ماهان شبکه ایرانیان

کشف ارتباطی عجیب بین خواب نیم‌روز و دیابت

قبل از خواب نیم‌روزتان این مطلب را بخوانید. سرتان را از زیر پتو بیرون بیاورید: نتایج تحقیقات جدید ارائه شده در جلسه‌ی سالانه علمی در کالج متخصصان قلب آمریکا (ACC) نشان می دهد چرت زدن‌های طولانی خطر مشکلات قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. در بنیتا با ما همراه باشید.

قبل از خواب نیم‌روزتان این مطلب را بخوانید. سرتان را از زیر پتو بیرون بیاورید: نتایج تحقیقات جدید ارائه شده در جلسه‌ی سالانه علمی در کالج متخصصان قلب آمریکا (ACC) نشان می دهد چرت زدن‌های طولانی خطر مشکلات قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. در بنیتا با ما همراه باشید.

محققان پس از تحلیل داده‌های بیش از 300.000 نفر در 21 تحقیق مختلف به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیش از 60 دقیقه در روز می‌خوابند (و احساس خستگی زیادی طی روز گزارش می‌کنند) در مقایسه با افرادی که کم‌تر از یک ساعت در روز می‌خوابند، تقریبا 50 درصد بیش‌تر احتمال ابتلا به دیابت دارند. 

همچنین خواب نیم‌روزِ بیش از یک ساعت و خستگی روزانه، خطر سندرم متابولیک را تا 50 درصد افزایش می‌دهد؛ سندروم متابولیک مجموعه عواملی است که با بیماری قلبی ارتباط دارند مانند کمردرد زیاد، فشار خون بالا، تری‌گلیسیرید بالا.

اما این تحقیق علت و معلول را نشان نمی‌دهد بنابراین محققان نمی‌توانند با قطعیت بگویند آیا واقعا خواب نیم‌روز طولانی مسئول افزایش خطر این شرایط است یا نه.

پیتر فارِهی دستیار پروفسور در دانشگاه میشیگان و عضو کالج متخصصان قلب امریکا می‌گوید درواقع ممکن است نیاز شما به خواب طولانی نشانه‌ی بیماری یا شرایطی نامناسب در بدن‌تان باشد. 

یک دلیل احتمالی چیست؟ او می‌گوید احساس خستگی زیاد در طی روز ممکن است نشانه‌ی آپنه خواب انسدادیِ تشخیص داده نشده باشد یعنی شرایطی که طی آن تنفس شما هنگام خواب قطع می‌شود.

به این معنا که هنگام خواب اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنید بنابراین بدنتان برای دریافت انرژی لازم دائما بیدار می‌شود.

در نتیجه‌ی خواب نامناسب و بیدار شدن مداوم، مرکز خواب در مغز شما هورمون استرس اضافی به نام کورتیزول آزاد می‌کند. 

دکتر فارهی می‌گوید میزان بالای کورتیزول می‌تواند فشار خون‌تان را افزایش داده و درنتیجه‌ی آن احتمال بالا رفتن سندرم متابولیک در شما افزایش می‌یابد. 

همچنین تحقیقات گذشته نشان می‌دهد کورتیزول می‌تواند سطح قند خون که نشانده‌ی احتمال خطر دیابت نوع 2 است را افزایش دهد.

اقدام شما: دکتر فارهی توصیه می‌کند حداقل 7 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

اگر بعد از خواب طولانی هنوز هم احساس خستگی دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک‌تان اختلال تنفسی شما را ارزیابی کند یا برای بررسی شرایط خستگی‌زا مانند کم‌خونی، انجام بعضی کارها را توصیه کند. 

خواب‌های نیم‌روز طولانی گاه به گاه نیز خطرناک است؟ دکتر فارهی می‌گوید نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم یک خواب نیم‌روز طولانی کم خطرتر از چرت زدن هر روزه است اما اگر تمام طول هفته کم خوابیده‌اید به بدن‌تان گوش کرده و استراحت کنید.

بهتر است خواب نیم‌روز کوتاه‌تر از 30 دقیقه داشته باشید. در این پژوهش خواب‌های نیم‌روز کوتاه‌تر با احتمال افزایش دیابت یا سندرم متابولیک ارتباطی نداشتند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان