ماهان شبکه ایرانیان

به دنبال خلق یک عادت جدید نباشید

برای شکل دادن به یک عادت جدید سعی کنید زیاد در موردش فکر نکنید. یافته‌های جدید حاکی از آن است که برنامه‌ریزی آگاهانه برای یادگیری یک عادت احتمال اینکه این عادت به‌طور خودکار در شما شکل بگیرد را کاهش می دهد


برای شکل دادن به یک عادت جدید سعی کنید زیاد در موردش فکر نکنید. یافته‌های جدید حاکی از آن است که برنامه‌ریزی آگاهانه برای یادگیری یک عادت احتمال اینکه این عادت به‌طور خودکار در شما شکل بگیرد را کاهش می دهد. به گفته محقق این مطالعه، جنیفر لبرسک، روانشناس دانشگاه شمال کالیفرنیا، علت این است که عادت‌ها در مغز به‌شیوه سیستم حافظه‌ی عملکردی کدگذاری می‌شوند که ورودی آگاهانه زیادی را شامل نمی‌شود.
طرح ریزی و تعمق توسط سیستم حافظه‌ی اخباری پردازش می‌شوند که حقایق و رویدادها را توصیف می‌کند. وقتی تلاش می‌کنید دو حافظه را همزمان با یکدیگر مشغول کنید این دو حافظه فقط با همدیگر مداخله می‌کنند.
یافته‌های این پژوهش بر کسانی دلالت می‌کند که در تلاش‌اند تا عادت‌های جدیدی یاد بگیرند. اگرچه بهتر است از پیش برای یادگیری یک رفتار جدید برنامه ریزی کرد ولی بهتر است برنامه خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مجبور نشوید در همان لحظه زیاد بدان فکرکنید.

طرح‌ریزی

جنیفر ‌لبرسک و همکارانش در این مطالعه یک بازی کامپیوتری طراحی کرده‌اند که به افراد یاد می دهد چگونه سوشی درست کنند. آنها به این نتیجه رسیده اند که وقتی از افراد خواسته می شود تا ویدئو‌های آموزشی را دوباره ببینند مراحل تهیه سوشی برای یادگیرنده عادی می شود. فرایند یادگیری بیشتر زمانی موفق بوده است که هیچ‌گونه آموزشی در خصوص این‌که فرد بتواند به خاطر بسپارد که چه چیزی در مرحله‌ی بعدی در انتظارش است در اختیارش قرار داده نشده باشد.
در نمونه‌های اولیه این آزمایش که به دنبال این بود که افراد چگونه تکالیف غیرارادی را یاد میگیرند، محققان متوجه شدند که شرکت کنندگان در مرحله‌ی خاصی از تهیه سوشی گیر می‌کردند. بنابراین به این نتیجه رسیدند که شرکت کننده را به واسطه اضافه کردن یک بند به دستورالعمل یاری کنند که از آنها می‌خواست با دقت به دستورالعمل توجه کنند چون مجبور خواهند بود که تکالیف را بعداً بدون دستورالعمل انجام دهند.
محققان منتظر تغییر خاصی در نتایج نبودند، اما ظاهراً دستورالعمل جدید باعث درماندگی شرکت‌کننگان شده بود. آنها مثل سابق یاد نمی گرفتند. پژوهشگران در ابتدا از تغییر به وجود آمده در نتایج سردرگم شده بودند اما به این نتیجه رسیدند که دستکاری آموزشی آنها مقصر اصلی بوده است. آنها متوجه شدند که با یک دستکاری کوچک موجب تعمق و ژرف اندیشی در شرکت کنندگان شده بودند.
بنابراین گروهی که این ایده را مورد آزمایش قرار می داد در ابتدای کار به بعضی از شرکت کنندگان تذکر دادند که بر روی دستورالعمل دقیق شوند و اجازه دادند مابقی شرکت‌کننگان بدون چنین تذکری کار را دنبال کنند. آنها همچین به دنبال دانستن این بودند که آیا شرکت‌کنندگان ویدئو آموزشی را ده بار می‌بینند، برای کمک کردن به فرایند آموزش، یا دو بار آن را تماشا میکردند، برای ترویج یک روش ژرف اندیشانه.
سپس عادات غیرارادی شرکت کنندگان را با یک تست عکس العمل _ زمان که به آنها یک مرحله در دستورالعمل داد ه شده بود که مرحله بعد را تشخیص دهند، مورد سنجش قرار دادند.
شرکت کنندگانی که ویدئو آموزشی را تنها دوبار دیده بودند زمان عکس‌العمل خود را، هنگامی که از انجام مجدد مراحل بدون دستورالعمل با خبر شده بودند بهبود بخشیده بودند.

فکر نکنید

تحقیقات سابق اعلام کرده‌اند که تفکرات ژرف اندیشانه مانع رفتار منشی درآنها می‌شود. مثلا به این فکر کنید که چطور ممکن است تعادل خود را از دست بدهید اگر بیش از حد به یک مرحلهء رقص کاملا آشنا و معمولی فکر کنید. اما تحقیق نخست نشان می دهد که تفکر عمیق می‌تواند مانع یادگیری رفتار و عادات جدید شود نه فقط عمل کردن به آن عادت.
همچنین محققان از شرکت کنندگان درمورد اینکه چگونه درست کردن سوشی برای آنها عادت می شود سوال کردند. جالب توجه این است که افرادی که زمان عکس العمل کندتری نشان داده بودند اظهار کردند که در اجرای توانایی‌هایشان از افراد بدون برنامه ذهنی از اعتماد ‌به نفس کمتری برخوردار نبودند. محققان اشاره کردند این عدم خودآگاهی مانع از این می شود که افراد در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند.
شاید مردم عمدتاً از ایجاد تغییر در رفتار خود ناتوان باشند چون هیچ درون بینی از اینکه طرح ریزی مانع از آغاز تغییر در عادات آنها می شود ندارند. البته ممکن نیست یک عادت را بدون تلاش آگاهانه تغییر داد. مثلاً متخصصان تعیین یک زمان قبلی برای ترک مصرف سیگار و شناسایی و آمادگی برای رویارویی با انگیزه‌هایی که ممکن است مانع ترک عادت شود را توصیه میکنند. به گفته جنیفر لبرسک این نوع از‌پیش طرح‌ریزی کار بسیار مفیدی است.
مهارت اصلی پیداکردن ترفندی است که امکان اینکه مجبور نشوید در زمان واقعی تصمیم‌گیری زیاد بدان فکر نکنید را فراهم سازد. در فراهم کردن نشانه‌هایی که آغاز یک رفتار خاص را به شما یادآوری می‌کند و ایجاد شرایطی که انجام شرایط مذکور را برایتان آسان می کند دقیق باشید اما نه درمورد فکرکردن عمیق به آنها هربار که آنها را انجام می دهید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان