاءالله رحمتی به تازگی از سوی نشر صوفیا منتشر شده است.

این اثر که در سال 2007 به قلم نصر به نگارش درآمده، به گفته ی مترجم، کتابی در تصوف است؛ نه درباره ی تصوف؛ از این رو موءلف در تدوین کم تر نگاه تاریخی دارد، هرچند گاه به تاریخ هم استناد داده است. سیدحسین نصر در این کتاب از تصوف به عنوان پدیده ی جهان امروز یاد می کند و در این باره به طرح شواهدی برای ادعایش می پردازد.

انشاءالله رحمتی پیش تر، کتاب های نقد عقل عملی کانت، شهر خد نوشته ی آگوستین و همچنین کتاب های دین و نظم طبیعت، معرفت و اسلام و تنگناهای انسان متجدد و معنویت و آرمان ها و واقعیت های اسلام از آثار سیدحسین نصر را ترجمه کرده است.

جوان مسلمان و دنیای متجدد ،اسلام و تنگناهای انسان متجدد ،دین و نظام طبیعت وعلم و تمدن در اسلام

از دیگر آثار دکتر سید حسین نصر است.

 

سیدمهدی شجاعی و حرف هایی که کهنه نمی شوند- مجموعه مقالات سیدمهدی شجاعی با عنوان حرف هایی که کهنه نمی شوند در 156 صفحه، شمارگان پنج هزار نسخه و قیمت 1600 تومان از سوی انتشارات نیستان منتشر شد.

شجاعی در مقدمه کتاب جدیدش اشاره کرده که اغلب مقالات کتاب، منتخبی است از سرمقاله ها ویادداشت های مجله نیستان است که نویسنده طی عمر سی ماهه مجله (36شماره) به رشته تحریر درآورده است.

ملخ ها در شهر، همه حرف همین است، جو کاشته ایم و چشم گندم داریم،فروش دین به قیمت دنی، غارت با سلاح مقام و موقعیت، اگر به خاطر خدا گرفته ای، چرا به خاطر خدا رها نمی کنی؟!، انتخابات و تکرار تخلفات (زمان انتخابات مجلس پنجم) ، چرا برای مردم ارزش قائل نیستی؟، هنر؛ تعهد در قبال خد، دردهای سینمایی، ...و سینمای کودک و تصویرگر عشق از جمله عناوین منتشرشده در این کتاب هستند.

مقالات این کتاب که با وجود گذر زمان در برخی موارد و حوزه ها همچنان نو و دارای حرف هست، بیشتر در بحث فرهنگ، نقد مدیریت اجتماعی و فرهنگی، نگاهی به پروسه های فرهنگی در بخش سینما و موضوع تهاجم فرهنگی اختصاص دارد.

 

نقد و بررسی نظریه های عدالت - کتابی با همین عنوان نوشته احمد واعظی در قطع وزیری و با 540 صفحه از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد.

ابعاد و مسایل عدالت پژوهی، مفهوم شناسی عدالت، بعد اخلاقی و ارزش عدالت، بعد معرفت شناختی عدالت در اندیشه فیلسوفان کلاسیک، نظریه عدالت افلاطون، ارسطو و فارابی، تجربه گرایی در برابر عقل گرایی، اختیار گرایی و مقوله عدالت اجتماعی و جامعه گرایان و مقوله عدالت از بخش های این کتاب است.

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان